Neotevírejte okna! Cestující v hromadné dopravě si na klimatizaci stále zvykají

Počet vozů s klimatizací v brněnské hromadné dopravě roste, lidé s ní ale neumějí podle dopravního podniku zacházet. Mnozí cestující totiž v klimatizovaných vozech stále otevírají za jízdy okna a to efektivitu klimatizace snižuje. Podobný problém je i v Praze. V Ostravě nebo v Olomouci okna zamykají.

Řidič brněnského dopravního podniku Miroslav Krejčí musí na konečné zapsat data o své jízdě i zkontrolovat stav vozu. U autobusu s klimatizací navíc často zavírá okna, která cestující po cestě otevřeli. „V podstatě na každé konečné je otevřené alespoň jedno okénko. Ti cestující na to nejsou ještě navyklí takovým způsobem, aby si uvědomili, že když otevřou okénka, tak klimatizaci a její účinnost sníží,“ řekl Krejčí. 

Klimatizaci musí řidič zapnout vždy, když se teplota venku vyšplhá nad 25 stupňů Celsia. Na nutnost zavřených oken pak upozorňují cestující cedule a také speciální hlášení. „Okénka, která by se nedala otevírat, ve vozech nemáme. Z bezpečnostních důvodů a také proto, že v případě, že by klimatizace nebyla spuštěná, tak by cestující nemohli větrat,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková. 

V Brně je zatím klimatizace ve 146 autobusech, jen letos jich Dopravní podnik města Brna pořídil 56. Tramvaj není klimatizovaná žádná, první takové vozy dopravní podnik pořídí až na konci letošního roku. 

V Ostravě a Olomouci okna zamykají

Dopravní podnik města Ostravy má klimatizace v kabině řidiče téměř ve všech vozidlech. Prostor pro cestující je klimatizovaný u jednatřiceti tramvají, šedesáti autobusů a dvanácti trolejbusů. „Jedná se výhradně o nová vozidla. Máme v plánu dovybavit klimatizační jednotkou i některé nedávno pořízené typy tramvají,“ řekla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková. Pokud je klimatizace zapnutá, jsou v Ostravě okna uzamčená.

obrázek
Zdroj: ČT24

V Olomouci má v současné době dopravní podnik ve svém vozovém parku devět vozidel, která mají klimatizovaný prostor pro cestující. Jedná se o nejnovější vozy, které podnik nakoupil v minulém roce, a to osm tramvají EVO a jeden elektrobus.

„Letošní sezona je první, kdy můžeme sbírat zkušenosti s využíváním klimatizace v prostoru pro cestující. Výhod i nevýhod klimatizace je celá řada, hlavním přínosem je zvýšený komfort cestování, hlavní nevýhodou jsou vyšší pořizovací i provozní náklady,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová. „Okna v těchto vozidlech jsou zamčena, aby je cestující nemohli otevřít,“ dodala.

Co se týká klimatizace v kabině řidiče, tak ta je, mimo nejstarších tramvají T3, ve všech tramvajích a autobusech, které dopravní podnik v Olomouci provozuje. 

V Praze spoléhají na zodpovědné cestující

Stejně jako v Brně, ani v Praze okna ve vozech městské dopravy nezamykají. Na to, aby lidé okna neotevírali, upozorňují nápisy. „Jak často lidé okna v klimatizovaných vozech otevírají, nevíme, ale víme, že se to děje. Naštěstí se najdou cestující, kteří zase okna zavřou, protože vědí, že otevřené okno snižuje výkon klimatizace,“ řekla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Klimatizaci zapínají řidiči v Praze při teplotě od 22 stupňů. Teploty uvnitř vozu by se proti těm venkovním měly lišit o jeden až šest stupňů.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dopravu v hlavním městě obstarává 127 klimatizovaných tramvají z více než osmi stovek vozů. „Tyto vozy jsou pro cestující snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje je u každých dveří umístěn piktogram klimatizace,“ dodala mluvčí.

U autobusů má celovozovou klimatizaci zhruba čtvrtina. Od závěru roku 2017 pak dopravce pořizuje všechny autobusy klimatizované. Počty se postupně zvyšují v souvislosti s dodávkami nových vozidel. 

V klimatizovaných vlacích se okna otevírat nedají

Klimatizované vozy nejsou záležitostí pouze městské dopravy, ale také železnice. Například České dráhy je nasazují asi na třetině svých vlaků, klimatizované vagony mají i soukromí dopravci jako RegioJet či Leo Express. U Českých drah se okénka v klimatizovaných vozech nedají otevírat, některé vagony mají pouze nouzovou ventilaci, která je však v případě zapnuté klimatizace zamčená. To přináší problémy v případě poruchy.

„Každý vagon má klimatizační jednotku sám pro sebe, pokud jsou ostatní v pořádku, tak lze cestující přesunout do vozu, který je klimatizován,“ popsal manažer Českých drah Miroslav Pražák. Cestující si navíc mohou před koncem cesty zažádat u průvodčího o kompenzaci. Nárok mají na třicetikorunový poukaz na další služby Českých drah.