Nejsem z ničeho obviněný, říká šéf DPP Witowski po zásahu policie

Generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Petr Witowski uvedl, že po pondělním zásahu policistů z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v sídle podniku celý den podával vysvětlení a že nečelí žádnému obvinění. Policie podle pražského vrchního státního zastupitelství stíhá kvůli veřejným zakázkám v DPP třináct lidí. Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) kvůli kauze vyzval Witowského k odstoupení. Ten podobné výroky označil za předčasné a zbytečné. Hřib později uvedl, že to, zda je Wittowski obviněn, nebo není, na jeho postoji nic nemění. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) pak vyzval Hřiba, aby předložil návrh řešení.

Witowski tvrdí, že NCOZ v pondělí v sídle DPP dělala běžné úkony k zajištění dokumentů. „Včera (v pondělí) jsem byl vyšetřovateli požádán o součinnost a podání vysvětlení v tomto případu, které jsem celý den poskytoval. Nejsem z ničeho obviněn. Představenstvo DPP je usnášeníschopné,“ upřesnil šéf dopravního podniku.

Dodal, že s ohledem na mlčenlivost nemůže poskytnout bližší informace. Podle informací serveru iDNES.cz a Deníku N jsou mezi obviněnými členové představenstva podniku Jiří Špička a Marek Kopřiva a také bezpečnostní ředitel Bohdan Frajt. Hřib, který je zároveň předsedou dozorčí rady podniku, v pondělí uvedl, že podle jeho informací v kauze jde o zakázku na komplexní bezpečnostní systém (KBS) z roku 2010 a že jde nejspíš o další větev kauzy Dozimetr a řešení nějakých jejích „pohrobků“. Zároveň uvedl, že pokud Witowski sám nerezignuje, navrhne jeho odvolání.

Podle Hřiba nehraje roli, jestli policie Witowského obvinila, nebo ne. „Můj názor je stále stejný. Ředitel pražského dopravního podniku bere měsíční plat zhruba 750 tisíc korun měsíčně. To je třikrát větší plat než premiéra. K tomu přirozeně patří i velká manažerská odpovědnost,“ uvedl.

Dodal, že proto není možné, aby „mu po budově podniku každou chvíli pobíhala policie“ a zopakoval, že očekává ředitelovu rezignaci. Piráti podle něj mají od počátku k působení Witowského výhrady, mimo jiné proto, že nastoupil bez výběrového řízení.

Svoboda: Od Hřiba očekávám vysvětlení i řešení

Pražský primátor v úterý odpoledne k situaci uvedl, že stav DPP je dlouhodobý problém, a i proto Hřib trval při sestavování koalice na gesci dopravy s tím, že jej vyřeší. „Nyní od něj očekávám nejenom vysvětlení, ale především, že jako předseda dozorčí rady začne plnit svoji funkci a bude tuto městskou společnost kontrolovat. Budu požadovat návrh řešení a konkrétního postupu,“ sdělil Svoboda.

Dodal, že nejde pouze o otázku možného odchodu ředitele Witowského, který byl jmenován do funkce bez výběrového řízení v době, kdy byl primátorem právě Hřib, ale zejména o nezbytnou stabilizaci celého podniku, který je největším zaměstnavatelem v Praze.

Hřiba za jeho bezprostřední reakci kritizují politici pražské opozice zasedající v dozorčí radě podniku. Předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr už v pondělí označil náměstkův požadavek za zbrklý s ohledem na nedostatek informací. Šéf pražského ANO Ondřej Prokop uvedl, že rezignovat by měl Hřib. „Má pod kontrolou pražskou dopravu už šest let, čtyři roky jako primátor a dva jako náměstek pro dopravu. Zároveň je předsedou dozorčí rady dopravního podniku, a má ho tak celý pod svou přímou kontrolou,“ podotkl.

Podnik řídí pětičlenné představenstvo, jejímž předsedou je Witowski. Na jeho činnost dohlíží patnáctičlenná dozorčí rada, které předsedá Hřib. Zástupce v ní mají koaliční i opoziční pražští politici a několik míst mají rovněž zástupci zaměstnanců. Valnou hromadou DPP je potom městská rada.

DPP je největší firmou, kterou hlavní město vlastní. Loni dosáhl obratu 27,27 miliardy. Město dává ročně na chod dopravního podniku okolo 18 miliard. Zakázky firmy řeší policie opakovaně, z poslední doby je nejznámějším případem kauza Dozimetr, kterou stejně jako aktuální případ dozoruje státní zástupce Adam Borgula. Obžaloval v ní devět lidí z účasti na organizované zločinecké skupině, úplatkářství a praní špinavých peněz. Obžaloba tvrdí, že skupina obsadila v DPP důležité pozice tak, aby spřátelení manažeři mohli ovlivňovat výběrová řízení s cílem získat od vítězných firem úplatky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...