Kraje po propadech svých daňových příjmů začaly uvažovat o zdražování jízdného, škrtání jednotlivých spojů i větších změnách v dopravních systémech, které v posledních letech v regionech vznikly. Některé kraje připravují možné scénáře dalšího vývoje. ČT to zjistila z odpovědí jednotlivých krajských samospráv.
Kraje řeší, co dál s veřejnou dopravou. Uvažují o zdražování jízdného i rušení spojů
Liberecký kraj se chystá reagovat na nižší příjmy z daní zdražením jízdného ve veřejné dopravě, dražší může být až o 15 procent.
„Kraj z důvodu výpadků příjmů plánuje pozměnění tarifu v ceníku IDOL s platností od 1. července 2021. Přichystáno máme několik variant řešení s tím, že bude pravděpodobně navrhováno průměrné zvýšení ceny jízdného u hotovostních plateb o 15 procent, u plateb elektronickou peněženkou 9 procent a časových kupónů 11 procent,“ vypočetl mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.
„Kraj má na objednávkovou dopravu v rozpočtu celkově 755 milionů korun. Je pravděpodobné, že tato částka nemusí být konečná. Bude záviset na výši tržeb,“ dodal.
Ztráty počítají v Moravskoslezském kraji. Jednak se již loni projevily dopady nižších daňových příjmů, jednak i úbytek cestujících ve veřejné dopravě, kterou kraj objednává – a je tedy nižší příjem z prodeje jízdného.
„Propad tržeb činil u autobusové dopravy 113,5 milionu korun a u drážní dopravy pak 86,2 milionu korun. V letošním roce očekáváme jen v autobusové dopravě propad tržeb o 140 milionů korun,“ sdělila mluvčí Moravskoslezského kraje Nikola Birklenová.
Pokud se podle mluvčí budou daňové příjmy vyvíjet i nadále nepříznivě, nelze vyloučit omezující opatření. „Nicméně naším primárním zájmem je zachovat dopravní obslužnost v co největším rozsahu za přijatelné ceny jízdného tak, aby nedošlo k odlivu cestujících,“ upozorňuje dále Birklenová.
O rušení spojů uvažují i na Vysočině. „Uvědomujeme si, že se jedná o veřejnou službu. Když dojde k omezení, tak ve výsledku způsobí zčásti odliv cestujících do individuální osobní dopravy a zčásti zahuštění jiných spojů, což způsobí provozní problémy. Současně jsme opakovaně vyzýváni ze strany ministerstva zdravotnictví, abychom nepřistupovali k redukcím spojů veřejné dopravy,“ uvedla mluvčí Vysočiny Jitka Svatošová.
Nejistou budoucnost veřejné dopravy řeší i Jihočeský kraj. Podle mluvčího Radka Šímy chce region hledat cesty, jak významný nárůst nákladů zpomalit – prostřednictvím redukce hrazených spojů. „Případné omezování by se týkalo spíše vlaků, nutným předpokladem je však předchozí projednání takových kroků s obcemi a městy, kterých se to bude týkat. O zdražování jízdného v tuto chvíli neuvažujeme,“ přiblížil Šíma.
V Ústeckém kraji počítají s tím, že příští rok přijde doprava o pětinu spojů a 220 milionů korun. V Plzeňském kraji už k redukci autobusové dopravy došlo a část spojů jezdí jen na zavolání. Naopak neomezovat dopravu aktuálně plánuje například Pardubický i Královehradecký kraj.