Oprava železničního mostu stála skoro čtvrt miliardy, vlaky po něm ale téměř nejezdí

3 minuty
Události: Rušení nevyužitých tratí
Zdroj: ČT24

Vlaky po unikátním zvedacím mostě do Lužce nad Vltavou na Mělnicku jezdí jen výjimečně, jeho oprava přitom stála téměř čtvrt miliardy korun. Středočeský kraj nechce platit za železniční dopravu do obce kvůli malému zájmu cestujících. I proto je úsek na novém seznamu jedenácti tratí, které by se mohly zrušit.

Do Lužce nad Vltavou jezdí několikrát do roka jen speciální vlaky pro turisty. Běžné spoje po mostě, který je přitom po rekonstrukci, už nejezdí. Stát za ni zaplatil 240 milionů korun.

Místní by prý pravidelné vlaky uvítali a diví se. „Na co dělali nový kolejový svršek a nádraží, když to pod dvou nebo třech měsících zrušili?“ táže se Stanislav Smolík.

Kraj přitom přestal vlaky objednávat kvůli nízkému zájmu cestujících. Stát prý dostal informace včas – před více než pěti lety. „Dalo se to v tu dobu zastavit. Nicméně stát se tehdy rozhodl konat jinak,“ poznamenal radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

V termínech se stát s krajem neshodnou. „Ještě v roce 2019, kdy se začalo stavět, nic nenasvědčovalo tmu, že by kraj měnil plány na dopravní obslužnost,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jedenáct úseků, které se nevyplatí

Správa železnic zveřejnila seznam celkem jedenácti úseků na různých tratích v Česku, na kterých se přestávají vyplácet peníze do údržby. „Limit je tři sta vlaků v osobní dopravě anebo dvanáct jízd nákladní dopravy během roku,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Právě na tomto seznamu je i onen úsek s mostem.

  • Broumov – Otovice
  • Čelákovice – Mochov
  • Heřmanův Městec – Chrudim město
  • Hněvčeves – Smiřice
  • Kaštice – Krásný Dvůr
  • Oldřichov u Duchcova – Krupka město
  • Světlá Hora – Malá Morávka
  • Dráha v 8,231 kilometru Tovačov
  • Velká Kraš – Vidnava
  • Vraňany – Lužec nad Vltavou
  • Zlonice – Straškov

Zdroj: Správa železnic

Správa železnic požádala o přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, o čemž rozhoduje Drážní úřad.

Novinku, přerušení provozuschopnosti, přinesla novela zákona o drahách. Dosud bylo možné nepotřebnou trať pouze zcela zrušit. To bylo pro Správu železnic složité. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka, má být ale zachována možnost trať obnovit.

Provoz na trati mohou pomoci zachovat obce i kraje

Rozhodování Drážního úřadu může ovlivnit i stanovisko ministerstva obrany, a to v případě, že by zrušení trati mohlo ohrozit obranu státu. K návrhu se mohou vyjádřit i dotčené obce a kraje. Pokud s přerušením provozuschopnosti nebudou souhlasit, musí prokázat zájem o provoz a objednávku vlaků na trati v rozsahu alespoň zmíněných tři sta jízd ročně za účelem přepravy cestujících po dobu pěti let.

Na Ústecku to udělá kraj například na trati Kaštice – Krásný Dvůr. „Rozšíříme rozsah objednávky a od nového jízdního řádu by tam jezdilo těch hraničních tři sta vlaků,“ řekl radní pro dopravu Ústeckého kraje Tomáš Rieger (ODS).

Ústeckému kraji už delší dobu záleží na úseku z Oldřichova do Krupky. Už teď se tam na trať vlaky nedostanou. „Jednáme o její opravě, o detailech jednáme i se společností Geomet, která plánuje využití této trati v souvislosti s těžbou lithia,“ vysvětlil Gavenda.

Ve středočeském Lužci se ale podobná varianta nerýsuje, i když by si ji někteří přáli. „Byli bychom rádi, kdyby se trať zachovala minimálně pro turistické účely,“ řekl starosta obce Jaroslav Kerpl (nestr.).

Hlavní funkcí mostu tedy zůstává, že se i s kolejemi zdvihá nad větší lodě. V červnu to bylo zhruba pětadvacetkrát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 16 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 16 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 18 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 19 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 19 hhodinami
Načítání...