Cestující, kteří vystupují z pražského metra ve stanici Anděl, po dvou letech opět nemají na výběr, kam vystoupí. Dopravní podnik zahájil rekonstrukci vestibulu v lokalitě Na Knížecí, z podzemí je tedy možné se dostat pouze směrem ke křižovatce Anděl. Kdo cestuje na Knížecí, musí k jižnímu výstupu dojít nebo dojet tramvají. Výstup by měl zůstat uzavřen asi jedenáct měsíců.
Z autobusu do metra cestující Na Knížecí nepřestoupí. Po 35 letech provozu začala rekonstrukce vestibulu
Uzavřen je od neděle vstup do stanice metra, která před revolucí nesla jméno Moskevská a který zdobí mozaika s nápisem Moskva Praha. Dopravní podnik chce vyměnit eskalátory – původní pohyblivé schody typu Leningrad sovětské výroby, které byly ve stanici Anděl od jejího otevření v roce 1985, nahradí nové schodiště.
Nepůjde ale jen o výměnu eskalátorů. Rozsáhlou rekonstrukcí projde celý eskalátorový tunel, dopravní podnik nechá nahradit původní nosné konstrukce a repasovat obkladové plechy, případně zcela nahradit poškozené.
Proměnou projde také vestibul. Nové budou podhledy, osvětlení a oprava čeká poškozenou nosnou zeď, obklady a dlažbu i výstupy na povrch. Podle generálního ředitele podniku Petra Witowského ale bude oprava výstupů jen provizorní, protože Praha počítá s novou výstavbou v oblasti i se zrušením autobusového nádraží, kam schodiště z vestibulu ústí – autobusový terminál by měl v budoucnu být u smíchovského nádraží.
„Současně s touto modernizací připravíme založení nosné stěny schodiště pro budoucí nový vystup ze stanice do Stroupežnického ulice, který bude formou pevného schodiště a který už počítá s novým uspořádáním lokality,“ oznámil Witowski.
Rekonstrukce se týká i zázemí – technických a kabelových prostor, strojovny a nákladního výtahu. Kdy přesně oprava za 280 milionů korun skončí, není zatím jasné. Dopravní podnik stanovil orientačně, že potrvá zhruba jedenáct měsíců.
Uzavírka jižního vestibulu stanice Anděl začala zhruba dva a půl roku poté, co skončila obdobná rekostrukce severního vestibulu. Dopravní podnik chtěl vestibul Na Knížecí uzavřít již loni, plány musel přehodnotit po nástupu nového politického vedení města. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) pochyboval, zda je nutné původní sovětské eskalátory měnit, a po podniku chtěl analýzu, zda je rekonstrukce nutná.
„Béčko“ slaví pětatřicetiny
Vestibul Na Knížecí se tak zavírá téměř přesně po 35 letech provozu. První úsek trasy B, jejíž součástí byla i stanice Moskevská, byl totiž otevřen 2. listopadu 1985. Metro B tehdy začalo jezdit ze Sokolovské (dnes Florenc) na Smíchovské nádraží, na trase bylo dalších pět stanic. Moskevská se od ostatních lišila tím, že ji navrhli sovětští architekti po vzoru stanic moskevského metra. V Moskvě naopak v té době vznikla stanice metra Pražská navržená českými architekty.
Od roku 1985 se trasa B rozrostla ještě čtyřikrát, naposledy v roce 1998. Dnes spojuje Černý Most na východě Prahy a Zličín na západě. K trati náleží také zličínské depo. S 25 kilometry jde o nejdelší trať metra v Praze.
V souvislosti s otevřením trasy B přestaly v části pražského centra jezdit tramvaje. V roce 1985 byly zrušeny tratě v Opletalově ulici a především trať Na Příkopě a ve východní části Národní třídy, která spojovala Náměstí republiky, Václavské náměstí a Národní divadlo. Metro vede po paralelní trase. S dvouletým předstihem před otevřením trasy B byla zrušena také tramvajová trať v ulici Na Florenci, která odlehčovala souběžné trati Na Poříčí a rovněž vedla paralelně s novou tratí metra.
Trasa B je v pražském metru prozatím nejmladší. Nejprve byl otevřený první úsek trasy C (Sokolovská–Kačerov v roce 1974), potom zárodek trasy A (Leninova – Náměstí Míru v roce 1978). Letos měla začít stavba první části nové trasy D, antimonopolní úřad ale má námitky vůči veřejným zakázkám, které dopravní podnik vypsal, čímž se příprava zpomalila. Momentálně platí, že by stavba čtvrté trati metra pod Prahou měla začít příští rok na jaře.