Experti zkoumají díly mostu podobného ohroženému vyšehradskému. Správa železnic trvá na jeho zbourání

3 minuty
Události v regionech: Průzkum částí mostu z Děčína má určit stav toho pod Vyšehradem
Zdroj: ČT24

Přesný technický stav pražského železničního mostu pod Vyšehradem se pokoušejí zjistit odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT tak, že detailně zkoumají části nedávno odstraněného podobného mostu z Děčína. Správa železnic chce most pod Vyšehradem nahradit novou konstrukcí, což ale vyvolalo diskusi a částečně také odpor. Zachování původního mostu žádá petice s 16 tisíci podpisy a vyzvalo k tomu také UNESCO. Podle železničářů ale vychází agentura OSN z neúplných informací a chce jí zaslat další.

Správa železnic letos vyměnila železniční most v Děčíně, čímž také otevřela novou kapitolu debaty o tom, zda železniční most pod Vyšehradem zachovat a zrekonstruovat, nebo zcela nahradit. Děčínský most byl tomu pražskému podobný a téměř stejně starý – vyšehradský je z roku 1901 a ten, po němž jezdily nákladní vlaky z nádraží Děčín-východ do Prostředního Žlebu, z roku 1906.

Proto začali díly děčínského mostu zkoumat experti na stavební konstrukce z Kloknerova ústavu ČVUT. Předpokládají, že co zjistí, bude platit i pro pražský most.

„Zkusili jsme v rámci experimentu porovnat očištění na detailech, které se podobají typově a systémově i stářím konstrukci železničního mostu pod Vyšehradem,“ uvedl vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT Pavel Ryjáček.

Výzkumníci například odstraňují nýty a zjišťují, jak silná je pod nimi koroze. Na některých dílech demontovaného mostu z Děčína je podle Ryjáčka jen velmi slabá protikorozní ochrana.

Správa železnic chce zvrátit postoj UNESCO

Diskuse o budoucnosti vyšehradského mostu je nicméně v plném proudu bez ohledu na výsledky výzkumu. Proti tomu, aby jej nahradila nová konstrukce – na niž již uspořádala Správa železnic architektonickou soutěž – se ohradila Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu čili UNESCO.

Správa železnic se ale proti jejímu vyjádření ohradila. Tvrdí, že dopis z pražského magistrátu, o nějž se UNESCO opírá, není založen na objektivních informacích. To však popřel někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (nestr. za Prahu sobě), který dopis odeslal. „Nepodávali jsme náš názor, co si myslíme, že by se mělo dít. Pouze jsme zaslali podklady z architektonické soutěže a z průzkumů,“ upozornil.

Železničáři jsou nicméně přesvědčeni, že dokážou postoj UNESCO změnit. Ministerstvo kultury požádali, aby zaslalo agentuře OSN doplňující materiály. „Doplnili jsme to všemi průzkumy, které byly na mostě zpracovány,“ ozřejmil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Klíčové slovo v budoucnosti mostu pod Vyšehradem bude mít každopádně ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten slíbil, že rozhodnutí učiní do konce roku.

První železniční most pod Vyšehradem nestál dlouho

Nynější dvoukolejný železný most pod Vyšehradem nahradil na počátku minulého století původní jednokolejnou konstrukci ze 70. let předcházejícího století. O tom, že by se i on mohl zbourat a opět nahradit novějším, tentokrát zřejmě trojkolejným, se začalo hovořit v minulém desetiletí. Správa železnic podpořila svůj postoj studií ČVUT, podle níž není oprava mostu reálná. S přestavbou by chtěla začít v roce 2026.

Železniční most je i přes špatný stav velmi vytížený. Přes den po něm jezdí každou hodinu každým směrem jeden expresní vlak a jeden rychlík, k tomu nejméně dva, ale ve špičkách pracovních dnů i pět osobních vlaků do Berouna (případně Řevnic nebo Radotína), navíc zpravidla jednou za dvě hodiny vlak do Hostivic a k tomu se po něm jezdí odstavovat z hlavního nádraží na Smíchov soupravy Regiojetu.

V návrhu jízdního řádu na příští rok předpokládá Správa železnic, že jeho vytížení přece jenom poklesne. Osobní vlaky do Hostivic a také část osobních vlaků jezdících po berounské trati mají začínat až na Smíchově. V souvislosti s rekonstrukcí smíchovského nádraží by se také mělo odstěhovat zázemí Regiojetu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Před čtyřmi lety jižní Moravu zasáhlo ničivé tornádo

Přírodní katastrofa na jihu Moravy před čtyřmi lety vzala životy šesti lidem a zničila zhruba 1600 budov. Většina je již opravená, ale dělníci stále pracují například na hodonínském domovu pro seniory. Stavba je nyní bezpečnější. Přibude také fotovoltaická elektrárna, takže provoz bude úspornější. V dalších zasažených obcích vrcholí opravy, například Moravská Nová Ves dokončuje knihovnu.
před 4 hhodinami

Řidič kamionu na Olomoucku rozdal zdarma náklad, pak v afektu zničil samoobsluhu

Olomoučtí policisté v sobotu v podvečer zadrželi sedmačtyřicetiletého muže, který zřejmě v opilosti zdemoloval prodejnu smíšeného zboží v Pňovicích. Kromě zboží a vybavení samoobsluhy poničil také tři venku zaparkovaná auta. Zastavila ho až přivolaná policejní hlídka. Škoda dosahuje více než půl milionu korun.
před 6 hhodinami

Reportéři ČT: Na liberecké radnici se prý rozrostl „ucelený systém korupce“

Vyostřená zastupitelstva a hádky o to, kdo co vlastně zavinil a kdo by za to měl nést zodpovědnost. Tak to v poslední době občas vypadá na liberecké radnici. Policie pokračuje ve vyšetřování případu, v rámci kterého politici údajně ovlivňovali rozhodování ve prospěch některých firem. Loni musel ve funkci skončit náměstek primátora za ODS. Nedávno policie obvinila dalšího náměstka primátora zvoleného za ANO. A také musel skončit. Pro Reportéry ČT točil Petr Vodseďálek.
před 7 hhodinami

Spor o „Hradčany Krkonoš“ se stal politickým tématem

Luční bouda patří k ikonám Krkonoš. Na hřebenech stojí po staletí a vždy byla pro turisty vyhledávanou zastávkou. Teď jsou ale její dveře pro kolemjdoucí zavřené. Majitelé boudy si stěžují, že je šikanují pracovníci národního parku. Jeho vedení se brání, že jen dělá to, co mu ukládá zákon. Vadí hlavně intenzita dopravy v nejpřísněji chráněných oblastech. V zákulisí to vypadá, že v tomto boji jde o mnohem víc. Spor se totiž dostává i do politiky. Někteří starostové říkají, že chtějí více chránit lidi, kteří v oblasti žijí. Rozruch mezi ochránci přírody zase vzbudily návrhy poslanců, které výrazně oklešťují pravomoci národních parků. Pro Reportéry ČT točil Tomáš Vlach.
před 11 hhodinami

Bouřky zaměstnaly hasiče v mnoha krajích

Hasiči napříč kraji zasahovali kvůli bouřkám od pondělního večera u několika set různých případů. Nejvíce výjezdů zaznamenali v Jihočeském kraji, kde řešili hned 179 případů. Nejčastěji odstraňovali popadané stromy a větve nebo čerpali vodu. Kvůli popadaným stromům někde také nejezdily vlaky, většinou na Šumavě a na Liberecku.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Lesníci a ochránci přírody zachraňují vodu v Brdech

Ochránci přírody a lesníci zkoušejí, jak zadržet vodu v Brdech, které přišly o část porostů při kůrovcové kalamitě. Na svazích po těžbě začali s budováním zvláštních příkopů a hrází, které mají odtok zpomalit. Už dříve se jim osvědčily třeba i v Beskydech.
před 18 hhodinami

Kraje hledají, jak nahradit chybějící miliardy na opravy silnic

Odklad klíčových projektů, ale i doplnění chybějících peněz z úspor nebo na úkor jiných oblastí. Kraje ve spojitosti s výpadkem dvou miliard na opravy silnic druhých a třetích tříd zvažují, jak chybějící peníze nahradit. S těmi počítala novela rozpočtového určení daní, která leží ve sněmovně, zřejmě se již ale nestihne prosadit.
před 18 hhodinami

V Čáslavi se uskuteční referendum k plánovanému rozšíření skládky

V Čáslavi na Kutnohorsku se uskuteční místní referendum k plánovanému rozšíření skládky. Bude se konat 3. a 4. října spolu s volbami do Poslanecké sněmovny. Souhlasili s tím v pondělí městští zastupitelé. Odpůrci rozšíření skládky se obávají růstu dopravy, zdravotních rizik a dalších nepříznivých vlivů. Odpadová společnost AVE CZ kritiku odmítá.
23. 6. 2025
Načítání...