Výstavba vládní čtvrti v Letňanech by do oblasti přinesla potřebné pracovní příležitosti. Vládního plánu se v pořadu Události, komentáře zastával 1. místostarosta Letňan Pavel Sehnal (ODA). Naopak radní Jan Chabr (TOP 09) tvrdí, že Praha nemá 100 miliard, aby v takovém případě investovala do potřebného vnitřního okruhu i do plánovaného metra D.
Vládní čtvrť by přinesla pracovní místa, říká 1. místostarosta Letňan. Nemáme 100 miliard, oponuje radní
Ve hře jsou parcely kolem metra Letňany – odhadem za 350 milionů korun. Premiér Andrej Babiš (ANO) původně jako protihodnotu nabízel zámek na Veleslavíně – zhruba za 380 milionů. Pražská radnice ale chce do Letňan přestěhovat Nemocnici Na Bulovce a získat její budovy. Kromě toho chce do svého majetku i kasárny v Karlíně – a hlavně dostavbu Pražského okruhu. Celkem jde o investice asi za 60 miliard.
Vedení Prahy žádá funkční čtvrť
„My jsme s návrhem vládní čtvrti nepřišli, na vládu jsme přišli jednat o komplexních vztazích – mezi hlavním městem Prahou a vládou, státem. A jedním z požadavků státu byl právě požadavek na možné umístění vládní čtvrti v Praze,“ konstatoval radní Jan Chabr s tím, že institut plánování nevyhodnotil tuto lokalitu jako nejvhodnější.
„Následně jsme říkali, že na pozemcích v Letňanech není vhodné stavět monotónní vládní úřednickou čtvrť. Pakliže se máme bavit, že se tam něco bude stavět, tak komplexní čtvrť, kde vzniknou byty, nová nemocnice a jakási administrativní kapacita pro možné úřednické užití,“ dodává.
Chabr zdůraznil, že Praha tvoří 25 procent českého HDP a nemá podporu od státu. „V současné době si nemůže dovolit financovat dostavbu vnitřního okruhu a zároveň dostavbu metra D. To jsou investice řádově za 100 miliard. Zároveň stát přislíbil dostavbu vnitřního okruhu v Brně, proto zde vzešel náš požadavek na to, aby se stát choval nadstandardně vůči Praze,“ uvedl Chabr.
Práce v místě bydliště
1. místostarosta Letňan Pavel Sehnal naopak ve vládním plánu vidí šanci pro Letňany. „Iniciativu vítám, dnes žije v Letňanech asi 18 tisíc obyvatel a více než polovina musí jezdit za prací někam do centra, do jiných městských částí. Je to důsledek toho, že velké firmy, které tam byly, omezily výrobu. Není tam dostatek pracovních příležitostí,“ konstatoval.
„Na první pohled to sice vypadá, že se přestěhuje deset tisíc úředníků z jedné části Prahy do jiné, ale ta praxe je taková, že většinou se třetina lidí nepřestěhuje, takže tam vznikne tato příležitost. Kromě toho doba trvání pracovního poměru je v Česku třeba deset let, každý rok se obnoví třeba tisíc pracovních příležitostí. Těch deset tisíc úředníků se také musí někde stravovat, chodit k holiči atd.,“ poznamenal Sehnal s tím, že vznikne třeba 1500 doprovodných pracovních příležitostí.
Podle Sehnala stát má kapacitu protáhnout metro a dostavět severní část okruhu. „Má-li tam vyrůst 15 tisíc nových bytů, tak to je 40 tisíc občanů, k tomu budeme potřebovat tři tisíce míst ve školách a školkách, to jsou asi tři miliardy na výstavbu. Stát by to měl řešit a možná je vládní čtvrť možnost, jak ty obyvatele zaměstnat,“ uvedl Sehnal.
Jak Sehnal, tak Chabr prosazují, aby se na rozhodnutí nějakým způsobem podíleli samotní občané. „Budeme se ptát obyvatel Prahy a obyvatel dotčených městských částí. Jejich názor bude zohledněn,“ míní Chabr.