Ukrajině kvůli obavám z ruské invaze a s ní spojeného rizika hrozí faktické odstřižení od letecké dopravy, přestože ukrajinská vláda ujišťuje, že je odhodlána ponechat vzdušný prostor otevřený. Varování z neoficiálních zdrojů se nejprve objevila v médiích. Později je potvrdila letecká společnost SkyUp, jejíž linka z Madeiry do Kyjeva musela v noci na neděli přistát v Kišiněvu, protože vlastník letadla zakázal, aby stroj vletěl do ukrajinského vzdušného prostoru. Už v sobotu zrušila lety na Ukrajinu nizozemská společnost KLM.
Obavy z ruského útoku postihují letectví nad Ukrajinou. První stroj přistál raději před jejími hranicemi
Rusko-ukrajinský konflikt
Společnost SkyUp potvrdila, že leasingové společnosti požadují od ukrajinských aerolinek, aby se pronajatá letadla co nejdříve vrátila na území Evropské unie. Stalo se tak podle SkyUp poté, co největší světové pojišťovny v sobotu oznámily ukrajinským leteckým společnostem, že do 48 hodin ukončí pojišťování letadel při letech v ukrajinském vzdušném prostoru kvůli vysokému riziku bojových operací.
„Situace vyžaduje řešení na státní úrovni,“ uvedl šéf aerolinek Dmytro Seruchov s tím, že se společnost spolu s úřady snaží najít východisko. Aerolinky jsou odhodlány udělat vše pro zachování pravidelných letů, ale nemohou ignorovat požadavky vlastníků letadel, a tak přestávají prodávat letenky na lety od 14. do 16. února.
Prezidentská kancelář: Byla by to částečná blokáda
Ukrajinská vláda přislíbila, že ponechá vzdušný prostor otevřený, nehledě na hrozbu ruské invaze. „Vzdušný prostor nad Ukrajinou zůstane otevřený. Stát pracuje na tom, aby zabránil rizikům pro letecké společnosti,“ uvádí se v komuniké ministerstva dopravy, které připomíná, že uzavření vzdušného prostoru je právem suverénní Ukrajiny, ale žádné rozhodnutí v tomto směru nepadlo.
Nehledě na otevřené nebe je pravděpodobné, že kvůli obavám pojišťoven nebude moci ve vzdušném prostoru země od pondělka létat žádná z ukrajinských leteckých společností, upozornil list Ukrajinska pravda. Výjimkou se podle něj mohou stát ruská letadla, která jsou pojištěna v Rusku, například společnosti Azur Air Ukraina, což je dceřiná firma ruské společnosti se sídlem v Krasnojarsku na Sibiři.
Poradce šéfa ukrajinské prezidentské kanceláře Mychajlo Podoljak uvedl, že Ukrajina nevidí v uzavření svého vzdušného prostoru žádný smysl. „Podle mého názoru by to znamenalo částečnou blokádu,“ řekl Podoljak. „Pokud se jednotliví letečtí dopravci rozhodnou změnit svůj letový řád, rozhodně to nemá nic společného s rozhodnutími či politikou našeho státu.“
O zastavení letů na Ukrajinu uvažuje například německá Lufthansa, rozhodnutí ale dosud nepadlo, uvedla agentura Reuters. Mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková řekla, že ČSA zrušily lety do Kyjeva na 18., 21. a 23. února. Dodala, že důvody Letiště Praha nezná. „Ostatní dny zůstávají beze změn. U společnosti ČSA se jedná o pravidelnou linku, která je operována každý den. Důvody toho zrušení Letiště Praha nezná, samozřejmě ta situace se u jednotlivých dopravců může kdykoliv změnit,“ okomentovala Divíšková.
Ukrajinská vláda vyčlenila na zajištění leteckého provozu přes 16 miliard hřiven
Na pokračování leteckého provozu v ukrajinském vzdušném prostoru vyčlenila tamní vláda 16,6 miliardy ukrajinských hřiven (téměř 13 miliard korun). Oznámil to v neděli premiér Denys Šmyhal. Peníze mají podle něj zaručit bezpečnost letů na Ukrajině pro pojišťovací a leasingové společnosti, napsala agentura Reuters.
„Toto rozhodnutí stabilizuje situaci na trhu s osobní leteckou dopravou a zaručí návrat na Ukrajinu našim občanům, kteří se nyní nacházejí v zahraničí,“ prohlásil Šmyhal. Ukrajinské ministerstvo infrastruktury uvedlo, že aerolinky pokračují v provozu „bez jakýchkoliv omezení“.
V červenci 2014 se na východě Ukrajiny během bojů ukrajinských vojsk s Ruskem koordinovanými silami zřítil malajsijský boeing s 298 lidmi na palubě, převážně nizozemskými občany. Podle závěrů mezinárodního vyšetřování, které Rusko odmítá, stroj z letu MH-17 sestřelila raketa ruské armády vypálená z pozic Moskvou podporovaných separatistů.
Čtyři obžalovaní z této tragédie – tři lidé s ruským a jeden s ukrajinským občanstvím – jsou v nepřítomnosti souzeni v Nizozemsku.