Centrum světového dědictví UNESCO napsalo v dopise českému ministerstvu kultury, že by měl být v Praze zachován železniční most na Výtoni. Důvodem je podle centra fakt, že je stavba důležitou součástí panoramatu Prahy a její význam je daný i jejím prohlášením za kulturní památku ČR. Majitelem je Správa železnic, která plánuje most opravit, počítá ale s tím, že nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová.
UNESCO napsalo českému státu, aby se neboural železniční most na Výtoni
O dopise od centra UNESCO informoval spolek Nebourat, jehož petici proti bourání podepsalo asi patnáct a půl tisíce lidí. Ministerstvo kultury potvrdilo, že písemnost obdrželo, a odkázalo na svá dřívější vyjádření, a především na to, že stavbu prohlásilo za kulturní památku. Majitel, kterým je Správa železnic, v minulosti neúspěšně usiloval o odejmutí památkové ochrany, což ministerstvo odmítlo.
„Na základě technických zpráv je zachování mostu proveditelné, oprava a zlepšení železniční tratě jsou možné, mimo jiné například přidáním rovné konstrukce pro třetí kolej, která nebude narušovat celkový vizuál,“ stojí v dopise UNESCO, pod nímž je podepsán ředitel jeho kulturní sekce Lazare Eloundou Assoma.
Návrh nemá podle něj nic z elegance a propracovanosti železničního mostu. „Nový most by měl nepříznivý dopad na říční panorama Prahy, které je součástí toho, proč je Praha zapsaná na seznam světového kulturního dědictví UNESCO,“ uvedl. „Případnou demontáž nelze podpořit, jelikož jeho kulturní hodnota vyplývá právě z jeho umístění,“ dodal.
Oprava je podle studie ČVUT neproveditelná
Správa železnic na obnovu stavby vypsala mezinárodní soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězná varianta vyvolala u části laické veřejnosti i odborníků nevoli, požadují zachování mostu. Konalo se množství jednání se zástupci Prahy, ministerstva dopravy, SŽ i odborníků. Sedm z deseti odborníků na mezinárodním kolokviu ve svých vyjádřeních doporučilo nahrazení konstrukce.
Například podle ředitele Kloknerova ústavu ČVUT Jiřího Kolíska se oprava, která zajistí odolnost očekávanému dopravnímu zatížení a dostatečnou životnost, zdá být neproveditelná. Další experti uvedli, že most je ve špatném stavu a jeho rekonstrukce by byla drahá, dlouhá a výsledek by měl výrazně nižší životnost než nová konstrukce. Pro opravu se naopak vyjádřil například švýcarský mostní odborník Eugen Brühwiler.
Podle Českého národního komitétu ICOMOS je most opravitelný a jeho zachování v současné podobě by mělo být z důvodu jeho hodnoty prioritou. Pro náhradu konstrukce se naopak vyjádřil zástupce iniciativy Výtoň 21 spojující místní obyvatele Jiří Grund. „Když na Výtoni projede vlak, tak nastává zemětřesení,“ uvedl. Dodal, že při modernizaci za miliardy korun by se mělo myslet i na místní a postavit most podle moderních standardů.
Pražské zastupitelstvo v březnu rozhodlo, že podpoří rekonstrukci mostu ve stávající podobě, zásadní je pro město i vybudování třetí koleje. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.