Železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou příštích deset let zajištovat České dráhy

Dotovanou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji by měly následujících deset let zajišťovat České dráhy (ČD). Smlouvy mezi ČD a krajem jsou už připravené a v následujících dnech je má projednat a schválit krajská rada. Začátkem září se očekává podpis obou stran. Kontrakt by ČD měly začít plnit od prosincové změny jízdních řádů, uvedl hejtman Martin Červíček (ODS).

„Máme definitivní návrh podmínek, nabídky smluvních ujednání s dopravcem České dráhy,“ uvedl hejtman. K podrobnostem a hodnotě chystaného kontraktu se do jeho uzavření nechtěl vyjadřovat. Letos má kraj v rozpočtu na dotovanou železniční dopravu vyčleněno 538 milionů korun. Železnici v regionu teď zajišťují ČD a v menší míře společnost GW Train Regio.

Kraj by podle Červíčka chtěl mít v dalších letech objem železniční dopravy zajištěn v současné výši, která je na úrovni 5,5 milionu takzvaných vlakokilometrů. S rušením tratí, jak o tom nyní kvůli úsporám uvažuje Středočeský kraj, se v Královéhradeckém kraji údajně nepočítá. „Optimalizací železniční dopravy jsme si u nás prošli již v minulých letech,“ řekl.

Do soutěže se přihlásilo šest dopravců, nabídku podalo pět

Výběr vlakových dopravců kraj zahájil v roce 2019. Zastupitelé tehdy rozhodli, že kraj dopravce vybere takzvaným přímým zadáním. Do výběru na provozování dopravy v pěti oblastech se přihlásilo šest dopravců, konkrétní nabídky podalo pět z nich.

Následně kraj vybral dva dopravce, s nimiž chtěl v případě dalšího úspěšného jednání uzavřít smlouvy. Šlo o ČD a společnost GW Train Regio. S GW Train Regio, který měl jezdit jednu z oblastí, se kraj nakonec nedohodl a celý objem dopravy by tak měl zajišťovat právě státní dopravce.

Loni v lednu Královéhradecký kraj uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru, který kraj vypsal v říjnu 2018, byla 7,7 miliardy korun. Šlo tak o největší zakázku v historii kraje. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělilo pět dopravců, na linky své autobusy poprvé poslali letos 7. března.