Modernizace autobusového nádraží Zvonařka v Brně po roce spěje ke konci. Zbývá položit nový asfaltový koberec a doladit detaily na zábradlí, nástupištích a nové výpravní budově. Tu chce majitel otevřít okolo Vánoc.
Pod temnou střechu Zvonařky přivádějí dělníci světlo. Oprava brněnského autobusového nádraží se chýlí ke konci
O proměně nádraží z přelomu 70. a 80. let minulého století se mluvilo několik roků například kvůli nevzhledným stánkům. „Díky pomoci města se nám podařilo získat evropskou dotaci, která pokrývá zhruba 70 procent. Náklady ale převyšují 100 milionů korun a zbytek jsme museli hledat ze svých zásob, takže i proto se modernizace zdržela. Navíc jsme dlouho nemohli vybrat zhotovitele první etapy, kde vzniklo zhruba roční zpoždění,“ popsal předseda představenstva ČSAD Brno-město holding Antonín Grund.
První etapa prací začala loni v listopadu. Obsahovala převážně očištění a natírání železné konstrukce, která drží nad odjezdovou plochou parkoviště pro autobusy. Díky tomu se nádraží výrazně prosvětlí. Přibyla nová světla, která nebudou svítit jen na plochu, ale i na konstrukci, od které se bude světlo odrážet.
Druhá etapa začala letos v únoru. „Zahrnovala vlastní stavební práce jako změnu a modernizaci nástupišť, která jsou nyní rozšířená a přístupná i ze střední části. Dřív museli lidé chodit po obvodu, protože kolem refýží bylo dlouhé zábradlí. Teď je ve středu vyvýšený bezbariérový chodník, který vede i přes silnici, takže autobusy pojedou pomaleji a bude to bezpečnější. Další část je nová moderní výpravní budova tvořená sklem a hliníkem. Bude sloužit převážně jako čekárna. Lidé tam najdou informace, směnárnu, toalety i bistro,“ dodal Grund.
Ve staré výpravní budově zůstanou kanceláře, dispečink či hlídací služba. Nově tam vznikne odpočinkové místo pro řidiče. V budoucnu i ji podle Grunda čeká modernizace.
U nádraží přibyla i parkovací místa K+R
Kapacita nádraží se zmenší o jedno nástupiště ve prospěch asi osmi nových parkovacích míst Kiss and Ride. „Nepředpokládáme, že to způsobí nějaké komplikace. Naopak možnost vjet autem na nádraží cestujícím prospěje. Také nahoře bude veřejné parkoviště pro delší stání. Lidé odtamtud sjedou výtahem přímo k výpravní budově,“ řekl Grund.
Práce spojené s modernizací podle něj minimálně omezily dopravce, avšak někteří cestující měli nepříjemnou zkušenost s nástřikem na podhledech, který se v případě silného větru roznášel.
Nádražím dříve ve všední den projelo 820 spojů regionálních, vnitrostátních i mezinárodních, cestujících se zde za den vystřídalo 17 až 18 tisíc. Nyní spojů kvůli koronaviru výrazně ubylo. Příští rok má začít jezdit tramvaj přilehlou Plotní ulicí, v důsledku toho vznikne u nádraží nová zastávka MHD.