Začal archeologický průzkum na trase budoucího obchvatu Náchoda. Samotná stavba, na kterou místní obyvatelé i projíždějící řidiči čekají desítky let, by měla začít vznikat napřesrok. Ředitelství silnic a dálnic již má stavební povolení, zbývá mu ještě vybrat zhotovitele.
U Náchoda začal archeologický průzkum, poslední krok před dlouho očekávanou stavbou obchvatu
Záchranný archeologický výzkum severně a severozápadně od Náchoda – kudy budou v budoucnu jezdit auta po přeložené silnici I/33 – zajišťuje Univerzita Hradec Králové a společnost Smola HK, které společně uspěly ve výběrovém řízení. Silničáři jim zaplatí 42,4 milionu korun bez DPH. Zemní práce pro archeologický výzkum dělá za 17,9 milionu korun bez DPH společnost MI Roads, vyplývá z registru smluv.
Archeologové budou zjišťovat, co skrývá půda na trase budoucího obchvatu, který bude dlouhý 6,5 kilometru a bude k němu patřit také téměř kilometrová přeložka silnice I/14 ve směru na Nové Město nad Metují.
Náchodský obchvat je v regionu velkým tématem – místní o něj usilují již desítky let. Dopravní situace na průtahu městem je velmi složitá. Silnice I/33 je dlouhodobě součástí hlavního tahu z Prahy do Kladska a Slezska – směrem na Vratislav, případně Opolí. Běžně se v pracovní dny v Náchodě vytvářejí kolony, průtah bývá zablokovaný. V centru se navíc na dvou křižovatkách oddělených železniční tratí stýkají tři významné a frekventované silnice – k I/33, která vede od Hradec Králové do Polska, se připojuje I/14 od Trutnova a k ní II/303 od Police nad Metují a Broumova.
Obchvat povede severně od Náchoda náročným terénem. Vzniknou na něm i dva tunely a dvě mostní estakády. Jeho součástí budou také dvě mimoúrovňové křižovatky. Náklady na stavbu obchvatu se odhadují na 3,15 miliardy korun bez DPH.
Náchodský obchvat by měl být hotový v roce 2027. V té době by silnici I/33 měla alespoň částečně odlehčit i dálnice D11, která by měla mít v témže roce hotový úsek z hranic k Trutnovu a v roce 2028 by měla být zcela hotová.
Dálnice D11 pak s navazující polskou rychlostní silnicí S3 nabídne pohodlnější dálniční spojení Prahy a východních Čech s Dolnoslezským vojvodstvím, kam dnes řidiči jezdí zpravidla přes Náchod, případně přes Harrachov.