Českým cestujícím se představuje vodíkový vlak. V budoucnu by mohl vytlačit diesely, je však drahý

Vodík by mohl být v budoucnu tím, co bude pohánět většinu vlaků v Česku. České dráhy spolu s výrobcem vlaků Alstomem představily v úterý v Praze vodíkem poháněnou motorovou jednotku. S nasazením takových vlaků počítá národní plán čisté mobility a některé kraje již daly najevo, že si přejí, aby u nich vodíkové vlaky jezdily. Většina tratí v Česku není elektrizovaná, proto musí dopravci výhledově najít náhradu za dieselový pohon.

Diesel přichází dnes na železnici v Česku ke slovu nejen na lokálkách, motorové lokomotivy jezdí i s mezistátními expresy Praha–Mnichov, motorové jednotky vozí cestující na vytížených tratích mezi Brnem a Uherským Hradištěm nebo mezi Brnem a Jihlavou. Neelektrizované jsou dvě třetiny tratí v republice. V budoucnu by ale mělo jméno Rudolfa Diesela přestat být synonymem zdejšího provozu.

„Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům,“ řekl při představení motoráku poháněného vodíkem generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Jeho náměstek Jiří Ješeta uvedl, že dráhy počítají s nákupem několika desítek vodíkových vlaků. „Je několik vytipovaných tratí, u ostatních probíhá detailní analýza, zda jsou vhodné pro vodíkové vlaky, nebo pro vlaky bateriové,“ poznamenal. Za vhodnou trať označil Ješeta například tu z Olomouce do Krnova.

Zásobník na střeše

Jednotka Coradia iLint je odvozena od dieselové jednotky Lint, kterou znají i cestující v Česku z některých tratí na Orlickoústecku a ve Zlínském kraji, kde je provozují Leo Express a Arriva. Rozdíl je právě v pohonu.

„Na střeše je veškerá technologie. Je tam zásobník na vodík a je tam palivový článek. Ze zásobníku do palivového článku proudí vodík, nasává se vzduch, ten se filtruje. Chemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem – teplo, které u toho vzniká, se mění na kinetickou energii, která pohání vlak,“ popsal ředitel české pobočky Alstomu Daniel Kurucz. Dodal, že jediným odpadem je kondenzovaná voda.

Alstom spolu s drahami představí iLint do konce května postupně na dvanácti místech převážně v Čechách, ale i v Jihlavě, Ostravě a Krnově. Kromě prezentace vlaku připravili i veřejné jízdy na neelektrizovaných tratích. Palivo – totiž vodík – zatím doplní podle Kurucze mobilní plnicí stanice.

Zatímco v Česku se vlak poháněný vodíkem představuje jako úplná novinka, v Německu jezdil iLint ve zkušebním provozu již v letech 2018 až 2020 mezi Cuxhavenem a Bremerhavenem a od letošního prosince se počítá s jeho řádným provozem na některých tratích v okolí Frankfurtu.

Alstom navíc sice přišel s vodíkovým vlakem jako první, již ale má konkurenci, Siemens nedávno představil verzi jednotky Mireo s takovým pohonem, která by měla v příštím roce zahájit zkušební provoz na jihu Německa.

Vyšší náklady

Daniel Kurucz použil v souvislosti s vodíkovým vlakem termín „stoprocentní ekologičnost“ vzhledem k tomu, že jediným odpadem je voda.  Tato technologie má ovšem momentálně také nevýhodu v podobě ceny, která je až o polovinu vyšší než u dieselových jednotek.

„Je to věc, která je finančně náročnější, než je klasický dieselový vlak,“ podotkl Jiří Ješeta z vedení drah. Dopravce proto doufá, že jejich nákupy usnadní dotační podpora. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) je na druhé straně přesvědčen, že objednatelé nebudou muset platit více peněz za provoz vodíkových vlaků.

„Zdá se, že provoz vychází přibližně stejně, jako je v současné době dieselový pohon nebo pohon elektrický,“ poznamenal. Věří navíc, že v budoucnu by mohly vlaky s vodíkovým pohonem zlevnit.

Kromě samotných vlaků budou potřeba také investice do plnicích stanic. S jejich pořízením počítají některé kraje, například Moravskoslezský kraj plánuje podle Jiřího Ješety postavit plnicí stanici na nádraží v Krnově, sloužit by měla kromě vlaků i případným dalším dopravním prostředkům poháněným vodíkem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěSenát schválil nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který ve středu schválil Senát. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Po dlouhé debatě Senát naopak zpět poslancům vrátil školskou novelu, která má omezit odklady. Zákonodárcům vadilo zavedení slovního hodnocení. Senátorský klub ANO se neúspěšně snažil na pořad schůze zařadit též projednání bitcoinové kauzy.
10:00Aktualizovánopřed 15 mminutami

STAN podle Šebelové vládu při hlasování o nedůvěře podrží

Vláda bude pokračovat ve stávajícím složení, dohodla se v úterý vedení STAN a ODS. Nová ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) se zavázala, že bitcoinová kauza bude transparentně objasněna, budou vyvozeny konkrétní kroky a zadá se externí audit. Místopředsedkyně STAN Michaela Šebelová věří, že ODS má snahu se věcmi transparentně zabývat, uvedla v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem. Zároveň oznámila, že nikdo z poslanců STAN se příští týden nepřidá k vyslovení nedůvěry vládě.
před 2 hhodinami

Vláda upravila kvóty pro pracovníky z ciziny. Více víz bude pro experty

Kvóty pro přijímání pracovníků z ciziny se v jedenácti českých zastupitelských úřadech po světě od července upraví. Posílí se počet míst pro experty, ubude víz pro nekvalifikované síly. Česko chce nově získat 24 specialistů na informační technologie z Indie, 650 vysoce kvalifikovaných sil z Číny či dalších 120 z jiných asijských zemí. Naopak kvóta pro 120 lidí z Afriky s většinou nízkou kvalifikací se má škrtnout, oznámil po jednání kabinetu premiér Petr Fiala (ODS).
před 3 hhodinami

Podívejte se, kde v Česku pracují cizinci a čím se živí

V Česku pracuje a platí daně 858 550 cizinců – tedy lidí bez českého občanství. Ti všichni nějakým způsobem přispívají do rozpočtu státu. Nejsou ve všech částech země zastoupení stejným počtem, podle dat ministerstva práce a sociálních věcí se koncentrují hlavně v několika místech republiky. A podobně se liší i to, čím se živí.
před 5 hhodinami

Do finále výběru šéfa ČT jdou Fridrich, Chudárek, Karas, Ponikelský a Šmuclerová

Do užšího výběru na místo generálního ředitele České televize postoupili ve středu ředitel programu ČT Milan Fridrich, obchodní ředitel ČT Hynek Chudárek, bývalý šéf ostravského studia ČT Miroslav Karas, výkonný ředitel ČT Sport Jiří Ponikelský a předsedkyně dozorčí rady CNC Libuše Šmuclerová.
13:46Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Obvinění po razii NCOZ si zatím vyslechli čtyři lidé. Způsobili škodu 34 milionů

Obvinění z daňové trestné činnosti si po úterní razii Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v Plzeňském, Karlovarském a Ústeckém kraji zatím vyslechli čtyři podnikatelé z Mostecka a Teplicka. Detektivové v úterý zadrželi osm lidí, zbývající čtyři by měli být v průběhu středečního odpoledne propuštěni na svobodu. Pro ČT to uvedla náměstkyně ústecké krajské státní zástupkyně Kateřina Doušová. Škoda je zhruba 34 milionů korun.
09:01Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Sněmovní debatu opět ovládla bitcoinová kauza. Poslanci nic neprojednali

Sněmovní jednání ve středu znovu vyplnila vystoupení opozičních politiků k aféře kolem daru ministerstvu spravedlnosti v bitcoinech. Návrhy zákonů tak sněmovna stejně jako v pátek neprojednávala. Mimořádnou schůzi svolanou zejména k závěrečnému schvalování předloh poslanci přerušili po necelých čtyřech hodinách do pátečního rána, aniž schválili program.
09:01Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Lesní požáry a otrávené nápoje. Podezřelý z vraždy skončil ve vazbě

Sedmačtyřicetiletý muž, který podle policie letos v únoru a březnu na Bruntálsku a Olomoucku založil několik lesních požárů, je podezřelý i z vraždy, přípravy několika dalších a z týrání zvířat. Podle policie se pokusil otrávit deset lidí, z nichž jeden člověk zemřel, další má doživotní následky. Navíc nelegálně drží střelnou zbraň, a to opakovací kulovnici. Muž skončil ve vazbě, hrozí mu i výjimečný trest včetně doživotí.
před 10 hhodinami
Načítání...