Stát ustoupil od záměru nahradit most na pražské Výtoni, má se rekonstruovat

3 minuty
Události v regionech: Výtoňský most Správa železnic opraví
Zdroj: ČT24

Správa železnic (SŽ) nebude pokračovat v přípravě nahrazení mostu na pražské Výtoni novou konstrukcí. Vypíše novou mezinárodní architektonickou soutěž na jeho rekonstrukci spolu s dostavbou dalšího mostu se třetí kolejí a na řešení nového přestupního uzlu na výtoňské straně řeky.

Most bude podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody snesen a rekonstruován na břehu, na pilířích ho v době opravy nahradí provizorní jednokolejná konstrukce.

Po snesení konstrukce podle Svobody Správa železnic prověří i případné nutné opravy pilířů. Ředitelův náměstek Mojmír Nejezchleba k plánované provizorní konstrukci řekl, že její umístění bude možné až po přemístění inženýrských sítí, které mostem vedou. Budou vést pod Vltavou.

Současný most bude podle náměstka možné do snesení zajistit v nynějším provozu, kdy je rychlost omezena na 20 kilometrů v hodině a pouze pro jeden vlak v jednu chvíli, s pomocí takzvaného bandážování. „Tato opatření by měla spolehlivě ty konstrukce udržet v tom stavu, v jakém jsou teď,“ řekl. Dodal, že na jednokolejném provizoriu bude pravděpodobně možné rychlost zvýšit na 40 kilometrů v hodině.

Nová architektonická soutěž

Novou architektonickou soutěž plánuje Správa železnic vypsat na konci příštího roku a výsledek mít do konce roku 2027. Na jejím zadání bude státní organizace spolupracovat s hlavním městem a Národním památkovým ústavem (NPÚ), jehož ředitelka Naděžda Goryczková změnu přístupu k mostu uvítala. Při přípravě zadání se bude řešit i přesné umístění nové stavby se třetí kolejí nebo zastávka na výtoňské straně, která by se mohla posunout z Výtoně směrem k bývalému vyšehradskému nádraží.

Hlavní město nicméně preferuje její ponechání v nyní plánovaném místě u nábřeží. V plánu je podle Správy železnic také zvednutí mostu na Výtoni, kde nízko umístěná mostovka způsobuje problémy v tramvajovém provozu. Životnost opraveného mostu má být dalších sto let, dodal Svoboda.

Původní železniční most na Výtoni byl zprovozněn v roce 1872. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Slouží vlakům, ale díky lávkám pro pěší i chodcům. Podle odborníků je významnou technickou kulturní památkou a jeho nýtovaná konstrukce je památkově chráněná. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě už několik let výrazně omezen. Správa železnic považovala za nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.

Železniční most na Výtoni
Zdroj: Jaroslav Krupka/Wikimedia Commons/ Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication

Dlouhou dobu se počítalo s nahrazením, navzdory kritice

V lednu 2023 ministr dopravy Martin Kupka (ODS) tvrdil, že není varianta zachování a obnovy historického mostu tak, aby to odpovídalo českým normám, nárokům a zákonům. Správa železnic počítala s nahrazením vrchní části památkově chráněného mostu mezi Výtoní a Smíchovem novou tříkolejnou stavbou na původních pilířích. Počátkem roku 2026 se podle optimistických předpokladů mělo začít stavět. Pokud by se nový most postavil, stálo by to kolem dvou a půl miliardy korun.

Nahrazení mostu v minulosti kritizovali místní samosprávy, spolky, památkáři a proti se vyjádřil i výbor UNESCO. Iniciativa Nebourat vytvořila i petici, kterou za dva roky podepsalo pětadvacet tisíc lidí. „Pro mě je to prostě Eiffelovka Prahy. Jako kdyby chtěli zbořit Petřín, proto jsem přišla podepsat. Ráda bych zachovala tenhle most, protože patří k Praze,“ řekla jedna z místních obyvatelek, která petici podepsala. Zbourání mostu by podle kritiků mohlo vést k vyškrtnutí pražské památkové rezervace ze seznamu světového dědictví UNESCO.

Dosavadní dvoukolejný most se měl podle původních plánů přesunout proti proudu mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty.

Nová studie zaplacená nadačním fondem

Vznikla i odborná studie financovaná Nadačním fondem pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, který založila skupina českých podnikatelů, architektů a filantropů. Podle ní by bylo levnější a praktičtější stávající konstrukci opravit. Třetí kolej lze podle návrhu doplnit přístavbou úzké platformy ke straně mostu.

„Věřím, že i naše studie mohla přispět k tomu, že se pohled ministra dopravy i Správy železnic na rekonstrukci mostu změnil,“ řekl mluvčí Nadačního fondu pro záchranu Vyšehradského železničního mostu Jan Havlíček.

„Je to tak, jak to navrhuje studie nadačního fondu. Opravit most je jednodušší než postavit jakýkoliv betonový most v Čechách. Je to jako skládanka Merkuru, kdy špatné části vyměníte a nahradíte. A není důvod celý ten most přesouvat někam pryč,“ poznamenal Pavel Štorch z iniciativy Nebourat.

Největší polemika mezi obhájci vítězného návrhu a oponenturou nadačního fondu a spolku Nebourat se vedla o to, kolik zkorodovaných dílů by se muselo vyměnit, aby úplně nové moderní kusy mostu nevytvořily třetinu nebo polovinu opravy. Studie nadačního fondu uvádí, že by šlo o výměnu jen patnácti procent zkorodovaných dílů novými.

„Problém je v tom, že abychom se dostali k těm patnácti procentům, tak potřebujete trojnásobek, čtyřnásobek materiálu vyměnit. Z hlediska životnosti by bylo stoprocentně daleko efektivnější vrátit tam novou ocel, žárově zinkovanou, která by měla mnohem větší životnost,“ vysvětlil vedoucí katedry ocelových konstrukcí FS ČVUT Pavel Ryjáček.

Komise UNESCO doporučila nebourat

Podle ministra Kupky rekonstrukci nakonec doporučila i studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA), kterou resort obdržel v minulých dnech. „Zhodnocení všech vstupů říká, že se Česká republika má vydat směrem rekonstrukce,“ řekl. Kupka už dříve sdělil, že rozhodnutí o budoucnosti mostu záleží na postoji UNESCO i na posudku vlivu na kulturní dědictví.

Ministerstvo zveřejnilo předběžný harmonogram dalšího postupu, podle kterého by měla provizorní konstrukce nahradit tu stávající na přelomu let 2027 a 2028. Práce na opravě snesené konstrukce, stavbě nového mostu s třetí kolejí a vybudování zastávky na výtoňské straně Vltavy by pak měly začít na konci roku 2029 a být dokončeny na konci roku 2032.

Posudek HIA podle ministra přišel s podobnými závěry jako výbor UNESCO. „Podobně ukazuje, že nejvyšší hodnotou mostu je právě pozice původní konstrukce v daném místě,“ řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 16 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 17 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...