Praha zruší vyznačená stanoviště pro vozy taxislužby označená jako Fair Place. Důvodem je nízký zájem o jejich pronájem a nástup mobilních aplikací měnících způsob objednávání taxi. O zrušení v pondělí rozhodli pražští radní. Ze 29 stanovišť je jich pronajato pět. Místa se správci začala Praha zavádět v roce 2002 a o pět let později je označila cedulemi ve tvaru ruky se zdviženým palcem a nápisem Fair Place. Smlouvy se správci uzavřela Technická správa komunikací (TSK), která ty zbývající nyní vypoví.
Už žádné Fair Place. Stanoviště taxikářů k pronájmu Praha zruší, o většinu nebyl zájem
„Taxi stanoviště, podle našich průzkumů, jsou využívána především taxikáři, kteří předražují jízdy. Všechny magistrátní kontroly na stanovišti na Václavském náměstí ukázaly, že jízdy byly dvakrát až třikrát předraženy. Nevidíme v této službě smysl a rozhodli jsme se místa zrušit,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Smlouvy budou do šesti měsíců ukončeny.
Institut plánování a rozvoje nyní připraví studii, co bude s uvolněnými místy dál. Podle Scheinherra jich většina přejde pod rezidentní parkování.
Rozvoj mobilních aplikací
Město úplně původně nabídlo k pronájmu 45 stanovišť taxislužby. Pro naprostý nezájem jich bylo 16 převedeno jako stanoviště bez správce a zbývajících 29 bylo pronajato za 12,3 milionu korun ročně. Ve 22 případech pak byla smlouva bez udání důvodu ukončena ze strany správce. Ve dvou případech skončila platnost smlouvy a nikdo další o místa neprojevil zájem.
Městu postupně zbyla pětice správcovských stanovišť s ročním výnosem zhruba 3,4 milionu korun.
Podle dokumentu, který schválili radní, bude přínosem zrušení stanovišť to, že se uvolní místa pro jiné využití, navíc změna si nevyžádá zvláštní náklady. Na místa už pak nebudou muset dohlížet strážníci, kteří budou moci být i na jiných místech. Naopak jako nevýhodu dokument uvádí kromě finanční ztráty to, že přibude vozů taxi v běžném provozu.
Vliv na nezájem správců či řidičů taxi má také rozvoj mobilních aplikací. „Postupným nástupem mobilních aplikací (…) dochází k pozvolnému útlumu významu stanovišť taxislužby, o čemž svědčí i prokazatelný nezájem ze strany řidičů taxislužby o oprávnění k jejich užívání,“ píše se v dokumentu.
Alternativy k taxi lákají lidi cenou i dostupností
Alternativní taxislužby vyzkoušela v posledních třech letech zhruba polovina Pražanů, kteří jezdí vozem taxi. Využívají je díky nižší ceně přepravy, možnosti platit kartou či dostupnosti. Vyplývá to z průzkumu, který představil Svaz obchodu a cestovního ruchu s agenturou Ipsos. Tři čtvrtiny dotázaných by podle průzkumu nesouhlasily s tím, aby se alternativní taxislužby, jako jsou například Uber nebo Bolt, v Praze vyhláškou zakázaly. První alternativní taxislužba vstoupila na český trh před pěti lety.
Zjednodušená pravidla taxislužby ve prospěch alternativních přepravců obsahuje vládní novela o silniční dopravě. Na konci dubna ji v prvním kole projednávání podpořila Poslanecká sněmovna. Vozidla taxislužeb například nebudou muset mít povinně taxametr, protože postačí mobilní aplikace. Budou muset být vybaveny evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. A taxikáři nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu.
Proti novele je Sdružení českých taxikářů, které tvrdí, že sníží profesionalitu řidičů, znevýhodní ty tradiční a nebude řidiče možné kontrolovat. Proti novele několikrát protestovali. Podle průzkumu ale s těmito protesty nesouhlasí tři čtvrtiny Pražanů.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza míní, že alternativní dopravci garantují zejména pro turisty lepší služby, na které jsou zvyklí a umí si je jednoduše objednat. „Alternativní služby výrazně zatlačily na klasické taxikáře. Dnes i klasická taxislužba je výrazně slušnější a bezpečnější, než byla,“ řekl. Z průzkumu podle Prouzy také vyplývá, že lidé chtějí mít alespoň základní jistotu o registraci řidiče, o tom, že platí daně a v případě problémů je možné ho dohledat.
Za pozitivní změnu novely zákona Prouza považuje, že by taxikáři nebyli omezeni jen na jedno město. „Ve chvíli, kdy bude nějaký velký festival v Ostravě nebo Českém Krumlově, budou moct přijet lidé, kteří budou chtít podnikat a přivydělat si,“ dodal Prouza.
Téměř 70 procent dotázaných se domnívá, že by lidem prospělo více možností osobní přepravy. Pro využívání alternativních taxislužeb je zejména mladá generace, plyne dál z průzkumu. Na 38 procent Pražanů alternativní služby nevyužilo. „Všichni alternativní taxislužby znají, ale na druhou stranu ne všichni je využívají. Příčinou je, že každá věková skupina si hledá cestu k využívání těchto služeb postupně,“ poznamenal ředitel komunikace agentury Ipsos Tomáš Macků.
V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, dalších bezmála tři tisíce řidičů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt (dříve Taxify).