Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začíná modernizace – již podruhé. Společnost Skanska, kterou si Ředitelství silnic a dálnic vybralo ve zkráceném řízení, aby navázala na přerušené práce z minulého roku, v uplynulých dvou týdnech opravila díry ve staré vozovce a nyní zahájí celkovou rekonstrukci dálnice. Řidiči se tak musí připravit na to, že pojedou zúženými jízdními pruhy a sníženou rychlostí.
Druhý pokus. Na D1 u Humpolce znovu začíná modernizace
Dílčí omezení čekala na řidiče na dálnici D1 v problematickém úseku u Humpolce již od 11. května, šlo však jen o krátké uzavírky v místech, kde bylo potřeba opravit díry zanechané z minulého roku i ty, které přibyly v zimě.
Nyní začíná celková modernizace třinácti kilometrů dálnice k Větrnému Jeníkovu se vším, co k tomu patří: osmdesátikilometrovou omezenou rychlostí, úzkými pruhy s provizorním svodidlem hned vedle zrcátka a možná i kolonami.
V prvních dnech je třeba připravit zúžené jízdní pruhy a osadit provizorní svodidla, což v neděli pocítili řidiči ve směru na Brno. Od rána se jezdí jen jedním pruhem. Podle Ondřeje Nevídala ze společnosti Gefab, která značení provádí, je svedení aut do jediného pruhu nutné kvůli bezpečnosti. Podle původních plánů měly být kolem sedmé večer k dispozici opět dva pruhy. Situaci ale zkomplikovala nehoda ve zúžení, proto v té době teprve začalo osazování svodidel.
Ve směru na Prahu se bude značení měnit v úterý dopoledne. „Kvůli pondělní dopravní špičce, abychom zbytečně neblokovali dopravu, to uděláme až v úterý,“ poznamenal Nevídal.
Po změně dopravního značení a osazení provizorních svodidel začnou práce ve středním dělicím pásu. „Kanalizace a drenáž je ve velice špatném stavu a to je to, co společnost Skanska bude muset zrenovovat nebo postavit znovu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Budou se také bourat mosty nad dálnicí. Do konce října by pak mělo prvních sedm kilometrů ve směru na Prahu dostat nový cementobetonový povrch.
„Prokletý“ humpolecký úsek
Charakterizovat úsek Humpolec – Větrný Jeníkov jako prokletý je v souvislosti s modernizací D1 trochu nadsazené, ale rozhodně ne mylné. Vše začalo loni na jaře, kdy mělo začít stavět italsko-kazašsko-české konsorcium TSG Joint Venture. V létě se již objevily první náznaky, že nejde vše dobře a že nabíhá zpoždění. Řidičům se často stávalo, že projížděli sice zúženou dálnicí, ale za provizorními svodidly téměř nikdo nepracoval.
Ředitelství silnic a dálnic již tehdy začalo vyhrožovat vypovězením smlouvy. To se ale stalo až v zimě. Poté, co zůstala dálnice částečně rozkopaná a jízdní pruhy zúžené i ve chvíli, kdy nasněžilo a situace u Humpolce přispěla k tomu, že nemohla projet zimní údržba.
V lednu se pak u Humpolce stala série nehod, když z nedokončené kanalizace pod dálnicí přetekla voda na vozovku a zmrzla. V té době již byla dokončena havarijní oprava, po které se vrátily jízdní pásy do obvyklé šířky, následovat ještě musela nouzová oprava kanalizace, aby se nebezpečná situace neopakovala.
Na jaře pak ŘSD oznámilo, že samotnou modernizaci, která neslavně skončila vypovězením původní smlouvy v prosinci, dokončí Skanska. Zakázku dostala ve zkráceném řízení, silničáři argumentovali tím, že je potřeba stavbu urychleně dokončit. Pro firmu, jejímž generálním ředitelem byl do roku 2014 pozdější ministr dopravy Dan Ťok, jde o velký dálniční comeback. Dálnice stavěla především na přelomu století, poslední dokončila v roce 2006. Později se, pokud jde o dopravní stavby, soustředila na železnici.
Do roku 2021
Úsek u Humpolce není jedinou částí dálnice D1, kde se pracuje a řidiče čeká omezení. V současnosti jsou rozkopané ještě čtyři další úseky od středočeských Mirošovic po Velké Meziříčí. Silničáři doufají, že se jim do července podaří zahájit práce i na posledních dvou úsecích, kde modernizace ještě nezačala.
Stane-li se tak, bude v létě a na podzim rozkopáno šest úseků o celkové délce 71 kilometrů až k jihomoravským Ostrovačicím. Podobné to bude i příští rok na jaře, žádná z oprav na D1 neskončí letos. Část skončí v roce 2020, poslední úseky budou hotové v roce 2021.