Železniční trať z Vidnavy do Velké Kraše se zatím rušit nebude. Sloužit by mohla k dopravě kaolínu

Ministerstvo dopravy zastavilo řízení o zrušení regionální dráhy z Vidnavy do Velké Kraše. Správa železnic stáhla svou žádost kvůli záměrům soukromé společnosti vozit po trati vytěžený kaolín. Vlaky mezi Vidnavou a Velkou Kraší přestaly jezdit v roce 2010. Správci železnic se ji pak pokoušeli marně prodat.

Železniční doprava mezi Vidnavou a Velkou Kraší utichla před deseti lety. Od té doby se Správa železnic pokusila čtyři a půl kilometru dlouhou trať několikrát prodat, ale marně. Loni v lednu proto požádala ministerstvo dopravy o její zrušení.

Teď ale nastala změna, našel se zájemce o využití železnice. „Správa železnic obdržela doklady o průzkumech v souvislosti s podnikatelským záměrem těžby kaolínu, který je spojen s potřebou kolejové dopravy na této trati,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Projekt těžby kaolínu je teprve na začátku

O znovuobnovení těžby kaolínu projevila zájem zlínská společnost. „My jsme to iniciovali z toho důvodu, že na základě dopravní obslužnosti surovinu není možné vozit jinak než po železnici a v podstatě jsme se dohodli s místními starosty na zachování trati,“ řekl jednatel společnosti Basic Capital Jan Berger.

Podle starostů je záměr na samém počátku. „Není ještě řečeno, že se kaolín těžit bude, na to je třeba spoustu projektů a různých vyjádření,“ řekl starosta Velké Kraše Zdeněk Zátopek (nestr.). „Vyřizuje se teprve nějaké stavební povolení, bude se řešit minimálně malá EIA, takže zatím je to všechno v počátcích,“ vysvětlil starosta Vidnavy Rostislav Kačora (nestr.)

S větší rekonstrukcí trati se zatím nepočítá

Pokud by se těžba kaolínu obnovila, musela by projít rekonstrukcí také trať. Nad jejím technickým stavem a také nad tím, kdo by rekonstrukci provedl, panují nejasnosti. „Na trať nikdo skoro jedenáct let nesáhl. Ty pražce jsou v mnoha věcech shnilé. Mám vážnou obavu, že to ty nákladní vagóny neunese a část tratě bude třeba opravit,“ řekl starosta Velké Kraše. „Není pravda, že trať je nepoužitelná, že by obnovení stálo miliony korun. Ta trať je vedená jako veřejná a musí být připravená a schopná provozu, je to možná otázka statisíců,“ míní starosta Vidnavy.

Zásadnější opravy dráhy nepředpokládá ani Správa železnic. „Případnou větší rekonstrukci může zajistit až následný nový vlastník s ohledem na své aktuální potřeby,“ sdělila její mluvčí.

Investor má v plánu získat všechna povolení do konce roku 2021 a poté začít pracovat na obnovení těžby kaolínu. Pak by se na železnici mezi Velkou Kraší a Vidnavou vrátila nákladní doprava. S návratem osobní dopravy se ale nepočítá. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 2 mminutami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 2 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 3 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 4 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 6 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 7 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 21 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
včera v 13:54
Načítání...