Hradec Králové chce začít během letošního roku kultivovat veřejný prostor. Prezentace má být nově jednotná, bez křiklavých poutačů a nevkusných reklam. Radnice proto nechala vytvořit manuál dobré praxe reklamy, který by měl být pro podnikatele v městských prostorách závazný, ostatní by ho měli brát jako doporučení.
Bez křiklavých poutačů. Hradec Králové zakročí proti vizuálnímu smogu
Polepené skleněné výlohy nebo různě velké cedule na jedné budově chce vedení Hradce Králové v co nejbližší době dostat z ulic. „Není to jenom estetika, ale komplexní péče o veřejný prostor. Konkrétně vizuální smog na dopravním značení, světelné znečištění, příliš mnoho různých banerků, barevné zábradlí a podobně,“ vyjmenovala designérka z neziskové organizace Naše kultivovaná města Veronika Rút.
Dokument není legislativním předpisem. Jeho uplatňování ale rozděluje město do dvou oblastí. Pro podnikatele ve vlastních prostorách bude dodržování pouze doporučením. „V městských nebytových prostorách bychom ho měli jako závazný dokument. Součástí nájemní smlouvy bude i dodržování manuálu,“ řekl náměstek primátorky pro územního plánování Hradce Králové Adam Záruba (nestr.).
Férová pravidla, věří radnice
Cílem podle Záruby není sjednotit vizuální styl reklam napříč městem, ale nastavit srozumitelná a férová pravidla pro všechny. Řeší čitelnost, bezpečnost nebo vztahy mezi sousedícími provozovnami. „Pomáhá tak vytvářet prostředí, kde se jednotlivé reklamy nemusí předhánět v křiklavosti, ale místo toho spolu fungují přehledně a přirozeně,“ doplnil Záruba.
Předpis zahrnuje i městský mobiliář. Například v ulici V Kopečku stojí čtyři různé druhy odpadkových košů. V budoucnu by je město chtělo nahradit jednotným stylem.
Dokument navazuje na Strategii kultivace pro Hradec Králové, která vytyčuje dlouhodobé směry a témata, jimž se chce město věnovat, mobiliáři a povrchy počínaje, přes zeleň až po podobu provozoven a reklamy. Nový manuál je k dispozici na webových stránkách města.
Litomyšli se proti nevkusné reklamě daří i bez manuálu
Hradec Králové v manuálu uvádí příklady dobré praxe z Brna, kde město vydalo dokument před víc než pěti lety. Bez něj se to daří v Litomyšli. Od reklam vyčistilo město hlavně historické centrum.
Funguje ústní domluva mezi starostou a podnikateli. „Pravidelně obcházíme náměstí a komunikujeme s lidmi. Jde památkář, městský policista a já jako starosta. Hodně je to o komunikaci, ale kde to nejde, regulujeme pomocí různých nástrojů,“ řekl starosta Litomyšle Daniel Brýdl (nestr.).
Za špatnou reklamu tak litomyšlským podnikatelům hrozí pokuta. Naopak v Hradci Králové chce radnice k plnění manuálu spíše motivovat dotací.