Bez přestupu. Ostravu a Štramberk propojí nový železniční expres

Prodloužit trasy, zrychlit spoje i změnit dopravce chce v příštím roce Moravskoslezský kraj. Oznámily to České dráhy, které budou železniční dopravu v regionu zajišťovat až do konce roku 2025. Jednou z největších novinek má být přímý spoj mezi Ostravou a Štramberkem.

První, zatím neoficiální, cestu měl za sebou Štramberský expres už v pátek. Propojil tak přímo Ostravu se zhruba 40 tisíci obyvateli Novojičínska. Přímá linka tu fungovala naposledy před osmi lety, od té doby museli lidé na trase přestupovat ve Studénce.

„Ostrava–Štramberk je cesta, která vede přes Kopřivnici, přes Příbor. Jsou to na trase velká města, a je to tím pádem významná lokalita, která potřebuje dobré spojení s Ostravou,“ přiblížil ředitel odboru regionální dopravy Českých drah Jiří Ješeta.

Zavedení nového vlakového spoje by podle zástupců kraje mohlo být i jedním z kroků k lepšímu ovzduší. „Myslím si, že v tuto chvíli vlak je více konkurenční vůči autu. Pokud chceme dělat něco s ovzduším v našem kraji, tak jedině dostat lidi z aut,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).

Takzvaný štramberský expres bude jezdit čtyřikrát denně, vždy do Ostravy a zpět. Vůbec poprvé by měl podle jízdního řádu vyjet v neděli v 5:56 ve směru na Ostravu.

Nový spoj ale nebude jedinou změnou, která železniční dopravu v kraji příští rok čeká. „Prodlužujeme některé vlaky až v Ostravě na hlavní nádraží, budeme zrychlovat některé spoje v řádu minut,“ uvedl Ješeta.

Od konce roku 2020 pak na trati Ostrava–Frýdek–Frenštát dojde k obměně vozového parku. „Jedná se o pět souprav, které pracovně nazýváme push-pull soupravy. Jsou to jednotky vratné, které mohou jezdit buď s motorovou, nebo s elektrickou mašinou,“ vysvětlil Ješeta.

K Českým drahám přibude RegioJet. A možná i další

České dráhy přidají i jeden pár vlaků na trase Bohumín–Vídeň. Naopak s Českými drahami se od 15. prosince nepočítá ve směru na Brno. Spoje mezi moravskou metropolí a Bohumínem totiž bude provozovat společnost RegioJet.

A spolupráci se soukromými dopravci nevylučuje v budoucnu ani sám Moravskoslezský kraj. „Jesenicko, Osoblažsko, Opavsko. Určitě bychom chtěli okrajové části našeho kraje nabídnout soukromníkům k soutěži, ať se o to poperou, ať zkusí,“ dodal Unucka.

Většina změn v regionální železniční dopravě začne platit příští víkend. V noci ze soboty na neděli totiž dojde i k oficiální změně jízdních řádů.