Mizí poslední části železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Převáží je speciální ponton

V Čelákovicích u Prahy v pátek začali odstraňovat poslední část starého železničního mostu. Z prostoru nad řekou ji na břeh odveze unikátní ponton, jediný svého druhu na světě. Přípravné práce začaly zhruba před týdnem, na ponton byla konstrukce naložena v pátek dopoledne, večer by měl být mostní oblouk na břehu, řekl jednatel společnosti Česká lodní doprava Vladimír Toman.

Most je více než 120 let starý, nahradil ho nový most, který v místě již stojí. „Ponton se umí ponořit pod vodu zatopením, nabere konstrukci tím, že se voda vyčerpá, pomocí lan a lanového posunu se přesune na břeh, kde ho uloží na podpěry,“ řekl Toman. Na břehu se následně most během několika dní rozřeže.

Automatický pontonový systém je patentem České lodní dopravy, na světě je unikátní. Skládá se z řady komor s čerpadly, jejich zaplnění ovládá speciální software. Ponton se na místo určení dopravuje kamionem, je snadno rozložitelný a může se postavit do libovolné podoby, aby odpovídal potřebě. Každá část pontonu unese 34 tun. Při pátečním přesunu je využito osm částí, které unesou zhruba 230 tun těžkou mostní konstrukci.

Ponton je možné využívat k velké řadě úkonů. Kromě přesunu břemen umí například také vyzvednout z řeky potopenou loď, lze ho využít jako heliport nebo plochu pro bagr, který následně bagruje dno.

Po novém mostu už přejely první vlaky

Na novém železničním mostě v Čelákovicích začal zkušební provoz v září, vlaky jezdí po jedné ze dvou kolejí. Plný provoz začne 15. prosince. Stavba mostu, který je na opravované trati mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi, trvala 19 měsíců.

Původní most nebyl v dobrém stavu a také jeho šířka už nevyhovovala aktuálním potřebám železniční dopravy. Nová nosná konstrukce je dlouhá 160 metrů a váží 1277 tun. Po trati mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi budou po modernizaci vlaky jezdit rychlostí až 140 kilometrů v hodině, vzroste též kapacita dráhy.

Úpravy začaly předloni, první část prací se týkala úseku z Lysé nad Labem do nově vybudované odbočky Káraný. Ta díky vložení čtyř nových výhybek umožňuje vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou. Opravené jsou i kolejiště, mosty a propustky. Kompletně hotovo by mělo být příští rok v lednu. Celkově bude modernizace stát přes 1,82 miliardy korun bez DPH, část nákladů pokryje evropská dotace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Středočeský kraj

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025

Jeskyňáři objevili v Českém krasu dalších sto metrů chodeb

K pětadvaceti kilometrům jeskynních chodeb v Českém krasu přibylo dalších sto metrů. Objev učinili jeskyňáři ze skupiny Geospeleos v obci Svatý Jan pod Skalou. Při bádání našli krápníkovou výzdobu i speciální krystaly, které prozrazují, kam až dosahoval permafrost v době ledové. Místo je ale pro veřejnost nepřístupné.
15. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

V okolí Prahy vyroste několik záchytných parkovišť

Středočeský kraj plánuje na příští rok výstavbu několika nových záchytných parkovišť typu P+R s kapacitou zhruba tisíc míst. Vzniknout mají v Úvalech, Zelenči, Kolíně nebo Čerčanech. Celkem kraj připravuje dvanáct projektů, přičemž jedno parkoviště už funguje v Olbramovicích. Všechna budou propojena s PID Lítačkou a nabídnou jednotný informační a odbavovací systém.
9. 12. 2025

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
7. 12. 2025

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
6. 12. 2025
Načítání...