Ani 2021? Termín dokončení modernizace D1 je kvůli problémům u Humpolce ohrožen

Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021. Připustil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, podle kterého nynější události – zpoždění na úseku u Humpolce, výpověď smlouvy dodavateli a hledání nového – dosavadní plány ohrožují. Právě na Vysočině se řidiči musí připravit na další dopravní problémy. Od středečních 7:00 se tam bude pracovat na posunování středových svodidel a dopravu bude nutné stahovat do jednoho jízdního pruhu.

Z dálnice D1 odchází italsko-kazašsko-české sdružení firem, které od března modernizovalo úsek Humpolec – Větrný Jeníkov. Co bude dál, je zřejmé – po nouzovém zazimování staveniště bude Ředitelství silnic a dálnic hledat nového dodavatele, který pak práce dokončí. Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy by mohl začít pracovat příští rok v létě.

Dosud počítali silničáři s tím, že celá dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou bude v novém v roce 2021. Jde přitom již o třetí termín. Podle původních plánů měly práce na posledních z dvou desítek úseků, do kterých je modernizovaná část dálnice rozdělena, skončit letos. Pak se termín posunul na rok 2020. Aktuální dění však znejišťuje i termín 2021.

„Dálnice (míněn úsek u Humpolce – pozn. red.) měla být zprovozněna v červenci 2020. Dnes se bavíme, že půjdeme do nového výběrového řízení a do toho, že začneme znovu s novým zhotovitelem,“ řekl Kroupa.

Co se vlastně na D1 stalo? Silničáři tvrdí, že se rozpadlo sdružení tří firem vedené italskou Toto Costruzioni Generali. Ředitel českého článku sdružení Geosan Group Ivan Havel sice připustil, že „spolupráce nebyla dobrá“, ale viní ze situace hlavně české silničáře a to, že si s Italy neporozuměli.

„Italové chtěli stavět. Pravda je, že od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl. Šlo podle něj o přísnost pokynů. „Nesměli se od ničeho odchýlit, museli na všechno dát doklady, udělat dokumentaci, plnit předepsané protokoly. Komplikovanost,“ upřesnil.

Jan Kroupa ovšem připomněl, že v minulosti mělo ŘSD s dodavateli a kvalitou jejich práce problémy. „Že je nějaký systém kvality, je normální systém, kterému se nemůže nikdo divit. (…) Dozoři jsou přísní, ale jsou tak přísní na každou jinou firmu,“ zdůraznil.

Z vyjádření obou stran je zjevné, že se schyluje k právní bitvě, ale jak Geosan, tak ŘSD tvrdí, že žalobu podávat nebudou. Silničáři si nárokují peníze, ke kterým by se však měli dostat v rámci bankovní garance. Ředitel ŘSD ji vyčíslil na 175 milionů korun. U nich to však neskončí, silničáři chtějí zpět také některé zálohy. „Chceme, aby nám zhotovitel vrátil 262 milionů korun. Teoreticky by hrozil soudní spor, pokud by banka nefungovala korektně,“ řekl. Dodal však, že problémy s vrácením peněz neočekává.

Pokud by k soudu došlo, mohlo by roli hrát i to, kdo komu vypověděl smlouvy, respektive kdo výpověď doručil jako první. ŘSD sice o výpovědi jako první hovořilo – a to v pondělí – podle Ivana Havla ale stavbařům do večera nepřišla. „Rozhodli jsme se, že ten krok uděláme my,“ dodal.

Jan Kroupa naproti tomu tvrdí, že silničáři výpověď v pondělí doručili, ale druhá strana ji nepřevzala. „Když jsme přišli na podatelnu, tak nás vykázali, že si to od nás nepřevezmou. Proto jsme to poslali doporučeně poštou,“ uvedl.

Dálnice D1 je nyní na čtrnácti kilometrech mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem částečně rozkopaná. Jezdí se ve zúžených jízdních pruzích. Mimo jiné to komplikuje zimní údržbu, což se projevilo v minulém týdnu, kdy na Vysočině nasněžilo a doprava na dálnici zkolabovala.

Pod vozovkou vznikly při práci kaverny, které je nutné zasypat. ŘSD již začalo připravovat přesun svodidel tak, aby byla dálnice pro zimní údržbu průjezdná. Samotný přesun provede v příštích dnech firma, kterou silničáři oslovili. Její název mluvčí ŘSD neprozradil, podle Ivana Havla měl o zakázku zájem i samotný Geosan. Po přesunu svodidel by měly být zasypány kaverny, aby se po D1 mohlo po zbytek zimy jezdit bez dalších omezení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zóna ČT24: Čeští výsadkáři absolvovali „pekelný“ závod

Na dno svých sil si sáhli čeští armádní výsadkáři a jejich soupeři ze zemí NATO během Airborne Triathlonu, jedné z nejtěžších vojenských soutěží svého druhu v Evropě. Seskakovali z letadla nad Chrudimí, další disciplíny pak absolvovali na přehradě Seč. Akce se zúčastnila i družstva z USA, Slovenska, Polska či Německa. Instruktoři z Chrudimi v rámci mise EUMAM cvičí ukrajinské vojáky a v zahraničí plní i další mezinárodní úkoly, informovala Zóna ČT24.
před 7 hhodinami

„Bylo to až mrazivé,“ popsal oceněný policista vyšetřování brutální vraždy

Policistou roku se stal František Vychytil, který slouží ve Svitavách. Specializuje se na případy násilí, požárů a explozí. I proto byl u vyšetřování výbuchu průmyslové trhaviny ve společnosti Explosia, kde byly čtyři oběti, nebo u srážky dvou vlaků v Pardubicích. Poslední případ vraždy na Svitavsku v něm prý zanechal mrazivé stopy.
před 9 hhodinami

Blažek pozastavil členství v ODS

Pavel Blažek kvůli bitcoinové kauze pozastavil členství v ODS. Zároveň oznámil rezignaci na funkci předsedy jihomoravské krajské organizace občanských demokratů, které předsedá od roku 2014. Do doby konání nejbližšího regionálního sněmu je řízením regionu pověřený Jiří Crha, jenž je místopředsedou regionálního sdružení.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Volebnímu modelu Kantaru vévodí ANO, SPOLU lehce posílilo

Podle květnového volebního modelu agentury Kantar CZ by první místo obhájilo ANO s 34,5 procenta hlasů. Na druhém místě je koalice SPOLU, jejíž zisk by dosáhl 21 procent hlasů. Třetí místo patří STAN se ziskem dvanáct procent, čtvrté pak SPD s podporou Svobodných, Trikolory a PRO s 10,5 procenta. Do sněmovny by se dostali i Piráti se 6,5 procenta a Motoristé s pěti procenty. Průzkum, který ukazuje aktuální rozložení politické podpory, zpracovala agentura pro Českou televizi. Sběr dat byl uskutečněn ještě před bitcoinovou aférou, a tak se tato kauza v modelu neodráží.
před 10 hhodinami

O zbrojním průmyslu či bitcoinové kauze debatovali hosté Politického spektra

O podpoře zbrojního průmyslu nebo tuzemské energetice diskutovali hosté Politického spektra s moderátorem Bohumilem Klepetkem. Věnovali se také bitcoinové kauze na ministerstvu spravedlnosti. Diskuse se zúčastnili předseda hnutí Švýcarská demokracie Tomáš Raždík, předseda České strany národně sociální Michal Klusáček a předseda strany GEN Vojtěch Ryvola.
před 14 hhodinami

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
před 19 hhodinami

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
6. 6. 2025Aktualizováno6. 6. 2025
Načítání...