V Brně přibylo za pět let dvacet kilometrů cyklopruhů a stezek. Stále je to málo, stěžují si cyklisté

Cyklisté si stěžují na malou podporu ze strany Brna (zdroj: ČT24)

Za posledních pět let přibylo v Brně přes dvacet kilometrů pruhů nebo stezek pro cyklisty. Podle spolku Brno na kole je takový rozvoj cyklodopravy nedostatečný. Nesouhlasí navíc s řešením takzvaných cykloobousměrek v centru, i přesto, že se městu většinu z nich podařilo navzdory původním námitkám policie zachránit.

Výrazný červený podklad a na něm bílý piktogram kola. Bezpečný koridor slouží od soboty cyklistům například v Hostislavově ulici. Po vzoru už roky fungujících pruhů v centru přibyly i jinde v Brně. Ne vždy ale na sebe navazují a mnohde stále chybí. „Některé úseky jsou celkem nedomyšlené. Končí třeba v křižovatce na přechodu,“ postěžoval si cyklista Jakub Kocián.

Piktogramové koridory nebo cyklopruhy přibyly většinou tam, kde se ulice nebo silnice rekonstruovaly. „Máme dokument, Generel cyklistické dopravy, díky kterému lokality vybíráme. Ale také dostáváme podněty od občanů, případně od městských částí,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Podle spolku Brno na kole je rozvoj cyklopruhů v Brně příliš pomalý. „Když v tom Brno bude pokračovat takovýmto tempem, kvalitní infrastrukturu budeme mít tak za padesát let,“ řekl Michal Šindelář ze spolku Brno na kole.

Problémy s cykloobousměrkami

Změny se v posledních měsících dotkly kvůli rezidentnímu parkování hlavně cykloobousměrek v centru. I ti, kteří tam projíždějí denně, mnohdy značení nechápou. „Například v ulici Mlýnská je pruh s cyklistickou obousměrkou přeškrtnutý. Jsou tam ale značky, které zase říkají, že tam je, je to zmatek,“ popsal cyklista Jan Pokorný.

Pohyb cyklistů v protisměru chtěli policisté omezit. Například v takových místech, kde musí projíždět kolem řady zaparkovaných aut. Kvůli novému značení rezidentního parkování zatím cykloobousměrky zmizely například z Radnické ulice. „Tím, že se ruší cykloobousměrky, budou cyklisté muset jezdit po velice frekventovaných silnicích,“ má obavy Šindelář.

Podle města je ale v centru pro cyklisty zachováno stále dost cest, kterými mohou bezpečně jezdit. „Cyklisté mohou využít ulici Mečovou. Můžeme ponechat ty cykloobousměrky od Zelného trhu směrem ke Komenskému náměstí,“ řekl mluvčí magistrátu. Podle spolku brněnských cyklistů je to stejně málo. Na magistrát chtějí podat správní žalobu a bojovat za návrat předchozího značení.