Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Události v regionech: Skončila rekonstrukce další části železnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové (zdroj: ČT24)

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.

„Je to spojení dvou stotisícových aglomerací,“ podotkl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jako hlavní přínos vidí rozšíření trati. „Přinese zkrácení jízdních dob a minimalizaci dopadů mimořádností na železniční provoz,“ dodal.

Dokončením stavby je větší část trati z Pardubic do Hradce Králové dvoukolejná, zbývá dokončit úsek z Opatovic nad Labem do Hradce, kde tomu brání část veřejnosti, která nechce přijít o kaštanovou alej. Ta je totiž vysazená v trase plánované koleje. Úsek ze Stéblové do Opatovic je hotový od roku 2016.

„Je to nekonečný sen propojit Pardubice a Hradec Králové plnohodnotnou dvojkolejkou, ale pořád se nám nedaří u Březhradu dohodnout se sdružením Kaštánek. Ale poslední míle před Hradcem nemá takový vliv na kapacitu trati,“ řekl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Po trati víc jezdí osobní doprava, nákladní mnohem méně, dodal.

Opravené nádraží i nový most přes Labe

Stavební firma vybudovala v úseku Rosice–Stéblová nový most přes Labe. Váží 1350 tun a délka přemostění je 140 metrů. Svými parametry zlepšuje splavnost řeky. Opravené je také nádraží v Rosicích nad Labem, kde je nový podchod, nová bezbariérová nástupiště, modernizované jsou zastávky ve Stéblové a Semtíně. Vznikla nová stanice Stéblová obec.

„Stavba pro nás byla zajímavá svým významem. Technicky nejnáročnější část je most přes Labe, protože jsme museli odsunout starý most do provizorní polohy a následně jsme na jeho místě budovali další železniční most,“ popsal projektový manažer firmy Skanska Jan Mitlöhner.

Výluky na trati kvůli stavbě skončily 19. prosince. Přes most zatím vlaky jezdí po jedné koleji, protože druhá není napojená na nádraží v Pardubicích, kde ještě pokračuje modernizace železničního uzlu.

Skanska dokončí terénní úpravy letos. Vybourá mostní pilíř uprostřed Labe, který byl potřebný pro provizorní most. Opraví okolní komunikace, které poničila technika při stavebních pracích, dodal Mitlöhner.

Vlaky by měly zrychlit o 40 kilometrů v hodině

V roce 2025 začnou vlaky na trati jezdit rychleji. Zatím se tam pohybují maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. Na maximum 160 kilometrů za hodinu budou moci přejít až po instalaci evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS.

„V roce 2025 plánujeme navýšit rychlost na 160 kilometrů. Příprava na ETCS začala v rámci stavby, jeho zavedení bude trvat asi dvanáct měsíců. Musíme to dobře načasovat, také dopravce musí mít novým systémem vybavená hnací vozidla a případně soupravy, tohle všechno do sebe musí zapadnout,“ přiblížil Svoboda.