Začalo stavební řízení na dvanáctikilometrový úsek dálnice D3 mezi osadou Kaplice-Nádraží a Nažidly. Pro stavbaře by mělo jít zřejmě o nejnáročnější část dálnice na jih od Českých Budějovic. Pokud se u Nažidel začne stavět příští rok podle plánu, stane se tak po dvaceti letech od tragické nehody autobusu, při které tam zahynulo dvacet cestujících. Předpokládané náklady na stavbu nového úseku jsou zhruba 6,5 miliardy korun bez DPH.
Stavbu další části dálnice D3 komplikuje bahnité podloží. Práce se zřejmě prodlouží zhruba o rok
„Podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by se dvanáctikilometrový úsek od Kaplice-Nádraží k Nažidlům měl začít stavět ve druhé polovině příštího roku. Naváže tak na úsek z Třebonína do Kaplice, který už je ve výstavbě,“ uvedla redaktorka ČT Edita Kadlecová.
Úsek u Nažidel by měl být nejkomplikovanější proto, že přípravu stavby ztěžuje bahnité podloží. Kvůli tomu by se měla stavba úseku přibližně o jeden rok prodloužit. „ŘSD chtělo ještě před začátkem stavby udělat geotechnický průzkum v úseku Kaplice-Nádraží–Nažidla, jenže s technikou a vrtnými soupravami se nemohlo dostat na pozemky pod budoucí dálnicí,“ upozornil redaktor ČT Martin Štěpánek.
Připomněl, že přístupové cesty se propadaly a silničáři je proto museli sanovat. „Příprava stavby tak bude mnohem náročnější, než se čekalo. Trasa vede údolími, kde jsou lesy a bažiny,“ doplnil redaktor.
Aby vše bylo doprozkoumané a zprojektované
„Tam, kde je to nejvíc nepřístupné, budou zrovna dvě největší mostní estakády. Zhotovitel dokumentace se obával, že když to navrhl předpokladem, nemusí předpoklad dopadnout dobře. Vycházeli jsme také z toho, že když jsme zhotovitele nechali dodělat průzkum, dopadlo to s tunelem tak, že se stavba podloužila o dva roky. Tomu jsme se chtěli vyhnout. Zhotoviteli jsme chtěli tohle všechno dát doprozkoumané a čistě zprojektované,“ řekla k průzkumu ŘSD ředitelka jeho českobudějovické pobočky Vladimíra Hrušková.
Šéfka regionální správy ŘSD dodala, že po Novém roce by se měl rozběhnout tendr na zhotovitele. „Uvidíme, jak nám poběží soutěže. Jsou v tom ohromné časové skluzy, můžou to být tři měsíce, ale také rok,“ upozornila s ohledem na zkušenosti.
Starosta Kaplice Radek Ježek připomněl, že dálnice je pro obyvatele obce i její vedení prioritou. Doufá, že se dvanáctikilometrový úsek stihne do čtyř let postavit, a to i přesto, že ŘSD nemá doposud vykoupené všechny potřebné pozemky. „Je to dlouho, co se o dálnici v tomto úseku mluví. Myslíme si, že teď, když už vidíme bagry takhle blízko, že k tomu opravdu dojde,“ poznamenal starosta.
Srubec je blíž k obchvatu
Odblokovaná je už i další důležitá přípojka k dálnici D3 na východ od Českých Budějovic. Vedení Jihočeského kraje se totiž domluvilo s obcí Srubec na podobě tamního obchvatu. Ten se dlouhá léta kvůli sporu s místními obyvateli odkládal.
„Obchvat Srubce povede severní trasou,“ uvedl redaktor ČT Ondřej Ublick. Dodal, že původně měl být v obci velký kruhový objezd, ten se nakonec stavět nebude, místo toho povede část komunikace pod zemí. „Pod Srubcem se připojí k dálnici D3, lidé tak nebudou muset projíždět Českými Budějovicem, ale připojí se k dálnici rovnou,“ dodal redaktor.
Obchvat Srubce by měl být hotový v roce 2028. Samotná D3 od Českých Budějovic až na hranice s Rakouskem má být hotová o dva roky dříve.