Železnice mezi Velkou Kraší a Vidnavou je na prodej. Do první vypsané soutěže o tuto čtyřkilometrovou lokálku se nikdo nepřihlásil. Správa železniční dopravní cesty tak zřejmě podstatně sníží cenu této trati a bude ji chtít znovu prodat.
Budou jezdit do Vidnavy opět vlaky? Železnici zatím nikdo nechce
„V Česku takto nabízí obcím nebo i soukromým vlastníkům na dvacet železnic,“ zjistila redaktorka České televize Zuzana Glacová.
Vlaky na trati mezi Velkou Kraší a Vidnavou v Olomouckém kraji přestaly jezdit už na konci roku 2010. Podle vedení hejtmanství byl jejich provoz neefektivní, nebude ho proto u Českých drah objednávat. Železniční dopravu v obou úsecích nahradily autobusy.
Zdenka Gřundělová pracovala na vidnavském nádraží přes třicet let. Teď už sleduje, jak kdysi hojně využívaná trať i budova rychle chátrá. „Bylo to tady hezké. A teď, když se na to podíváte? Je to hrozné,“ vypráví.
Na nového majitele teď koleje čekají. Cena činí necelé čtyři miliony korun. Železnice kdysi spojovala polskou a českou stranu. Z původně sedmi kolejí zůstaly jen dvě. K nim se teď prodává například i nádražní budova nebo deset přejezdů a šest výhybek.
Další tratě na prodej
Trať mezi Velkou Kraší a Vidnavou není jediná, kterou Správa železniční dopravní cesty v současné době prodává nebo chystá k prodeji. Zbavit se chce výhledově například i desetikilometrového úseku mezi Tovačovem a Kojetínem nebo Krásným Jezem a Loktem.
„V případě, že se nenajde žádný zájemce v rámci veřejných soutěží, tedy výběrového řízení, nabídneme danou trať k bezúplatnému převodu ministerstvu obrany. Pakliže není zájem ani ze strany ministerstva nebo obcí, tak se zahájí správní řízení o zrušení trati,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
SŽDC vypíše novou soutěž během nejbližších týdnů. A zatímco Vidnava se do ní ani tentokrát nezapojí, Velká Kraš má o železnice zájem. „Zatím ale nechce obec prozrazovat bližší podrobnosti,“ doplnila Zuzana Glacová.