V pražské MHD bude poprvé jezdit autobus poháněný vodíkem. V pilotním provozu bude vůz Škoda H'City v následujících dvou letech na lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov. Nový vůz v pátek představili zástupci hlavního města, dopravního podniku (DPP) a společností Škoda Group a Orlen Unipetrol. Cílem testu je prověřit technické a provozní parametry a také rozšířit možnosti alternativních pohonů. DPP, který je největší městskou firmou, v současné době elektrifikuje některé autobusové linky.
Praha má první autobus na vodík. Bude jezdit mezi Jižním Městem a Barrandovem
„Tohle bude první vodíkový pravidelný spoj v Česku. V Praze intenzivně investujeme do elektrické trakce, ale samozřejmě si uvědomujeme, že není dobré lidově řečeno dávat všechny vejce do stejného košíku. Proto by v Praze měla zůstat nějaká neelektrická trakce. A já si myslím, že vodík může být náhradou dieselových autobusů a alternativou k elektřině,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Linku číslo 170 vybral podnik kvůli jejímu členitému a kopcovitému profilu a její trasa patří mezi nejdelší v Praze. Nedaleko konečné na Barrandově se pak nachází plnicí vodíková stanice. „To nám umožní otestovat všechny provozní a ekonomické parametry,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Vůz bude do konce července jezdit pouze ve všední dny v ranní a odpolední špičce. DPP totiž potřebuje proškolit řidiče i techniky. „Od srpna pak počítáme s jeho standardním denním vypravením v plném provozu včetně víkendů,“ řekl šéf autobusů v DPP Jan Barchánek. Autobus bude parkovat v garážích na Kačerově a v plném provozu najede denně na tři sta kilometrů.
Autobus na vodík stojí čtyřikrát víc než naftový
Provoz i pořizovací cena vozu je vyšší než u těch běžných. „Autobus je prototyp a pořizovací cena je zhruba čtyřnásobná než u naftového autobusu, to znamená někde mezi 18 až 20 miliony korun,“ uvedl ředitel DPP.
Provozní náklady vodíkového vozidla jsou zhruba dvojnásobné oproti běžnému autobusu. „Jeden z důvodů, proč to testujeme, je zjistit, zda kromě ekologického smyslu, který to dozajista má, to má i ten smysl ekonomický,“ vysvětlil Witowski.
Autobus Škoda H'City je nízkopodlažní a měří na délku dvanáct metrů a je široký 2,55 metru. K sezení má třicet míst, dovnitř se vejdou dva kočárky či invalidní vozíky. Nejvyšší rychlost je osmdesát kilometrů v hodině. Průměrná spotřeba je deset kilogramů vodíku na sto kilometrů.