Z aut jsme zoufalí, říká starosta Prahy 6. Chce omezit vjezd nerezidentům, pro místní plánuje víc fontán

90 minut
90’ ČT24: Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi a klimatické ohrožení
Zdroj: ČT24

Život v Praze 6 není tak příjemný, jak by mohl být. Podle starosty Ondřeje Koláře (TOP 09) jsou místní ohrožováni dopady klimatických změn, kvůli množství aut se cítí zoufalí a v nouzi. Městská část proto bude tlačit na metropoli, aby zrychlila přípravu výstavby parkovišť i městských okruhů. Jinak hodlá šestá pražská část omezovat řidiče, kteří přes ni pojedou. Kolář to řekl v pořadu 90' ČT24.

Jedním z kroků, které je radnice Prahy 6 podle starosty připravena učinit, je spuštění světelných závor na hlavních přivaděčích do městské části – Karlovarské a Podbabské ulici – tak, že by závory vpustily vozidla místních obyvatel do pruhů pro autobusy.

„Dáváme tímto gestem najevo, že se nám nelíbí, že nás magistrát přehlíží. Víme, že se Praha snaží a dělá pozitivní kroky kupředu, ale trvá to dlouho a my toho máme dost. Praha je přeplněná auty a lidé hledají jiné cesty, takže jsou auta najednou tam, kde nikdy předtím nebyla. Je to od nás sobecké, ale jsme zoufalí,“ řekl Kolář.

Jeho městská část má „v šuplíku“ řadu nápadů, co zlepšit, magistrát ale podle Koláře o návrhy nejeví zájem.

Apelovat nyní chce Kolář na magistrát třeba proto, aby se pokročilo s výstavbou vnitřního i vnějšího okruhu a také odstavných parkovišť na krajích metropole.

Tam ovšem budou lidé podle Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT parkovat jen tehdy, pokud tím nepřijdou o výraznou část svého komfortu. „Lidé od parkoviště na zastávku neujdou půl kilometru, maximálně dvě stě metrů,“ upozornil Lokaj s tím, že za klíčové považuje výstavbu parkovišť na okrajích Prahy. 

Zkritizoval plánované uzavření Prahy 6: „Problém se tím jenom přesouvá jinam. Začnou se ucpávat části Prahy, které se nikdy předtím neucpávaly. Nemůžeme zavést něco, čím trestáme řidiče, když jim nedáváme alternativu.“

Celá Praha a pak i celý stát by mohl vyhlásit klimatickou nouzi, plánuje Čižinský

Vedle dopravní nouze vyhlásila Praha 6 také stav klimatického ohrožení. Městská část se tím inspirovala u zahraničních metropolí i sousední Prahy 7. Stav klimatické nouze by se navíc v budoucnu mohl rozšířit na celou Prahu. 

„Radní Petr Hluboček (Spojené síly pro Prahu) nyní připravuje ambiciózní plán, podle kterého by mohla být Praha v roce 2050 úplně bezuhlíková. Ve čtvrtek bychom o tom mohli debatovat na zastupitelstvu,“ řekl starosta Jan Čižinský (Praha 7 sobě), který stav nouze nad svou městskou částí vyhlásil. Hodlá například prosadit, aby Praha 7 nakupovala energii výhradně z obnovitelných zdrojů.

Plány má ale ještě větší: „Chceme, aby Praha inspirovala celý stát. Ve sněmovně je zatím oblast životního prostředí popelkou, ale situace je vážná.“

Víc vody, plánuje Praha 6

Starosta sousední Prahy 6 Kolář připomněl, že jeho okrsek se o možnosti, jak se přizpůsobit klimatickým změnám, zajímá už roky. Radnice se teď rozhodla své území „zvhlčovat“.

„Dřív dokázala města dešťovou vodu vsáknout, udržet si ji. Dnes stéká do kanálů. Města jsou suchá, přehřátá, nedokáží se ochladit, to pociťuje na vlastní kůži každý,“ vysvětlil Kolář. Praha 6 chce proto instalovat pítka, mlhoviště i zelené stěny a střechy.

Ne každé „zelené“ opatření ale městu pomůže, upozornil Pavel Krč z Oddělení složitých systémů Ústavu informatiky Akademie věd. „Kdybychom třeba asfalt nahradili světlejším materiálem, tak by to dramaticky snížilo pocitovou teplotu ve městě. Ale ne všechny takové změny jsou jednoznačné. Například horký vzduch ve městech, který stoupá vzhůru, s sebou odnáší i část emisí z aut. Snížení teploty – večer nebo díky stromům – naopak může přispět ke zhoršení znečištění ovzduší,“ vysvětlil Krč. 

Stejně tak nemusí pomoci ani vodní prvky: „Obecně se dá říct, že vodní prvky ve městě pomáhají v boji s extrémními vedry. Nicméně platí, že teplota na teploměru je něco jiného než ta pocitová. Vlhké prostředí znemožňuje pocení, takže to zlepšení nemusí být až tak výrazné.“ 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 2 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 4 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 5 hhodinami
Načítání...