Ředitelství silnic a dálnic nemohlo vypovědět smlouvu na opravu úseku Humpolec – Větrný Jeníkov na dálnici D1 dříve. Při interpelacích v Poslanecké sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). ŘSD smlouvu vypovědělo až počátkem týdne, ačkoli o tom, že práce nabírají zpoždění, hovořili silničáři od léta. Nového zhotovitele by chtěl mít ministr co nejdříve, myslí si, že by se ŘSD mohlo pokusit smlouvu zadat přímo, bez soutěže.
Rychleji vypovědět smlouvu na D1 nešlo, řekl Ťok. Nového dodavatele chce vybrat zrychleně
Opoziční poslanci chtěli v tomto týdnu několikrát jednat o situaci na dálnici D1 a problémech, které vznikly u Humpolce, s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) ve sněmovně. V úterý však dodatečné zařazení mimořádného bodu na program schůze vetoval klub ANO, jehož členem Ťok je. Ve čtvrtek pak bylo jednání o D1 podmíněno předchozím dokončením prvního čtení novely zákona o EET, což se poslancům před zahájením interpelací nepodařilo. Nakonec se však o dálnici hovořilo při interpelacích.
Ondřej Polanský (Piráti) se ministra dopravy ptal na okolnosti prodloužení prací do zimy, na výši penále, které bude stát vymáhat od sdružení firem TGS, jež mělo dálnici opravit, a kdy se – po vypovězení smlouvy a výběru nového zhotovitele – opět začne u Humpolce pracovat.
Dan Ťok řekl, že smlouva neumožňovala výpověď dříve než teď v prosinci, kdy ji ŘSD skutečně vypovědělo, silničáři tak podle něj mohli jen sledovat, jak roste zpoždění. „ŘSD s firmou pravidelně jednalo a upozorňovalo je, že mají nasazený poměrně nízký počet pracovníků i techniky a znamená to, že získávají prodlení. (…) Dostali konečný milník, že mají stavbu dokončit do konce listopadu. Oni ten termín nesplnili,“ řekl Dan Ťok s tím, že smlouva zhotoviteli ještě zaručovala jeden termín, jenomže mezitím se konsorcium rozpadlo a dálnice zůstala rozkopaná.
Pokračování opravy D1 v příštím roce by pak chtěl ministr urychlit tím, že by místo veřejné soutěže zadalo ŘSD zakázku přímo, přičemž by oslovilo tři firmy. „Budeme mít stanovisko, zda se tento způsob zadání dá použít, někdy začátkem ledna,“ uvedl. Soudí, že by silničáři díky tomu nemuseli „ztratit celou stavební sezonu“.
Babiš: Není to o ministrovi, je to o ŘSD
Premiér Andrej Babiš (ANO) již před interpelacemi svého ministra bránil. „To není o ministrovi, to je o ŘSD. Já předpokládám, že bude požadovat vysvětlení od ŘSD a že z toho vyvodí nějaké opatření. Říkat, že jsme nečekali, že bude sněžit, je nesmysl,“ řekl Babiš s odkazem na opoziční výtky.
O situaci mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se začalo naplno hovořit v minulém týdnu poté, co na Vysočině nasněžilo, a D1 pak byla neprůjezdná. Ke kritickým místům patřil i rozkopaný úsek, kde byly zúžené jízdní pruhy a na místo se nedostala zimní údržba.
Sám Ťok v úterý řekl, že silničáři kvůli zpoždění prací v situaci, kdy ještě nemohli vypovědět smlouvu, „doufali, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel“. Zhotoviteli, tedy konsorciu TSG Joint Venture, ji vypověděli v pondělí, v úterý oznámil Geosan Group, který byl členem sdružení po boku italské Toto Costruzioni Generali a kazašské SP Sine Midas Stroy, že smlouvu vypověděli také, přičemž od státní organizace nic nedostali. Podle ŘSD nic nedostali proto, že příslušný dokument Geosan na podatelně odmítl převzít.
Silničáři nyní stáhnou bankovní záruku, podle ministra Ťoka zároveň vyměří stavebním firmám veškeré penále. Ministr však očekává soudní spor. „Ale to je bohužel kolorit při všech stavebních zakázkách,“ konstatoval.
Samotná dálnice se v posledních dvou dnech dostala z nejhoršího. ŘSD oslovilo po vypovězení původní smlouvy jiné firmy, které posunuly betonová svodidla blíže ke středu. Prostor pro auta a zejména pro údržbu se tak zvětšil. Provoz ale zůstává částečně omezen, u středového pásu vznikly během dosavadních prací asi na 600 metrech výdutě, které bude třeba zasypat, než bude možné začít používat oba jízdní pásy v plné šíři. K tomu dojde až po Vánocích.