Oprava železničního mostu stála skoro čtvrt miliardy, vlaky po něm ale téměř nejezdí

3 minuty
Události: Rušení nevyužitých tratí
Zdroj: ČT24

Vlaky po unikátním zvedacím mostě do Lužce nad Vltavou na Mělnicku jezdí jen výjimečně, jeho oprava přitom stála téměř čtvrt miliardy korun. Středočeský kraj nechce platit za železniční dopravu do obce kvůli malému zájmu cestujících. I proto je úsek na novém seznamu jedenácti tratí, které by se mohly zrušit.

Do Lužce nad Vltavou jezdí několikrát do roka jen speciální vlaky pro turisty. Běžné spoje po mostě, který je přitom po rekonstrukci, už nejezdí. Stát za ni zaplatil 240 milionů korun.

Místní by prý pravidelné vlaky uvítali a diví se. „Na co dělali nový kolejový svršek a nádraží, když to pod dvou nebo třech měsících zrušili?“ táže se Stanislav Smolík.

Kraj přitom přestal vlaky objednávat kvůli nízkému zájmu cestujících. Stát prý dostal informace včas – před více než pěti lety. „Dalo se to v tu dobu zastavit. Nicméně stát se tehdy rozhodl konat jinak,“ poznamenal radní pro dopravu Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

V termínech se stát s krajem neshodnou. „Ještě v roce 2019, kdy se začalo stavět, nic nenasvědčovalo tmu, že by kraj měnil plány na dopravní obslužnost,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Jedenáct úseků, které se nevyplatí

Správa železnic zveřejnila seznam celkem jedenácti úseků na různých tratích v Česku, na kterých se přestávají vyplácet peníze do údržby. „Limit je tři sta vlaků v osobní dopravě anebo dvanáct jízd nákladní dopravy během roku,“ vysvětlil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Právě na tomto seznamu je i onen úsek s mostem.

  • Broumov – Otovice
  • Čelákovice – Mochov
  • Heřmanův Městec – Chrudim město
  • Hněvčeves – Smiřice
  • Kaštice – Krásný Dvůr
  • Oldřichov u Duchcova – Krupka město
  • Světlá Hora – Malá Morávka
  • Dráha v 8,231 kilometru Tovačov
  • Velká Kraš – Vidnava
  • Vraňany – Lužec nad Vltavou
  • Zlonice – Straškov

Zdroj: Správa železnic

Správa železnic požádala o přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, o čemž rozhoduje Drážní úřad.

Novinku, přerušení provozuschopnosti, přinesla novela zákona o drahách. Dosud bylo možné nepotřebnou trať pouze zcela zrušit. To bylo pro Správu železnic složité. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka, má být ale zachována možnost trať obnovit.

Provoz na trati mohou pomoci zachovat obce i kraje

Rozhodování Drážního úřadu může ovlivnit i stanovisko ministerstva obrany, a to v případě, že by zrušení trati mohlo ohrozit obranu státu. K návrhu se mohou vyjádřit i dotčené obce a kraje. Pokud s přerušením provozuschopnosti nebudou souhlasit, musí prokázat zájem o provoz a objednávku vlaků na trati v rozsahu alespoň zmíněných tři sta jízd ročně za účelem přepravy cestujících po dobu pěti let.

Na Ústecku to udělá kraj například na trati Kaštice – Krásný Dvůr. „Rozšíříme rozsah objednávky a od nového jízdního řádu by tam jezdilo těch hraničních tři sta vlaků,“ řekl radní pro dopravu Ústeckého kraje Tomáš Rieger (ODS).

Ústeckému kraji už delší dobu záleží na úseku z Oldřichova do Krupky. Už teď se tam na trať vlaky nedostanou. „Jednáme o její opravě, o detailech jednáme i se společností Geomet, která plánuje využití této trati v souvislosti s těžbou lithia,“ vysvětlil Gavenda.

Ve středočeském Lužci se ale podobná varianta nerýsuje, i když by si ji někteří přáli. „Byli bychom rádi, kdyby se trať zachovala minimálně pro turistické účely,“ řekl starosta obce Jaroslav Kerpl (nestr.).

Hlavní funkcí mostu tedy zůstává, že se i s kolejemi zdvihá nad větší lodě. V červnu to bylo zhruba pětadvacetkrát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 33 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 21 hhodinami
Načítání...