Stavbu další části dálnice D3 komplikuje bahnité podloží. Práce se zřejmě prodlouží zhruba o rok

8 minut
Stavba dalšího úseku D3 začne zhruba za rok
Zdroj: ČT24

Začalo stavební řízení na dvanáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi osadou Kaplice-Nádraží a Nažidly. Pro stavbaře by mělo jít zřejmě o nejnáročnější část dálnice na jih od Českých Budějovic. Pokud se u Nažidel začne stavět příští rok podle plánu, stane se tak po dvaceti letech od tragické nehody autobusu, při které tam zahynulo dvacet cestujících. Předpokládané náklady na stavbu nového úseku jsou zhruba 6,5 miliardy korun bez DPH.

„Podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by se dvanáctikilometrový úsek od Kaplice-Nádraží k Nažidlům měl začít stavět ve druhé polovině příštího roku. Naváže tak na úsek z Třebonína do Kaplice, který už je ve výstavbě,“ uvedla redaktorka ČT Edita Kadlecová. 

Úsek u Nažidel by měl být nejkomplikovanější proto, že přípravu stavby ztěžuje bahnité podloží. Kvůli tomu by se měla stavba úseku přibližně o jeden rok prodloužit. „ŘSD chtělo ještě před začátkem stavby udělat geotechnický průzkum v úseku Kaplice-Nádraží–Nažidla, jenže s technikou a vrtnými soupravami se nemohlo dostat na pozemky pod budoucí dálnicí,“ upozornil redaktor ČT Martin Štěpánek. 

Připomněl, že přístupové cesty se propadaly a silničáři je proto museli sanovat. „Příprava stavby tak bude mnohem náročnější, než se čekalo. Trasa vede údolími, kde jsou lesy a bažiny,“ doplnil redaktor.  

Aby vše bylo doprozkoumané a zprojektované

„Tam, kde je to nejvíc nepřístupné, budou zrovna dvě největší mostní estakády. Zhotovitel dokumentace se obával, že když to navrhl předpokladem, nemusí předpoklad dopadnout dobře. Vycházeli jsme také z toho, že když jsme zhotovitele nechali dodělat průzkum, dopadlo to s tunelem tak, že se stavba podloužila o dva roky. Tomu jsme se chtěli vyhnout. Zhotoviteli jsme chtěli tohle všechno dát doprozkoumané a čistě zprojektované,“ řekla k průzkumu ŘSD ředitelka jeho českobudějovické pobočky Vladimíra Hrušková. 

Šéfka regionální správy ŘSD dodala, že po Novém roce by se měl rozběhnout tendr na zhotovitele. „Uvidíme, jak nám poběží soutěže. Jsou v tom ohromné časové skluzy, můžou to být tři měsíce, ale také rok,“ upozornila s ohledem na zkušenosti.  

Starosta Kaplice Radek Ježek připomněl, že dálnice je pro obyvatele obce i její vedení prioritou. Doufá, že se dvanáctikilometrový úsek stihne do čtyř let postavit, a to i přesto, že ŘSD nemá doposud vykoupené všechny potřebné pozemky. „Je to dlouho, co se o dálnici v tomto úseku mluví. Myslíme si, že teď, když už vidíme bagry takhle blízko, že k tomu opravdu dojde,“ poznamenal starosta. 

Srubec je blíž k obchvatu

Odblokovaná je už i další důležitá přípojka k dálnici D3 na východ od Českých Budějovic. Vedení Jihočeského kraje se totiž domluvilo s obcí Srubec na podobě tamního obchvatu. Ten se dlouhá léta kvůli sporu s místními obyvateli odkládal. 

„Obchvat Srubce povede severní trasou,“ uvedl redaktor ČT Ondřej Ublick. Dodal, že původně měl být v obci velký kruhový objezd, ten se nakonec stavět nebude, místo toho povede část komunikace pod zemí. „Pod Srubcem se připojí k dálnici D3, lidé tak nebudou muset projíždět Českými Budějovicem, ale připojí se k dálnici rovnou,“ dodal redaktor.

Obchvat Srubce by měl být hotový v roce 2028. Samotná D3 od Českých Budějovic až na hranice s Rakouskem má být hotová o dva roky dříve.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 1 hhodinou

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 1 hhodinou

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 2 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 12 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 12 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 13 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami
Načítání...