Po tři čtvrtě roce mohou cestující vystupovat ze stanice metra Anděl na křižovatku Anděl na pražském Smíchově. Ačkoli by se mohlo zdát automatické, že název stanice metra odpovídá lokalitě, kam se cestující dostanou, od loňského září probíhala rekonstrukce eskalátorového tunelu, takže ze stanice Anděl bylo možné vystoupit pouze do oblasti Na Knížecí. Podobná výluka ve stanici Náměstí Republiky však nadále trvá, na podzim ještě přibudou další.
Zářivě bílý tunel a nahoře Anděl. Skončila devítiměsíční oprava eskalátorů ve vytížené stanici metra
Téměř jako příslovečný tunel do nebe, který prý vidí lidé, když zemřou, vypadá nyní zrekonstruovaný eskalátorový tunel ve stanici s příhodným názvem Anděl na trase B. Má opět zářivě bílé stěny, novotou se lesknoucí pohyblivé schody, které jsou oproti těm původním z 80. let podstatně lehčí a úspornější, součástí rekonstrukce bylo také utěsnění průsaků. Eskalátory dostaly čidla detekující přítomnost všech stupňů schodového pásma i rychlost madel.
Představitelé hlavního města upozornili, že se opravu podařilo oproti původnímu plánu asi o dva týdny urychlit, nekončí tedy až před pololetím, nýbrž již před polovinou června. Přesto zabrala téměř tři čtvrtě roku – začínala loni 25. září. Každý den přitom loni podle statistik dopravního podniku Andělem prošlo 54 tisíc cestující.
Podle generálního ředitele DPP Martina Gillara však bylo nutné eskalátory na tak dlouho uzavřít a kompletně rekonstruovat. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let,“ podotkl.
Nové „schody do nebe“ k Andělu by měly podle dopravního podniku vydržet alespoň čtvrt století – tak dlouho garantuje dodavatel dostupnost náhradních dílů.
Konec opravy na Andělu neznačí konec komplikací v metru
Ačkoli oprava na Andělu končí, přičemž před třemi týdny skončila také částečná uzavírka stanice Muzeum na trase A, stále není pražské metro zcela bez výluk. A ani nebude. Až do konce prázdnin potrvá oprava eskalátoru podobná té na Andělu, která probíhá ve stanici Náměstí Republiky na výstupu na stejnojmenné náměstí (vystupovat lze k Masarykovu nádraží).
Od října potom chce dopravní podnik zahájit opravu výstupu ze stanice Karlovo náměstí na Karlovo náměstí, cestujícím zůstane k dispozici výstup na Palackého náměstí. Na podzim pak organizátor veřejné dopravy ROPID avizoval i zahájení oprav ve stanicích Opatov a Flora.
Do konce září probíhají postupně i opravy vestibulu stanice Dejvická na trase A, kvůli kterým není možné postupně využívat některé výstupy na povrch. Do konce června nelze vystupovat k tramvajové zastávce Vítězné náměstí, poté do 20. července bude uzavřen výstup k autobusové zastávce Dejvická, od 21. července do 25. srpna k tramvajové zastávce Dejvická ve směru do centra a zároveň výstup do Šolínovy ulice a na závěr do konce září na tramvajovou zastávku Dejvická ve směru do Divoké Šárky a do Banskobystrické ulice.
Trvá i výluka výstupu ze stanice Budějovická k poliklinice Budějovická a radnici Prahy 4. Tam je příčinou havarijní stav terasy, pod kterou se z metra vychází. Uzavírka je vyhlášená do odvolání. Zatím poslední krok učinilo ministerstvo dopravy, které jako odvolací orgán nařídilo pražskému magistrátu, aby prověřil, zda není možné výstup z metra provizorně otevřít ještě před opravou terasy.
Pokračují i tramvajové výluky
Současně s omezeními v metru trvají v Praze i výluky tramvajových tratí. Na prázdniny by již měla být v novém trať z Vysočanské do Hloubětína, která má vliv na provoz tramvajových linek až po Palmovku.
I nadále však trvá výluka mezi Palmovkou a Bulovkou. Současně probíhají práce i v úseku Bulovka–Okrouhlická. Náhradní tramvajová linka 30 zde proto jezdí v obou směrech po jedné koleji, bezpečnost zajišťuje kolík, který si řidiči pod Okrouhlickou předávají.