Neotevírejte okna! Cestující v hromadné dopravě si na klimatizaci stále zvykají

Počet vozů s klimatizací v brněnské hromadné dopravě roste, lidé s ní ale neumějí podle dopravního podniku zacházet. Mnozí cestující totiž v klimatizovaných vozech stále otevírají za jízdy okna a to efektivitu klimatizace snižuje. Podobný problém je i v Praze. V Ostravě nebo v Olomouci okna zamykají.

Řidič brněnského dopravního podniku Miroslav Krejčí musí na konečné zapsat data o své jízdě i zkontrolovat stav vozu. U autobusu s klimatizací navíc často zavírá okna, která cestující po cestě otevřeli. „V podstatě na každé konečné je otevřené alespoň jedno okénko. Ti cestující na to nejsou ještě navyklí takovým způsobem, aby si uvědomili, že když otevřou okénka, tak klimatizaci a její účinnost sníží,“ řekl Krejčí. 

Klimatizaci musí řidič zapnout vždy, když se teplota venku vyšplhá nad 25 stupňů Celsia. Na nutnost zavřených oken pak upozorňují cestující cedule a také speciální hlášení. „Okénka, která by se nedala otevírat, ve vozech nemáme. Z bezpečnostních důvodů a také proto, že v případě, že by klimatizace nebyla spuštěná, tak by cestující nemohli větrat,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková. 

V Brně je zatím klimatizace ve 146 autobusech, jen letos jich Dopravní podnik města Brna pořídil 56. Tramvaj není klimatizovaná žádná, první takové vozy dopravní podnik pořídí až na konci letošního roku. 

V Ostravě a Olomouci okna zamykají

Dopravní podnik města Ostravy má klimatizace v kabině řidiče téměř ve všech vozidlech. Prostor pro cestující je klimatizovaný u jednatřiceti tramvají, šedesáti autobusů a dvanácti trolejbusů. „Jedná se výhradně o nová vozidla. Máme v plánu dovybavit klimatizační jednotkou i některé nedávno pořízené typy tramvají,“ řekla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková. Pokud je klimatizace zapnutá, jsou v Ostravě okna uzamčená.

obrázek
Zdroj: ČT24

V Olomouci má v současné době dopravní podnik ve svém vozovém parku devět vozidel, která mají klimatizovaný prostor pro cestující. Jedná se o nejnovější vozy, které podnik nakoupil v minulém roce, a to osm tramvají EVO a jeden elektrobus.

„Letošní sezona je první, kdy můžeme sbírat zkušenosti s využíváním klimatizace v prostoru pro cestující. Výhod i nevýhod klimatizace je celá řada, hlavním přínosem je zvýšený komfort cestování, hlavní nevýhodou jsou vyšší pořizovací i provozní náklady,“ řekla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová. „Okna v těchto vozidlech jsou zamčena, aby je cestující nemohli otevřít,“ dodala.

Co se týká klimatizace v kabině řidiče, tak ta je, mimo nejstarších tramvají T3, ve všech tramvajích a autobusech, které dopravní podnik v Olomouci provozuje. 

V Praze spoléhají na zodpovědné cestující

Stejně jako v Brně, ani v Praze okna ve vozech městské dopravy nezamykají. Na to, aby lidé okna neotevírali, upozorňují nápisy. „Jak často lidé okna v klimatizovaných vozech otevírají, nevíme, ale víme, že se to děje. Naštěstí se najdou cestující, kteří zase okna zavřou, protože vědí, že otevřené okno snižuje výkon klimatizace,“ řekla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

Klimatizaci zapínají řidiči v Praze při teplotě od 22 stupňů. Teploty uvnitř vozu by se proti těm venkovním měly lišit o jeden až šest stupňů.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dopravu v hlavním městě obstarává 127 klimatizovaných tramvají z více než osmi stovek vozů. „Tyto vozy jsou pro cestující snadno rozpoznatelné, jako jediné v Praze mají žlutou čelní masku a z boku tramvaje je u každých dveří umístěn piktogram klimatizace,“ dodala mluvčí.

U autobusů má celovozovou klimatizaci zhruba čtvrtina. Od závěru roku 2017 pak dopravce pořizuje všechny autobusy klimatizované. Počty se postupně zvyšují v souvislosti s dodávkami nových vozidel. 

V klimatizovaných vlacích se okna otevírat nedají

Klimatizované vozy nejsou záležitostí pouze městské dopravy, ale také železnice. Například České dráhy je nasazují asi na třetině svých vlaků, klimatizované vagony mají i soukromí dopravci jako RegioJet či Leo Express. U Českých drah se okénka v klimatizovaných vozech nedají otevírat, některé vagony mají pouze nouzovou ventilaci, která je však v případě zapnuté klimatizace zamčená. To přináší problémy v případě poruchy.

„Každý vagon má klimatizační jednotku sám pro sebe, pokud jsou ostatní v pořádku, tak lze cestující přesunout do vozu, který je klimatizován,“ popsal manažer Českých drah Miroslav Pražák. Cestující si navíc mohou před koncem cesty zažádat u průvodčího o kompenzaci. Nárok mají na třicetikorunový poukaz na další služby Českých drah.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 4 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 4 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 4 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 5 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 14 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...