Britská letecká společnost Flybe zkrachovala, přispěl k tomu i koronavirus

Problémové britské regionální aerolinky Flybe končí. Společnost, které už letos pomohla vláda, se nedokázala vyrovnat s prudkým poklesem poptávky po cestování kvůli koronaviru. Všechny lety byly s okamžitou platností ukončeny, oznámila společnost.

Flybe je tak jednou z prvních leteckých společností, které od vypuknutí epidemie koronaviru končí. Nemoc COVID-19 se objevila koncem loňského roku v Číně, od té doby už kvůli ní zemřelo přes tři tisíce lidí a prudce se snížila poptávka po cestování.

Některé velké aerolinky už oznámily, že budou muset snížit náklady kvůli propadu rezervací, zvlášť od konce února, kdy nemoc propukla v turisty oblíbené Itálii. Ta je nyní nejvíce zasaženou zemí v Evropě.

Britský úřad pro civilní letectví oznámil, že cestující, kteří měli letět s Flybe, si musí najít jiný způsob přepravy. Flybe provozovala více než polovinu vnitrostátních letů v Británii mimo Londýn. Měla silné postavení na letištích jako Aberdeen, Belfast, Manchester a Southampton. Svými 68 letadly ročně přepravila kolem osmi milionů cestujících, létala na 71 letišť v Británii a Evropě.

Aerolinky poškodila i slabší libra

Flybe měla finanční problémy už před vypuknutím potíží spojených s epidemií koronaviru. Společnost se podařilo zachránit před kolapsem v polovině ledna, kdy pomoc aerolinkám slíbila vláda a akcionáři souhlasili, že do ní investují více peněz.

Krach aerolinek nyní ohrožuje plán premiéra Borise Johnsona posílit regionální dopravní spojení. Johnson v lednu uvedl, že Flybe jsou důležité pro přepravu v Británii a vláda udělá vše, co bude moci, aby aerolinkám pomohla.

Flybe v únoru 2019 koupilo konsorcium Connect Airways, které tvoří firmy Virgin Atlantic, Stobart Group a Cyrus Capital. Skupina od té doby investovala do firmy 110 milionů liber (3,2 miliardy korun).

Aerolinky se dostaly do problémů kvůli řadě událostí, včetně poklesu libry po rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii. Slabší libra aerolinky jako jsou Flybe poškodila, protože mají vysoké náklady v dolarech, ale jejich příjmy jsou v librách.

Společnost měla také problém se splacením letecké daně, která platí v Británii a na kterou si mnoho společností dlouhodobě stěžuje, že omezuje jejich růst, napsaly agentury AP a Reuters.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...