Vyjedou s klimatizací a USB zásuvkami. Nové olomoucké tramvaje lépe poslouží cestujícím

Klimatizací i USB zásuvkami na nabíjení mobilních telefonů je vybaveno osm nových tramvají typu EVO, které bezmála za 176 milionů korun nakoupil Dopravní podnik města Olomouce (DPMO). Do Olomouce se dostanou během podzimu. „Cestující se novou tramvají EVO1 budou moci projet již tento víkend,“ řekla v úterý mluvčí DPMO Martina Krčová.

Tramvaje typu EVO nasadí v průběhu podzimu v Olomouci dopravní podnik na všechny linky. „Pro cestující bude jistě nejzajímavější to, že vozidla jsou plně nízkopodlažní, mají klimatizaci a umožňují nabíjení elektronických mobilních zařízení prostřednictvím USB zásuvek,“ dodala Krčová. Vozy jsou vybaveny i kamerovým systémem, který sleduje dění uvnitř i vně vozidla.

Zakázku na dodávku osmi tramvají vyhrály Krnovské opravny a strojírny, které se tendru podle údajů z databáze veřejných zakázek zúčastnily jako jediné a nabídly v něm tramvaje typu EVO. Smlouvu pak DPMO s Krnovskými opravnami a strojírnami uzavřel loni v říjnu. Kontrakt má celkovou hodnotu 285 milionů korun, jelikož jeho součástí je i záruční a pozáruční servis tramvají za 110 milionů korun.

Pět nových tramvají bude jednosměrných s jednostranným odbavováním cestujících. Tyto vozy mají typové označení EVO1. Jejich kapacita je 32 sedících a 75 stojících cestujících. Zbývající tři tramvaje s označením EVO 1/o jsou jednosměrné a dveře mají mají na obou stranách. Do této tramvaje se vejde 27 sedících a 85 stojících cestujících.

Interiér nových tramvají kryje speciální nástřik s nanotechnologií, který odstraňuje zápach a bakterie. Okna tramvají chrání proti vandalům fólie.

EVO se vejde i do menších měst

Tramvaje EVO1 podle DPMO navazují na českou tradici tramvají s délkou 15 metrů, kterou v Česku započaly nejúspěšnější tramvaje T3 z produkce ČKD Tatra. „Díky stejným rozměrům tramvaj EVO odpovídá požadavkům menších měst, tak jako je to naše. Navíc je možné vozy spřáhnout, a tím vytvořit dvouvozové nebo obousměrné soupravy,“ uvedl DPMO.

DPMO letos opět vylepšil svůj tramvajový park. Už v červnu byly do Olomouce dodány dvě modernizované tramvaje Vario LFR.S za zhruba 37,5 milionu korun, ke kterým nyní přibude osm tramvají typu EVO v hodnotě zhruba 176 milionů korun.

Na modely EVO získal dopravní podnik 85procentní dotaci z fondů EU. „Po dodání posledního vozu bude 70 procent našeho tramvajového vozového parku alespoň částečně nízkopodlažní,“ podotkla Krčová.

DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je město, ročně v tramvajích a autobusech přepraví na 55 milionů lidí. Na konci loňského roku měl 78 autobusů a 69 tramvají.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 9 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 13 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 16 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 18 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 19 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...