TÉMA

Železniční most

Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.
6. 2. 2024|

Nynější konstrukce výtoňského mostu by se mohla přesunout do Modřan

Stát a Správa železnic (SŽ) budou pokračovat v přípravě nové vrchní konstrukce železničního mostu na Výtoni. Zároveň budou ve spolupráci s Prahou hledat místo, kde by mohla původní konstrukce dále sloužit jako most, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že stát projekt nového mostu, který vzešel z architektonické soutěže, podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví. V plánu jsou i jednání s mezinárodní organizací UNESCO. Nynější konstrukce výtoňského mostu by se mohla přesunout do Modřan.
19. 12. 2023Aktualizováno19. 12. 2023|

Reportéři ČT: Zbourat, či nezbourat? Na osudu mostu pod Vyšehradem se odborníci neshodnou

Budoucnost železničního mostu v Praze pod Vyšehradem už několik měsíců rozděluje památkáře, architekty a stavitele v otázce, zda jej zbourat či nikoliv. Například podle názoru památkářů se jedná o vzácnou památku v pražské zóně UNESCO, pro jiné je to však vysloužilá a rozpadající se stopa minulosti. Zúčastněné strany zatím ve sporu nemohou najít společnou řeč, ani případnou dohodu na kompromisu. Pro Reportéry ČT téma zpracoval David Vondráček.
5. 9. 2023|

Správa železnic uzavřela jednu lávku pro pěší na výtoňském mostu v Praze, instaluje čidla

Správa železnic (SŽ) začala tento týden rozšiřovat systém bezpečnostního monitoringu na železničním mostu přes Vltavu mezi pražským Podskalím a Smíchovem. Nyní se uzavření týká severní lávky, po které lidé neprojdou do 1. října, poté bude od 2. října do 12. listopadu nepřístupná lávka jižní. Pražská Technická správa komunikací (TSK), která má lávky ve správě, také letos provedla jejich údržbu.
31. 8. 2023|

Ukrajinci poničili další „bránu na Krym“. Útoky na mosty mají Rusy zpomalit a odříznout od posil

Ukrajinská armáda zintenzivnila strategické útoky na mosty, které spojují Rusy okupovaná území na jihu Ukrajiny s anektovaným Krymem. Sobotní výbuchy poškodily Čonharský silniční most i Heničeský most v Chersonské oblasti. Ničení komunikací Rusy oslabuje, protože je nutí používat výrazně delší logistické trasy. Podle expertů se Kyjev snaží odříznout ruská vojska na jižní frontě od zásobování a posil dříve, než zahájí novou fázi protiofenzivy. Díky útokům na strategické cíle a po případném odříznutí Krymu by Ukrajinci měli šanci na průlom, míní bývalý náčelník Generálního štábu AČR Jiří Šedivý.
7. 8. 2023|

Na kterém pražském mostě roste rozmarýnka? Nad Vltavou jich je dvacet, další stojí nad Berounkou a Rokytkou

Praha má další most. Přesněji je to lávka pro pěší a cyklisty, která dostala pojmenování podle ostrova Štvanice. Ten spojuje s Holešovicemi a Karlínem a nahrazuje dosavadní přívoz. Z historického pohledu je to jubilejní dvacátý most přes Vltavu, geograficky je to po proudu patnácté přemostění Vltavy v Praze. Ve skutečnosti je ale v Praze mostů mnohem více, často se na ně ale zapomíná, protože nevedou přes Vltavu.
28. 7. 2023|

Experti zkoumají díly mostu podobného ohroženému vyšehradskému. Správa železnic trvá na jeho zbourání

Přesný technický stav pražského železničního mostu pod Vyšehradem se pokoušejí zjistit odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT tak, že detailně zkoumají části nedávno odstraněného podobného mostu z Děčína. Správa železnic chce most pod Vyšehradem nahradit novou konstrukcí, což ale vyvolalo diskusi a částečně také odpor. Zachování původního mostu žádá petice s 16 tisíci podpisy a vyzvalo k tomu také UNESCO. Podle železničářů ale vychází agentura OSN z neúplných informací a chce jí zaslat další.
28. 6. 2023|

UNESCO napsalo českému státu, aby se neboural železniční most na Výtoni

Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by měl být v Praze zachován železniční most na Výtoni. Důvodem je podle centra fakt, že je stavba důležitou součástí panoramatu Prahy a její význam je daný i jejím prohlášením za kulturní památku ČR. Majitelem je Správa železnic, která plánuje most opravit, počítá ale s tím, že nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová.
6. 6. 2023|

Dělníci demontovali železniční most u pražského Výstaviště. Skončí v muzeu

Dělníci v sobotu odpoledne demontovali železniční most, který dosud stál nedaleko areálu Výstaviště v Praze 7. Železniční viadukt z takzvané buštěhradské dráhy ustupuje modernizace trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla, na níž pracuje Správa železnic. Most bude nově k vidění v areálu bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží v Praze, kde vzniká nová expozice o železnici a elektrotechnice.
15. 4. 2023|

Praha je pro zachování a opravu železničního mostu na Výtoni. Chce i třetí kolej

Praha podpořila rekonstrukci železničního mostu na Výtoni ve stávající podobě, zásadní je pro město i vybudování jeho třetí koleje. Ve středu to odhlasovalo městské zastupitelstvo. Správa železnic (SŽ) dříve zveřejnila záměr památkově chráněnou vrchní konstrukci mostu nahradit novou, proti se vzedmula vlna kritiky. Proběhlo tak mezinárodní kolokvium, sedm z deseti zúčastněných odborníků ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
23. 3. 2023|

Nový železniční most přes Orlík staví v bezprostřední blízkosti toho původního

Původní železniční most u Červené nad Vltavou v okrese Písek, který se měl bourat, pochází z druhé poloviny 19. století. Kvůli jeho konstrukci nemohly být na trasu, která přes něj vede, nasazeny některé typy vlaků. Před demolicí ho ale zachránilo prohlášení kulturní památkou. V jeho bezprostřední blízkosti nad údolní nádrží Orlík už nyní stojí pilíře nového železničního mostu, po kterém by se v příštím roce měl projet první vlak. Nový most bude s rozpětím oblouku 156 metrů největším železobetonovým mostem v republice.
23. 3. 2023|

V Praze vznikla petice za zachování železničního mostu. Stojí o něj i radnice Prahy 5

Více než šest tisíc lidí už podepsalo on-line petici, která požaduje rekonstrukci a zachování současné podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic před časem představila projekt, podle kterého má z mostu zůstat zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová. Stávající konstrukci podle ní opravit nelze.
11. 1. 2023|

Dělníci při stavbě protipovodňových opatření v Brně poškodili železniční most. Provoz se omezí

Při stavbě protipovodňových opatření v Brně porušili stavbaři pilíře a klenbu železničního mostu přes řeku Svratku. Provoz vlaků tak bude muset být omezen. Správa železnic (SŽ) bude instalovat od čtvrtečního večera do Štědrého dne mostní provizorium, aby mohl být provoz obnoven, uvedl v tiskové zprávě mluvčí SŽ Jan Nevola. Do 20:30 bude podle něj provoz po mostě možný. Výluka bude poté na koleji pro vlaky z hlavního nádraží do Jihlavy a na jedné ze dvou kolejí z hlavního nádraží na Břeclav. Investorem protipovodňových opatření je město Brno.
22. 12. 2022Aktualizováno22. 12. 2022|

Stará a nová konstrukce by se tloukly, hájí předseda hodnotící komise návrh na nový most v Praze

Pražské panorama nejspíše čeká významná změna. Železniční most, který stojí v popředí při pohledu z Vyšehradu k Pražskému hradu, by měla ve čtyřletém horizontu nahradit nová konstrukce. To samo o sobě vyvolává diskuse, které podle architekta Davida Vávry vypukly poněkud nečekaně. Upozornil, že ani jako architekt nevěděl o soutěži, z níž vzešel vítězný návrh. Předseda hodnotící komise Pavel Ryjáček je naopak přesvědčen, že Správa železnic a město udělaly pro osvětu dost. Vávra a Ryjáček diskutovali o výměně železničního mostu v Událostech, komentářích.
30. 11. 2022|

Železniční most na pražské Výtoni získá novou podobu. Přestavba má začít v roce 2026

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu. Zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Informovali o tom zástupci Správy železnic (SŽ), kteří představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže. Přestavba by podle plánu SŽ měla začít v roce 2026 a trvat dvacet měsíců. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce má alespoň zčásti sloužit na jiném místě.
23. 11. 2022Aktualizováno23. 11. 2022|

Z Azovstalu bylo evakuováno 260 ukrajinských vojáků, zranění míří do Novoazovsku

Přes 260 ukrajinských vojáků, včetně 53 zraněných, bylo v pondělí evakuováno z obklíčených oceláren Azovstal v Mariupolu, oznámil Kyjev. Podle něj také jednotka domobrany v Charkovské oblasti vytlačila okupační síly z ukrajinského území a dosáhla státní hranice s Ruskem. U Charkova obránci před několika dny přešli do protiútoku a osvobodili řadu obcí. Rusové podle ukrajinského generálního štábu soustředí své útoky v Doněcké oblasti. Britské ministerstvo obrany upozorňuje, že Bělorusko přesouvá ke své jižní hranici speciální jednotky.
16. 5. 2022Aktualizováno17. 5. 2022|

Mizí poslední části železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Převáží je speciální ponton

V Čelákovicích u Prahy v pátek začali odstraňovat poslední část starého železničního mostu. Z prostoru nad řekou ji na břeh odveze unikátní ponton, jediný svého druhu na světě. Přípravné práce začaly zhruba před týdnem, na ponton byla konstrukce naložena v pátek dopoledne, večer by měl být mostní oblouk na břehu, řekl jednatel společnosti Česká lodní doprava Vladimír Toman.
15. 10. 2021|

Železniční most přes Orlík má šanci na záchranu. Jeho další využití je však zatím nejasné

Historický železniční most nad Orlickou přehradou má další problém. Jen co se ho podařilo zachránit před demolicí, visí otazník nad jeho využitím. Mohl by sice vyřešit cyklistické propojení Písecka s Milevskem, ale zatím není nikdo, kdo by se do investice pustil.
31. 7. 2021|

Vlaky na trase z Pardubic do Hradce Králové od konce května zastaví přestavba mostu

Stavební práce na zdvoukolejnění trati ze stanice Pardubice - Rosice nad Labem do Stéblové od konce května zastaví vlakový provoz. Do konce roku dělníci potřebují postavit provizorní most přes Labe, řekl projektový manažer společnosti Skanska Jan Mitlöhner.
13. 5. 2021|

Železničáři chtějí zbourat most přes Orlík. Nesouhlasí památkáři i místní

Památkáři se snaží zachovat železniční most v Červené nad Vltavou a udělat z něj kulturní památku. Podle Správy železnic je objekt z 19. století ve špatném stavu a vlakové dopravě už nevyhovuje. Státní firma ho chce zbourat a postavit nový. S demolicí nesouhlasí ani místní.
4. 4. 2021|

V Lužci nad Vltavou vzniká první zdvižný železniční most

Obrovský jeřáb usadil konstrukci unikátního zdvižného železničního mostu v Lužci nad Vltavou.  Vlaky by po něm poprvé měly projet v červenci. Jiný zdvižný železniční most v České republice není, řekl mluvčí Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) Jan Bukovský.
5. 5. 2020Aktualizováno5. 5. 2020|

Negrelliho viadukt je skoro hotový. Zkušební provoz se plánuje na konec května

Negrelliho viadukt v centru Prahy je podle správy železnic prakticky hotový. Už teď po něm občas jezdí pracovní vlaky. Unikátní stavba se opravuje třetím rokem, má zpoždění a s plným provozem se počítá od začátku června. Zkušebně se po něm vlaky projedou koncem května.
23. 2. 2020|

Most na Výtoni má být tříkolejný. Jeho možnou podobu zveřejnil Institut plánování a rozvoje

Pražský magistrát se shodl se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, že železniční most mezi Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) v pátek zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy včetně vytvoření nového přestupního uzlu na Výtoni.
8. 2. 2019|

Železniční most pod Vyšehradem opravdu nepůjde opravit, tvrdí studie ČVUT

Nutnost zbourání ocelové konstrukce památkově chráněného železničního mostu pod Vyšehradem potvrdila i studie Kloknerova ústavu ČVUT pro Národní památkový ústav. Ke stejnému závěru už dříve dospěla analýza pro státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Památkový ústav tehdy uvedl, že by možná šlo most opravit. Podle studie ČVUT to však není reálné.
28. 11. 2018|