Jen osm procent obyvatel Brna a jeho blízkého okolí jezdí celoročně do města na kole. Ukázal to výzkum, který si vedení města nechalo zpracovat. Víc než polovina lidí přitom kolo použila při cestě do metropole aspoň jednou. Hromadnou dopravu naopak využívá drtivá většina Brňanů, spokojenost s ní se ale v různých částech města liší.
Hromadnou dopravou jezdí téměř všichni Brňané. Na kole jen každý dvanáctý
Marek Lahoda vyráží na kole do města každý den. Občas jezdí i kolem Technologického parku, který nově dělí od aut cyklopruh. „Cyklista tam má svůj vyhrazený prostor, i když ne fyzicky, tak aspoň opticky. Nemotají se na silnici společně,“ vysvětlil Lahoda ze sdružení Brno na kole.
Právě to podle něj i výzkumníků zvyšuje u cyklistů pocit bezpečí. V krajních částech města, jako jsou právě Medlánky s Technologickým parkem, jich ale jezdí podstatně méně. „Bylo by potřeba, aby opatření vznikala i v centru města, kde jezdí na kole víc lidí,“ dodal Lahoda.
Jedno takové teď vedení města chystá: součástí nově budované cyklotrasy Údolím Ponávky bude koridor oddělený od čtyřproudové silnice.
„Pokud bych poukázal třeba na případ Kodaně, kde víc než 30 procent lidí jezdí na kole do práce nebo do školy, tak tam je bohatá infrastruktura, oddělené pruhy, oddělené stezky,“ uvedl Vít Gabrhel z Centra dopravního výzkumu.
Pohybu po městě na kole nahrává i rostoucí počet míst, kde si lidé můžou kolo za poplatek půjčit. V Brně teď dvě společnosti nabízí dohromady dvě stovky kol, podle jejich zástupců zájem o bicykly roste. Nejvíce Brňanů ale městem jezdí v tramvajích, trolejbusech a autobusech.
Spokojenost s hromadnou dopravou klesá směrem k jihu
Drtivá většina obyvatel Brna i blízkého okolí městskou hromadnou dopravu využívá. Jde o 92 procent. Spokojenější jsou ale cestující ze západních, severních a centrálních městských částí. Směrem k jihu a východu spokojenost klesá.
Nejhůře hodnotí spojení MHD obyvatelé Vinohrad. Nevede k nim totiž tramvaj, a tak většinou musí autobusem nebo trolejbusem. V dopoledních a odpoledních špičkách ale stojí v kolonách s osobními auty a spoje nestíhají odjezdy podle jízdních řádů.
„Jižní část města Brna je přímo napojena na dálnici D1, kde často dochází k problémům. Řidiči z dálnice sjíždí do městské části, což způsobuje dopravní kolapsy a v zácpách zůstávají i naše autobusy,“ potvrdila mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Doležalová.
Výsledky výzkumu by měly poradit, jak se právě tomuto problému do budoucna vyhnout. Stejně jak dostat na kola víc lidí.