Ruská invaze na Ukrajinu kromě jiného tvrdě dopadla i na ruský automobilový průmysl. Řada automobilek kvůli sankcím přestala vozy v zemi nejen vyrábět, ale i prodávat. V letošním roce se tam tak podle různých odhadů prodá o milion nových aut méně než loni. Od letošního února si nový vůz koupilo až o šedesát procent zákazníků méně.
Ruské autosalony po zavedení sankcí zaplnila čínská auta. Na trh se vrací i Moskvič
V prodejně nových vozů nedaleko moskevského okruhu, hlavní dopravní tepny ruské metropole, prodávají jenom novinky čínských automobilek Exeed, Cherry nebo Changan. V posledních měsících úplně nahradily české Škody a americké Fordy, které ze země odešly kvůli ruské invazi na Ukrajinu.
„Dnes už se o čínských automobilech a čínských značkách nedá hovořit hanlivě. Teď jsou už konkurenceschopné a jejich výrobky jsou jinde než před pěti lety. Číňané jsou navíc připraveni v opuštěných západních továrnách rozvíjet svoji výrobu,“ uvedl majitel autosalónu Denis Migal.
Svůj první autosalon založil před 15 lety. Strmý pokles prodeje nových aut přičítá hlavně jejich vysokým cenám způsobeným sankcemi Západu. Nové SUV, které stálo na začátku roku tři miliony rublů (podle oficiálního kurzu asi milion korun), se teď prodává za 4,5 milionu.
„Ceny se letos v průměru zvýšily o 40 až 60 procent. Zdražení přišlo začátkem roku. Od března se už v podstatě nic nezdražilo. Je ale směšné, že i přes silný rubl nic nezlevňuje,“ uvedl Migal.
Moskviče zřejmě v Rusku montují ze zahraničních dílů
Vysoké ceny osobních vozů vnímá jako problém i ruský lídr. Podle Vladimira Putina se má jejich snížením zabývat celá vláda, a to bez ohledu na problémy s logistikou a nedostatek náhradních dílů. „Aby se nová auta v současných podmínkách stala mnohem dostupnější pro ruské rodiny. Chápete jistě, o čem mluvím. Je na čem pracovat,“ řekl Putin.
Pomoci má i další krok. Rusko po odchodu západních firem začalo znovu vyrábět automobily Moskvič. Značka známá i v Česku obnovila produkci po dvaceti letech. První modely se mají začít prodávat už v prosinci.
„Naším hlavním partnerem je Kamaz, ale máme ještě zahraničního partnera, od kterého dostáváme díly,“ řekl hlavní manažer projektu Moskvič Maxim Kljuškin. Jméno zahraničního dodavatele uvést nechtěl. Podle řady indicií se ale nový model Moskviče v Rusku pouze montuje z komponentů vyrobených v zahraničí.
Vysoké ceny a nedostatek nových aut na ruském trhu také výrazně zvýšily poptávku po ojetých vozech. Do Ruska se dováží hlavně z východní a jihovýchodní Asie, především z Japonska.