Z dobývání vesmíru se nesmí stát nový kolonialismus. Inspirujme se ve Star Treku, vyzvali experti

Průzkumníci vesmíru by se měli vyvarovat koloniálního přístupu, domnívají se odborníci, a naopak si vzít příklad z populární kultury a snažit se objevovat s minimálním dopadem na okolí. Napsal to list The Guardian s odkazem na diskuzní panel o etice výzkumu vesmíru, který o víkendu proběhl v rámci zasedání Amerického sdružení pro rozvoj vědy (AAAS).

Svou touhou po založení kolonií na Měsíci a posléze i na Marsu se nijak netají Americký úřad pro letectví a vesmír (NASA), který chce mimo jiné na přirozené pozemské družici těžit tamní zdroje. Stejný cíl má i Čína a britský Guardian situaci označuje za nové vesmírné závody – s odkazem na americko-sovětskou rivalitu v časech studené války.

Tématu se věnovala diskuse na zasedání AAAS a astrobioložka Pamela Conradová na okraj panelu poznamenala, že by se pozornost velmocí neměla upírat na zneužívání nových zdrojů.

Příklad by si lidstvo podle ní mohlo vzít ze seriálu Star Trek a jeho Základní směrnice, která při průzkumu vesmíru zakazuje vměšovat se a zasahovat do vývoje jiných civilizací. Lidé by se měli spíš snažit být „opatrnými průzkumníky“, než se za hranice naší planety vydávat s cílem vlastnit a brát si odtamtud zdroje, uvedla Conradová.

„Pokud vnímáme něco, co zde (na Zemi) není, jako zdroj čekající na využití, tak tím zachováváme kolonialismus,“ tvrdí Conradová. Podle ní tento přístup může ohrožovat i vědecký výzkum.

Družice pomáhají – ale mohou škodit

Problémem je podle odborníků mimo jiné narůstající počet družic na nízké oběžné dráze, které mohou astronomům bránit v nových objevech. Světelné znečištění zase ztěžuje pozorování noční oblohy, které je významné pro některé kultury nebo tradice původních obyvatel.

„Když se teď na Měsíc podíváme z hlediska vesmírných misí a kolonizace, je to jen mrtvý objekt k dobytí. Tak ho ale mnoho původních obyvatel nevnímá,“ uvedl v rámci setkání AAAS Hilding Neilson, příslušník kmene Mikmaků a astronom z univerzity v kanadské provincii Newfoundland a Labrador. Domorodí obyvatelé podle něj mají k vesmírným tělesům hluboký vztah, jsou pro ně neodmyslitelnou součástí kultury a způsobu života.

„Dokonce jsem slyšel šéfa jedné opravdu velké soukromé společnosti hovořit o tom, že vesmírný průzkum je stejný jako osidlování dnešního Québecu,“ řekl Hilding, podle kterého takové vnímání nejenomže oslavuje kolonizaci, ale úplně pomíjí negativní dopady objevování vesmíru.