Desítky let se mluvilo o takzvané prodloužené Mostní, která má za úkol odvést tranzitní dopravu z ostravské části Hrabová. Stavba začala před dvěma lety, od čtvrtka ji mohou řidiči konečně využívat. Navíc už zanedlouho by se měla začít stavět i prodloužená Rudná, která má ulevit Porubě. Projekt získal stavební povolení, a pokud se proti němu nikdo neodvolá, stavba posledního úseku obchvatu Poruby začne na podzim.
Prodloužená Mostní je hotova. Z ostravské části Hrabová má odvést tranzitní dopravu
Na obchvat Hrabové léta čekali obyvatelé městské části i dalších obcí v okolí Ostravy. Právě kolem jejich domů projížděly denně desítky až stovky kamionů. Důsledkem toho byla zvýšená prašnost, hluk a hlavně poškozené domy. Tranzitní doprava by teď měla mířit právě na novou silnici, která je navíc opatřena protihlukovými stěnami. Náklady na stavbu dosáhly zhruba 132 milionů korun.
„Na konci Hrabové je celnice, kam zajíždí spousta kamionů. Registrujeme i na hlavní cestě spoustu popraskaných domů. Jsem přesvědčen, že tato cesta odkloní nákladní dopravu,“ říká starosta městského obvodu Ostrava-Hrabová Igor Trávníček (ODS).
Dočká se i Poruba
Ostrava však potřebuje i další úseky obchvatů, jedním z nich je takzvaná prodloužená Rudná. Poslední, čtyři sta metrů dlouhá, část důležité silnice získala po letech sporů stavební povolení. Vedení Moravskoslezského kraje doufá, že stavba prodloužené Rudné začne co nejdříve.
Odhaduje se, že pokud půjde vše podle plánu, mohla by být stavba posledního úseku obchvatu Poruby zahájena na podzim. To ale pouze v případě, že se proti stavebnímu povolení nikdo neodvolá. „Je třeba dodat, že ještě není vyhráno, protože musíme dodržet všechny legislativní postupy,“ upozorňuje hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO).
Stavební povolení má i obchvat Karviné
Už více než dvacet let čeká na obchvat i město Karviná. Plánovanou stavbu nebrzdí žádné nevyřešené majetkoprávní vztahy, všechny pozemky už vlastní stát. Obchvat by se tak měl začít stavět už příští rok.
„Stavební povolení máme k dispozici, takže začátkem stavební sezony přístího roku by mohly být práce zahájeny,“ řekl už před časem Radek Mátl, pověřený vedením Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Nová silnice ma přijít na miliardu korun, financována bude z operačního programu Doprava III.
Město očekává, že mu obchvat pomůže ve zlepšení kvality ovzduší v centru. Karvinou trápí hlavně nákladní auta, která Karvinou projíždí cestou do Polska. Denně městem projede až čtrnáct tisíc vozidel, dostavbou obchvatu by toto číslo mohlo klesnout zhruba o čtvrtinu.