Plzeňští zastupitelé schválili smlouvu s developery, díky které zmizí z města největší nepovolená stavba – bývalý autosalon Carimex. Trosky sedmipodlažní budovy na Rokycanské třídě, které Plzeňané říkají „skleněné peklo“, hyzdí město už skoro čtvrt století. Objekt nahradí komplex budov s byty, obchodním centrem a kancelářemi. Postaví je místní developeři InterCora a BC Real. Dohodu o narovnání a spolupráci v nejbližších dnech podepíše všech pět smluvních stran, řekl primátor Pavel Šindelář (ODS).
Konec „skleněného pekla“. Plzeň schválila smlouvu, díky které se zbaví největší nepovolené stavby
Podle primátora je smlouva založená na velmi jednoduchém principu. „Investoři chtějí v území postavit byty, kanceláře a obchodní centrum a k tomu potřebují také městské pozemky. A my chceme, aby ta ostuda už konečně zmizela,“ uvedl.
Jakmile developeři zboří torzo Carimexu, tak jim město hned pozemky prodá. „Bez demolice je neprodáme,“ uvedl primátor. Maximální doba, dokdy musí torzo zmizet, jsou dva roky od uzavření dohody. Město má stejnou dobu na změnu územního plánu, aby se mohly postavit byty. Začíná na ní pracovat.
Smluvními stranami jsou město, Vodárna Plzeň, InterCora a dvě firmy, které vlastní Carimex – RP Letná a MS Letná. Rozsáhlá zástavba zahrne kromě Carimexu i pozemek současné myčky aut, servisu a prodejny automobilů Citroën a obchodu Akumulátory. „Vše by mělo jít k zemi a měl by tam vzniknout úplně nový projekt,“ řekl primátor. Územní studie lokality, kde vzniknou také povrchová i podzemní parkoviště a zeleň, už město projednalo.
Piráti hlasovali proti, s demolicí ale souhlasí
Opozičním Pirátům se nelíbila prodejní cena pozemku (5300 korun za metr čtvereční), kterou stanovil soudní znalec. „Není v Plzni člověk, který by si nepřál, aby ta ohyzdná věc zmizela. Ale když se podíváme na ty podmínky, tak je úplně neuvěřitelné, jak vycházíme vstříc investorům, z nichž někteří jsou napojeni přímo na ODS,“ uvedl šéf pirátského klubu Pavel Bosák.
Argumentoval citací ze znaleckého posudku, že u bytových developerských projektů jsou dosahovány výrazně vyšší ceny, až 15 tisíc korun za metr čtvereční. „Takže my prodáváme investorům městské pozemky za 5300 Kč/m2, protože dnes jsou pouze pro průmyslovou a komerční výstavbu. Ale zahajujeme změnu územního plánu, takže dojde k navýšení jejich hodnoty, minimálně se zdvojnásobí,“ řekl. Proto podle něj Piráti nemohli hlasovat pro.
Pozemky u Úslavy, kde mají vzniknout byty, nejsou ale podle primátora v majetku města. „Pozemky města jsou pro budoucí polyfunkční budovu a parkoviště,“ řekl. Po zbourání Carimexu bude podle něj proveden ještě jeden znalecký posudek, který buď cenu potvrdí, nebo stanoví jinou. Budou ji opět, těsně před jejich prodejem, schvalovat zastupitelé.
Vedení města uvedlo, že z posudku dokonce čekalo cenu nižší, protože území je u velmi frekventované křižovatky. A podle primátorova názoru se ještě méně zatraktivní tím, až tam Ředitelství silnic a dálnic vybuduje přemostění Rokycanské třídy při stavbě připravované silnice I/20, tedy východního obchvatu města.
Obří černá stavba
Stavební povolení na areál Carimex Renault je z roku 1997. Plzeňský podnikatel objekt bez povolení výrazně zvětšil o několik přístaveb a o horní tři patra. Poté nedostavěný objekt chátral a začalo několik soudních sporů na určení vlastnictví pozemků. Žádný stavební úřad a žádný soud to nedokázal vyřešit, uvedl primátor.
Součástí schválené dohody je také to, že developerské firmy jako noví nabyvatelé soukromých pozemků zajistí stažení žaloby proti městu, kterou už před lety podal předchozí vlastník areálu.