Agresivita lidí se v době pandemie stupňuje. S napadáním zdravotníků i strážníků mají zkušenosti v nemocnicích i na služebnách po celém Česku. Příčinou je často i jen upozornění na špatně nasazenou roušku. Například v Ústeckém kraji jsou podobných případů desítky. Zdravotníci sami mluví o tom, že lidé jsou ze situace ve společnosti v souvislosti s epidemií nervózní a k hrubému chování mají blízko.
Agresivita vůči zdravotníkům nebo strážníkům stoupá, psychologové radí nereagovat
Zvýšený počet případů, kdy byli pacienti agresivní, zaznamenali i v Masarykově nemocnici v Ústí nad Labem. Zatímco na počátku epidemie zdravotníci slýchali od lidí hezká slova a pacienti se k nim často chovali s úctou a vyjadřovali jim podporu, teď je to naopak. Nejvíce negativních reakcí řeší na pohotovosti.
Velmi vulgárně pacienti lékařům i zdravotním sestrám nadávají, a dokonce přibývá i vyhrožování týkajícího se fyzického napadení. Nejčastěji agresivní pacienty rozohní, když je zdravotníci upozorňují na špatně nasazenu roušku, nebo i na to, že ji mají už starou a opotřebenou.
Pacienti podle primářky Emergency Jany Bednářové čím dál méně používají slova poděkování a někteří ani nepozdraví. A podobné chování zaznamenávají i u doprovodu pacientů. Takových případů mívají i několik za den.
„Personálu radím, aby zbytečně neprovokoval, aby na slovní agresi neodpovídali, zachovali profesionalitu, ptali se na to, co potřebují, a snažili se vyhovět,“ ukazuje řešení podobné krizové situace Bednářová. S hrubostmi od lidí se stále častěji setkávají také strážníci městské policie.
Strážníci řeší stovky případů za den
Příslušníci městské policie se v Praze od začátku pandemie zaměřují především na hromadnou dopravu a kontroly opatření. „Za listopad jsme řešili kolem pěti tisíc přestupků, které se týkaly porušení protiepidemických opatření. V minulém týdnu jsme při oznámení na urgentním příjmu v nemocnici museli použít i donucovací prostředky,“ líčí mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.
Za prvních pět prosincových dnů pak strážníci řešili už více než 750 přestupků opět především v hromadné dopravě. Po upozornění si lidé například respirátor nasadí, jakmile ale městští policisté odejdou dál, často si ho opět sundají, přibližuje Seifertová.
Zbavit se tenze
„Část populace byla agresivní vždycky, nebylo to ale tolik vidět. Ne vždy lidé vyhodnotí překážku adekvátně, překážkou je virus, ale chyťte virus pod krkem a vynadejte mu, to těžko mohou udělat,“ vysvětluje psycholog Otakar Fleischmann. Překážka v podobě viru dle něj vyvolává v lidech tenzi a té se potřebují zbavit.
Zdravotníkům a strážníkům radí Fleischmann agresi nechat po sobě sklouznout. „Snažit se nehodnotit, jestli je pacient dobrý, nebo zlý. Zdravotníci nejsou přímými cíli agrese, rozhodně by si to neměli brát osobně,“ doporučuje psycholog.
Lidem, kteří pociťují frustraci, pak radí, aby jí popustili uzdu v podobě nadávání nebo pláče, ne ale tak, aby tím ublížili jiným. Zmiňuje také, že strach je přirozenou lidskou emocí a jeho potlačování může být kontraproduktivní.