Královopolský tunel v Brně stále není zkolaudovaný. A to i přesto, že jím řidiči už sedm let projíždějí. Stále se totiž silničářům nedaří splnit hlukové limity, byť o jednotky decibelů. Pro řidiče je ale zásadnější nové sdělení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Doteď totiž silničáři slibovali, že se po kolaudaci zvýší maximální povolená rychlost v tunelu. Nyní tvrdí opak.
Maximálně 60. Povolená rychlost se v Královopolském tunelu nezvedne ani po případné kolaudaci
Dvěma tubusy s maximální povolenou rychlostí 60 kilometrů v hodině projíždí Královopolským tunelem přes 30 tisíc aut denně. Podle předchozího vyjádření ŘSD se počítalo se zvýšením rychlosti o 20 kilometrů v hodině. „Jakmile budeme mít tu kolaudaci, můžeme jezdit 80,“ řekl v červnu 2018 mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Půl roku poté zaznělo ke stejnému tunelu úplně jiné vyjádření. „Nelze si ze strany řidičů nebo kohokoli dělat v uvozovkách naděje nebo obavy, že by se po kolaudaci zvýšil rychlostní limit v tunelu. Ten je stanoven konečně a s konečnou platností,“ uvedl Rýdl, a potvrdil tak přehodnocení stanoviska ŘSD.
Ne hluk, ale výjezdy
Odůvodňuje to počtem odbočení na výjezdech a jejich poloměrem. A to i přesto, že před a za tunelem mohou řidiči jet až osmdesátikilometrovou rychlostí. Právě s tou se podle stavbařů pro tunel kdysi počítalo. „Předpoklad byl tehdy jiný. Nyní preferujeme samozřejmě hledisko bezpečnosti a tím i plynulosti dopravy,“ vysvětlil Rýdl.
Štáb České televize ale v létě u velké části řidičů naměřil překročení povolené rychlosti. To se potvrdilo i ve čtvrtek, kdy štáb jedoucí 60 kilometrů v hodině předjelo několik aut. Na konci loňského roku se policistům do paměti zapsal řidič, který je předstihl dokonce při jízdě o 153 kilometrech v hodině.
Původně mělo být rychlostní omezení jen dočasným řešením, pomalejší jízda měla být méně hlučná pro domy v okolí. Právě hlukové limity totiž stavba stále nesplňuje. I poté, co ŘSD některé protihlukové stěny postavilo úplně nové a jiné navýšilo.
„Máme v plánu jednu zásadní věc, a to sice vnitřní odvětrávání. Zajistit a zafinancovat vnitřní odvětrávání,“ dodal Rýdl. Úpravy i kolaudaci by silničáři chtěli stihnout ještě letos. Pro řidiče se ale vůbec nic nezmění.