Největší česká řeka Labe na svém dolním toku opět ožívá, během pandemie byla téměř prázdná. Loděnicím poklesly zakázky a rejdaři raději zůstávali v zahraničí, kde měli jistotu větších výdělků. Teď se lodě vracejí, a to nejen ty nákladní. Vyplula i první výletní loď z Děčína do Německa.
Lodě se vracejí na řeky. Turisty na palubách dovezou už i za hranice
Na palubě měla děčínská výletní loď v pátek jen hrstku turistů, na řece je vezla nejhlubším pískovcovým kaňonem v Evropě, který býval plný plavidel. Panuje na nich stejný režim jako ve veřejné dopravě. Turisté nepotřebují testy, bar je ale zavřený.
Po půl hodině vplula loď do Německa. Po měsících v přístavu to byla její první cesta za české hranice. „Německo je pro nás zásadní destinací,“ přiblížil jednatel Labské plavební společnosti Martin Komsrka. Hranice mezi zeměmi není krátká, nevede od břehu ke břehu. Měří tři a půl kilometru a vede prostředkem řeky, na každém břehu je tak jiná země.
Vnitrostátní plavební doprava ale třeba v Ústeckém kraji funguje už od dubna. Nejčastěji lidé plují do Hřenska nebo Litoměřic. Zájem o plavby je podle provozovatelů vyšší než během poslední povolené sezony. Lidé nemohli za hranice, a tak objevovali turistická místa v Česku, a to i s netradičním zážitkem, čímž plavba lodí pro mnohé stále je.
„Lidé začali mít větší zájem o vlastní plavidla většího typu ještě předtím, než začala pandemie. Teď je hlavně poptávka po hausbótech,“ uvedl předseda představenstva společnosti Barkmet Oleh Pantelemonenko.
Dům na vodě si zákazníci kupují hlavně jako místo k rekreaci, podobně jako jiní chalupy. Vyrábět je proto začali i v loděnici Barkmet, kde se dříve specializovali na tankery. Kvůli suchu je ale dřív i měsíce nedokázali dostat k zákazníkovi, u hausbótů problém odpadá.
Pandemie dosáhla i na tuzemské řeky
Přes zvýšený zájem o ně však i loděnice měly během pandemie velké problémy. Jejich zákazníci jsou v drtivé většině ze zahraničí a cestování bylo kvůli restrikcím komplikované. Ztráty hlásí i osobní lodní dopravci, kteří je mohou zčásti pokrýt státními kompenzacemi.
Žádat o ně mohou až do 10. června ministerstvo dopravy. Ovšem jen ti, kterým loňské jaro v období nouzového stavu během pandemie klesly tržby o třicet a více procent. Částka je navíc limitovaná. Pro každého žadatele je připraveno maximálně zhruba 5,2 milionu korun. Doložit musí například kopii koncese, lodního osvědčení, daňového přiznání za rok 2019 nebo doklad o povolení k provozu.