Most na Výtoni má být tříkolejný. Jeho možnou podobu zveřejnil Institut plánování a rozvoje

Pražský magistrát se shodl se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, že železniční most mezi Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) v pátek zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy včetně vytvoření nového přestupního uzlu na Výtoni.

Rozhodnutí, jak bude most na Výtoni vypadat, závisí na posudku, který by měl být hotov v dubnu. S ohledem na plánované rozšíření bude v každém případě nutná jeho výrazná přestavba. „Nutnost tříkolejného spojení je jednoznačná, a myslím, že už o ní nikdo nepochybuje,“ uvedl Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR, která představený návrh vypracovala.

To potvrdil náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb, podle něhož je rozšíření nutné i s ohledem na další stavby a zvyšování kapacity železniční sítě, které správa v metropoli plánuje.

Z pohledu Prahy je pak podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) další kolej nutná kvůli plánu dalšího rozvoje městských vlakových linek.

Návrh nové podoby mostu z dílny IPR podle Kouckého zachovává známou siluetu mostu se třemi oblouky, ale využívá jazyk moderní architektury. Namísto dvou lávek po obou stranách mostu navrhli architekti jen jednu čtyři metry širokou lávku uprostřed, která by měla na Výtoni přecházet v zastávku, jež by měla nabídnout i prostory pro obchody či kulturu. Na úrovni ulice na Výtoni by pak měla podle představ IPR vzniknout také pěší zóna, kam by mohly jenom tramvaje.

Most na Výtoni je památkově chráněný

Co přesně se s mostem bude dít, zatím není jasné a závisí to na více faktorech. Jedním z nich je posudek, na němž spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce. Roli bude hrát také rozhodnutí ministerstva kultury, jež řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu.

Na základě posudku správa železnic rozhodne, zda je možné rekonstruovat stávající konstrukci, nebo bude nutná její výměna. V obou případech by podle šéfa pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřeje Šefců pravděpodobně bylo nutné sejmutí památkové ochrany.

V případě opravy by se vedle stávajícího mostu musel postavit nový, jednokolejný. Pokud by se měnila celá konstrukce, kvůli statice by se musely rozšířit betonové nosníky, které jsou v dobrém stavu, a na ně položit nový most s kolejí navíc.

Pro metropoli je podle zástupců vedení města zásadní také vybudování přestupního uzlu, který by měl vzniknout nad Výtoní, a zajistit návaznost na tramvajovou dopravu. Starší a nyní chátrající nádraží Vyšehrad podle Kouckého z dopravního pohledu polohou nevyhovuje, protože je důležité zajistit obslužnost na nábřeží spíš než na Albertově. Navíc město bývalé nádraží ani nevlastní a budova je v zatáčce, což je z dopravního hlediska komplikace.

Podle původního plánu chtěla SŽDC začít s pracemi na mostu v roce 2022. Podle náměstka Nejezchleba je správa ochotná o změně svých plánů jednat, ale zároveň se chce vyhnout většímu zdržení. „Nechceme se vrátit úplně na začátek,“ uvedl.