Klíčová část Velkého městského okruhu v Brně, jehož součástí je taky Královopolský tunel, měla do konce roku splnit požadované limity hluku. Ředitelství silnic a dálnic to ale nestihlo a na navyšování stěn bude pracovat až do února. I proto je tam stále omezená rychlost na 60 kilometrů v hodině.
Královopolský tunel stále neplní hlukové limity. Řidiči jezdí nezkolaudovanou stavbou
Královopolský tunel je v Brně otevřený již déle než pět let. Denně jím projede 32 tisíc aut. Dosud však jezdí nezkolaudovanou stavbou – nesplňuje maximální povolené hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 v noci. „Limity ani ve zkušebním provozu nejsou splněny ve dne o necelé tři decibely a v noci o čtyři decibely,“ upřesnil ředitel obecního a komunálního odboru Krajské hygienické stanice Miroslav Staněk.
Místní obyvatele hluk z dopravního provozu nijak zvlášť neruší. Problém se týká hlavně vyšších pater, protože se zvuky šíří směrem nahoru. Podle silničářů by tak měly pomoci vyšší protihlukové stěny. „Více než půl kilometrů protihlukových stěn navyšujeme, aby měla lepší efekt, dalších 240 metrů prodlužujeme,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Původně měly být hlukové limity splněny do konce roku 2017. Práce ale ještě neskončily, proto silničářům krajský úřad lhůtu o rok prodloužil.
Problematické stavby vykupuje stát
V nejvyšším domě u dopravní stavby ale nepomůže ani prodloužení data úprav, ani navýšení protihlukových stěn. Podle Rýdla byl dům postaven tak atypicky, že jej nebylo možné ochránit jakýmkoliv protihlukovým opatřením. Ředitelství silnic a dálnic proto navrhlo, že celý dům kvůli hluku raději odkoupí.
Od začátku stavby této části okruhu tady stát vykoupil už čtrnáct domů za 54 milionů korun, a to kvůli statickému podloží. Ten patnáctý by byl jako jediný prodán kvůli hluku.