Nad Labe v Čelákovicích se vysouvá nový železniční most, urazí dva metry za hodinu

V Čelákovicích dokončují první část nového železničního mostu přes Labe. Konstrukce měří celkem 103 metrů a její vysunutí přes řeku potrvá zhruba pět dnů. Modernizace železniční trati mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi má zajistit vyšší rychlost vlaků a větší kapacitu spojů. Práce na mostě by měly skončit 15. září, celá modernizace trati má být hotová v lednu příštího roku. 

„Most se posouvá velmi pomalu, je to asi třicet metrů za jeden den, tedy za jednu hodinu jsou to dva metry,“ řekla redaktorka ČT Kristýna Kolovrátková s tím, že zatím jde jen o první část mostu, po jejím usazení dělníci na místo dovezou druhou konstrukci. 

Ředitel stavby ze společnosti Eurovia Jaroslav Bašta uvedl, že konstrukce má hmotnost asi devět set tun. „Celý výsun bude trvat asi pět dní tak, abychom se dostali z jednoho břehu v délce 170 metrů (na druhou stranu),“ uvedl. 

„Každá mostní konstukce a každá stavba má svá specifika a svůj problém. Jednou jste nad pevnou zemí, jednou nad velkou hloubkou, jednou nad řekou. Není to neobvyklá situace, ale nedělá se tak často,“ uvedl Bašta s tím, že se jedná o výsuv svařené ocelové konstukce, která se nedá budovat na místě. 

Výsuv druhé části mostu začne v polovině prázdnin

Náměstek ředitele ze stavební správy při Správě železnic (SŽ) Ondřej Göpfert doplnil, že nová mostní konstrukce je (na rozdíl od té původní) dvoukolejná. „Má dvě pole –⁠ jedno má 103 metrů a druhé 57 metrů. O tomto víkendu předpokládáme dokončení první konstrukce, potom bude navezena ta druhá, která se okamžitě začne svařovat. Někdy v polovině prázdnin by mělo dojít k výsuvu konstukce číslo 2,“ popsal. 

Jedna ze starých mostních konstukcí na místě i nadále zůstává, aby byl zajištěn provoz mezi Lysou nad Labem a Prahou.

Modernizace trati u Čelákovic začala už v roce 2019, dohromady by měla stát až dvě miliardy korun. Po dokončení by po trati mohly jezdit vlaky rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Zvýší se i kapacita, denně tratí projede zhruba stovka vlaků s deseti tisíci cestujícími.