Archeologové při průzkumu dvacetikilometrové trasy budoucí D35 našli přes dvacet nalezišť od doby kamenné až po středověk. Naleziště se nacházejí mezi Ostrovem a Džbánovem. Zajímavý je pozdní a střední paleolit, tedy doba lovců a sběračů a prvních zemědělců, řekl Daniel Stolz z archeologické organizace Archaia. Velký počet nalezišť byl podle něj nečekaný. Nejmladší jsou rozsáhlé pozůstatky cihelny, která fungovala ještě v devatenáctém století.
Na trase budoucí D35 objevili archeologové desítky nalezišť od doby kamenné až po středověk
„Máme překvapivě doloženo téměř kontinuálně celé osídlení, pozdní dobu kamennou u Cerekvice, z doby bronzové několik lokalit, z doby železné máme asi jednu z nejhezčích a nejvýznamnějších lokalit u Cerekvice, kde máme žárové pohřebiště,“ uvedl Stolz.
Bohatší hroby byly podle něj z větší částí zničeny orbou. „Ale hroby zahloubené do podloží mají krásně zachovaných deset, patnáct nádob, výbavu železné doby nebo bronzové náramky,“ doplnil.
Archeologové našli i čtyři keltské dvorce, které dosud nebyly známé. Naznačují, že osídlení bylo roztroušené do malých usedlostí, kde žilo několik rodin. Další objevy pocházejí z období stěhování národů z pátého a šestého století po Kristu. U Cerekvice byl nalezen i vzácný zdobený šperk. Je pozlacený a vykládaný minerály almandiny nebo červenými sklíčky.
Nejčastějšími nálezy jsou zlomky keramiky, zvířecí kosti nebo zbytky vypálené hlíny z vyhořelých obydlí se stěnami z mazaniny. Detektory objevily i část zlaté keltské mince, takzvaného statéru, nebo římskou minci z druhého století našeho letopočtu.
Archeologové budou pod budoucí dálnicí pracovat možná až do prosince
Archeologický průzkum je zhruba v polovině a skončí nejpozději v prosinci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v současnosti soutěží stavební firmu na vybudování tunelu Homole na úseku Ostrov – Vysoké Mýto.
Na navazující část Vysoké Mýto – Džbánov už dodavatele stavby vybralo, práce by měly začít do konce letošního roku. Mezi Ostrovem a Džbánovem by se mělo jezdit v roce 2026.
Z dálnice D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec–Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice–Opatovice–Časy–Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice–Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc – Lipník nad Bečvou.