Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

2 minuty
Události v regionech: Skončila rekonstrukce další části železnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové
Zdroj: ČT24

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.

„Je to spojení dvou stotisícových aglomerací,“ podotkl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jako hlavní přínos vidí rozšíření trati. „Přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz,“ dodal.

Dokončením stavby je větší část trati z Pardubic do Hradce Králové dvoukolejná, zbývá dokončit úsek z Opatovic nad Labem do Hradce, kde tomu brání část veřejnosti, která nechce přijít o kaštanovou alej. Ta je totiž vysazená v trase plánované koleje. Úsek ze Stéblové do Opatovic je hotový od roku 2016.

„Je to nekonečný sen propojit Pardubice a Hradec Králové plnohodnotnou dvojkolejkou, ale pořád se nám nedaří u Březhradu dohodnout se sdružením Kaštánek. Ale poslední míle před Hradcem nemá takový vliv na kapacitu trati,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Po trati víc jezdí osobní doprava, nákladní mnohem méně, dodal.

Opravené nádraží i nový most přes Labe

Stavební firma vybudovala v úseku Rosice–Stéblová nový most přes Labe. Váží 1350 tun a délka přemostění je 140 metrů. Svými parametry zlepšuje splavnost řeky. Opravené je také nádraží v Rosicích nad Labem, kde je nový podchod, nová bezbariérová nástupiště, modernizované jsou zastávky ve Stéblové a Semtíně. Vznikla nová stanice Stéblová obec.

„Stavba pro nás byla zajímavá svým významem. Technicky nejnáročnější část je most přes Labe, protože jsme museli odsunout starý most do provizorní polohy a následně jsme na jeho místě budovali další železniční most,“ popsal projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner.

Výluky na trati kvůli stavbě skončily 19. prosince. Přes most zatím vlaky jezdí po jedné koleji, protože druhá není napojená na nádraží v Pardubicích, kde ještě pokračuje modernizace železničního uzlu.

Skanska dokončí terénní úpravy letos. Vybourá mostní pilíř uprostřed Labe, který byl potřebný pro provizorní most. Opraví okolní komunikace, které poničila technika při stavebních pracích, dodal Mitlöhner.

Vlaky by měly zrychlit o 40 kilometrů v hodině

V roce 2025 začnou vlaky na trati jezdit rychleji. Zatím se tam pohybují maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. Na maximum 160 kilometrů za hodinu budou moci přejít až po instalaci evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS.

„V roce 2025 plánujeme navýšit rychlost na 160 kilometrů. Příprava na ETCS začala v rámci stavby, jeho zavedení bude trvat asi dvanáct měsíců. Musíme to dobře načasovat, také dopravce musí mít novým systémem vybavená hnací vozidla a případně soupravy, tohle všechno do sebe musí zapadnout,“ přiblížil Svoboda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
18. 12. 2025

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města zpřísňují pravidla pro výdejní boxy

Řada měst už přijala nebo chystá nová pravidla pro umísťování a provoz výdejních boxů zásilkových společností. Cílem je, aby tyto služby byly přínosné pro obyvatele i podnikatele, a zároveň nenarušovaly bezpečnost, dopravu ani vzhled veřejných prostranství. O regulaci, která začne platit od 1. ledna, rozhodli například radní v Ústí nad Orlicí. Podobná opatření už fungují v Praze nebo Litomyšli, připravují je také Pardubice.
10. 12. 2025

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
7. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
5. 12. 2025
Načítání...