Nynější konstrukce výtoňského mostu by se mohla přesunout do Modřan

3 minuty
Události: Spor o výtoňský most
Zdroj: ČT24

Stát a Správa železnic (SŽ) budou pokračovat v přípravě nové vrchní konstrukce železničního mostu na Výtoni. Zároveň budou ve spolupráci s Prahou hledat místo, kde by mohla původní konstrukce dále sloužit jako most, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že stát projekt nového mostu, který vzešel z architektonické soutěže, podrobí mezinárodně uznávanému posouzení vlivu na kulturní dědictví. V plánu jsou i jednání s mezinárodní organizací UNESCO. Nynější konstrukce výtoňského mostu by se mohla přesunout do Modřan.

Výsledky soutěže SŽ představila koncem loňského roku, následně se proti plánu památkově chráněnou konstrukci nahradit vzedmula vlna kritiky. „Budeme pokračovat v intencích architektonické soutěže s tím, že si plně uvědomujeme památkovou hodnotu současného mostu a v žádném případě nedojde k odstranění příhradové nýtované konstrukce,“ řekl v úterý Kupka. Dodal, že cílem je, aby chráněná konstrukce dále v jiné lokalitě sloužila jako most pro pěší a cyklisty.

V soutěži uspěl návrh projekční firmy 2T engineering, který počítá se zachováním pilířů mostu a nahrazení jeho horní části novou obloukovou konstrukcí. Ministr uvedl, že projekt nyní čeká takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců.

Čeští zástupci podle Kupky také vstoupí do jednání s UNESCO, aby zajistili, že řešení neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví. Zároveň vznikne dokumentace pro posouzení vlivu na životní prostředí.

Žádost o stavební povolení by mohla SŽ podle ministra podat na začátku roku 2026, začít stavět v roce 2027 a v polovině roku 2028 mít nový most hotový. „Ale to se bavíme o ideálním stavu,“ dodal.

Přesun má být levnější než rekonstrukce

Pokud jde o přesun nynější konstrukce, Praha podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) prověřovala řadu možných lokalit. Nakonec vybrala dvě v Modřanech, a to pod a nad plavební komorou v místě stávajících přívozů.

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu u chuchelského závodiště by podle odhadu vyšel na 345 milionů korun, v případě druhé lokality až u modřanského nádraží pak 362 milionů korun. Celkem podle něj nový most i s přesunem starého vyjde podle odhadu na 2,4 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje by stála 2,8 miliardy korun.

Architektka Iveta Torkoniaková z 2T engineering představila dopracovanou studii nového mostu, ve které mají oblouky oproti původnímu světlému návrhu bronzovou barvu odkazující na nynější konstrukci a upraveno bylo i jejich tvarosloví. „Nový most bude subtilní moderní konstrukce. Snažili jsme se o to, aby nebránil výhledům a neměnil panorama,“ nastínila.

Návrh zahrnuje také řešení cyklostezek a předpolí mostu na obou stranách včetně veřejných prostor a nových propojení pro pěší. Na výtoňské straně má být dopravní terminál, na smíchovské pak má vzniknout sportovní a volnočasový areál s kavárnou.

SŽ při obhajobě projektu argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav (NPÚ) či Centrum světového dědictví UNESCO.

„Výtoňský most je významnou technickou kulturní památkou, která musí zůstat zachována na daném místě,“ řekla mluvčí NPÚ Blanka Černá.

69 minut
Ministr Martin Kupka (ODS) o dalším postupu v kauze železničního mostu na pražské Výtoni
Zdroj: ČT24

Iniciativa: Budeme bojovat dál

Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20 600 lidí. „My si myslíme, že most by mohl být funkční památka a nemusí být zbořen. Most je opravitelný, je tam doplnitelná jedna kolej,“ řekl předseda spolku Pavel Štorch.

Zástupci této iniciativy odsoudili i úterní ministrovo vyjádření. „Nemůžeme dovolit, aby historické centrum Prahy bylo nevratně poškozeno kvůli tuposti jednoho politického rozhodnutí, naše město nám za to stojí. V demokratické zemi, která chce patřit na Západ, není možné nechat zchátrat památku a následně posvětit její likvidaci v rozporu se zákonem. Proto budeme bojovat dál,“ uvedla za iniciativu Ina Koldová.

Spolek dále uvedl, že v posledním roce ve spolupráci s odborníky nabídl řadu podkladů pro jimi navrhované řešení, kterým je vypsání nové soutěže na rekonstrukci mostu. „Expertní britsko-švýcarsko-český tým navíc do konce února připraví projekt rekonstrukce včetně detailního rozpočtu,“ uvedl zakladatel iniciativy Pavel Štorch.

Kupka v úterý řekl, že se s projektem plánuje podrobně seznámit, stejně jako se všemi ostatními podklady, které mu kdokoliv předloží. „Spolu s ekonomickými náklady, dopravními argumenty, zvažujeme i památkovou hodnotu. Vstoupíme do jednání s UNESCO, protože řešení dopravního uzlu Výtoň nesmí ohrozit zápis Prahy do seznamu světového dědictví,“ uvedl Kupka.

Na úterní tiskovou konferenci reagoval i Český národní komitét Mezinárodní rady památek (ČNK ICOMOS), který uvítal požadavek ministra ohledně posouzení vlivu záměru na kulturní dědictví. Bude však podle něj záležet na tom, kdo jej zpracuje. „Aby bylo relevantním podkladem pro rozhodování Centra světového dědictví UNESCO, musí ho provést renomovaná osoba, bez vazeb na Českou republiku, a podle mezinárodně uznávané metodiky ICOMOS,“ uvedl prezident komitétu Václav Girsa.

„Ministrův požadavek na vyjádření UNESCO, zda přesun mostu neohrozí zápis Prahy na Seznam světového kulturního dědictví, považujeme za krok správným směrem,“ dodal. UNESCO se nicméně podle něj již opakovaně vyjádřilo v tom smyslu, že most má být zachován a opraven, a to například na zářijovém zasedání v saúdskoarabském Rijádu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Řečníci při pietě u Hlávkovy koleje vyzdvihovali důležitost vzdělání

Řečníci při pietním shromáždění u Hlávkovy koleje v Praze vyzdvihovali význam vzdělání, přičemž poukazovali na to, že vzdělaní lidé nepodléhají dezinformacím a jsou schopni kritického myšlení i vedení dialogu. Akce se zúčastnil i předseda hnutí SPD a Poslanecké sněmovny Tomio Okamura, jenž před novináři mluvil o tom, že se v tuzemsku podle něj omezuje svoboda.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

V Praze o prodlouženém víkendu opět nepojede metro na lince C

Kvůli výměně pražců nepojede od soboty do pondělí v Praze metro na lince C mezi stanicemi Hlavní nádraží a Pražského povstání. Výluky na lince C jsou v posledních letech poměrně časté, a to kvůli výměně pražců, modernizaci zabezpečovacího zařízení a rekonstrukci stanice Florenc.
12. 11. 2025

Policie stíhá v kauze Motol první firmu, Pragoperun FNM, píší Seznam Zprávy

Policie rozšířila stíhání v kauze motolské nemocnice o první firmu. Obvinění z korupce a z praní špinavých peněz čelí Pragoperun FNM, která nemocnici prala prádlo, napsal v pondělí server Seznam Zprávy. Kriminalisté v případu úplatků od nemocničních dodavatelů i nadále stíhají osmnáct lidí včetně někdejšího ředitele nemocnice Miloslava Ludvíka a jeho bývalého náměstka Pavla Budinského.
10. 11. 2025

Hlubuček podle bývalého ředitele DPP nebyl členem zločinecké skupiny

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín viněný v kauze Dozimetr v pondělí u soudu prohlásil, že spolu s dalšími aktéry případu působil v organizované zločinecké skupině, jejímž cílem bylo z firmy nelegálně vyvádět peníze. Obžalovaného někdejšího náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) však za člena této skupiny nepovažoval. Augustín začal spolupracovat s policií a státní zástupce ještě před zahájením hlavního líčení jeho obžalobu v případu rozsáhlé korupce v DPP stáhl.
10. 11. 2025

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
9. 11. 2025

Elektrokola a koloběžky v metru čeká zákaz

Praha od nového roku zakáže přepravu elektrických kol a koloběžek v metru. Obává se možného požáru třeba v tunelu, kde se oheň špatně likviduje a evakuace cestujících je složitá. Poučila se z podobných událostí v cizině – ve vagonu metra elektrokolo vzplálo například v Torontu, v Londýně zase podobný incident zavinila elektrokoloběžka. Nedovolenou přepravu těchto dopravních prostředků budou v Praze kontrolovat revizoři. Cestujícím za porušení bude hrozit pokuta až dva tisíce korun.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

O víkendu nepojede metro mezi Hlavním nádražím a Vltavskou na lince C

Kvůli opravě stropní desky ve vestibulu stanice Florenc bude o víkendu omezený provoz pražského metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání a Nádraží Holešovice. Mezi Hlavním nádražím a Vltavskou metro v sobotu a v neděli nepojede vůbec, na dvou navazujících úsecích bude fungovat kyvadlový provoz. Během výluky dělníci nainstalují ve vestibulu stanice posledních deset ze 131 nosníků do stropní konstrukce, která se opravuje od roku 2022.
8. 11. 2025
Načítání...