Ani 2021? Termín dokončení modernizace D1 je kvůli problémům u Humpolce ohrožen

Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021. Připustil to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, podle kterého nynější události – zpoždění na úseku u Humpolce, výpověď smlouvy dodavateli a hledání nového – dosavadní plány ohrožují. Právě na Vysočině se řidiči musí připravit na další dopravní problémy. Od středečních 7:00 se tam bude pracovat na posunování středových svodidel a dopravu bude nutné stahovat do jednoho jízdního pruhu.

Z dálnice D1 odchází italsko-kazašsko-české sdružení firem, které od března modernizovalo úsek Humpolec – Větrný Jeníkov. Co bude dál, je zřejmé – po nouzovém zazimování staveniště bude Ředitelství silnic a dálnic hledat nového dodavatele, který pak práce dokončí. Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy by mohl začít pracovat příští rok v létě.

Dosud počítali silničáři s tím, že celá dálnice mezi Mirošovicemi a Kývalkou bude v novém v roce 2021. Jde přitom již o třetí termín. Podle původních plánů měly práce na posledních z dvou desítek úseků, do kterých je modernizovaná část dálnice rozdělena, skončit letos. Pak se termín posunul na rok 2020. Aktuální dění však znejišťuje i termín 2021.

„Dálnice (míněn úsek u Humpolce – pozn. red.) měla být zprovozněna v červenci 2020. Dnes se bavíme, že půjdeme do nového výběrového řízení a do toho, že začneme znovu s novým zhotovitelem,“ řekl Kroupa.

Co se vlastně na D1 stalo? Silničáři tvrdí, že se rozpadlo sdružení tří firem vedené italskou Toto Costruzioni Generali. Ředitel českého článku sdružení Geosan Group Ivan Havel sice připustil, že „spolupráce nebyla dobrá“, ale viní ze situace hlavně české silničáře a to, že si s Italy neporozuměli.

„Italové chtěli stavět. Pravda je, že od počátku nechápali přístup druhé strany, to znamená investora. Celou dobu nám říkali: Na to nejsme zvyklí, my nabízíme investorovi řešení a on se s námi nechce bavit,“ řekl. Šlo podle něj o přísnost pokynů. „Nesměli se od ničeho odchýlit, museli na všechno dát doklady, udělat dokumentaci, plnit předepsané protokoly. Komplikovanost,“ upřesnil.

Jan Kroupa ovšem připomněl, že v minulosti mělo ŘSD s dodavateli a kvalitou jejich práce problémy. „Že je nějaký systém kvality, je normální systém, kterému se nemůže nikdo divit. (…) Dozoři jsou přísní, ale jsou tak přísní na každou jinou firmu,“ zdůraznil.

Z vyjádření obou stran je zjevné, že se schyluje k právní bitvě, ale jak Geosan, tak ŘSD tvrdí, že žalobu podávat nebudou. Silničáři si nárokují peníze, ke kterým by se však měli dostat v rámci bankovní garance. Ředitel ŘSD ji vyčíslil na 175 milionů korun. U nich to však neskončí, silničáři chtějí zpět také některé zálohy. „Chceme, aby nám zhotovitel vrátil 262 milionů korun. Teoreticky by hrozil soudní spor, pokud by banka nefungovala korektně,“ řekl. Dodal však, že problémy s vrácením peněz neočekává.

Pokud by k soudu došlo, mohlo by roli hrát i to, kdo komu vypověděl smlouvy, respektive kdo výpověď doručil jako první. ŘSD sice o výpovědi jako první hovořilo – a to v pondělí – podle Ivana Havla ale stavbařům do večera nepřišla. „Rozhodli jsme se, že ten krok uděláme my,“ dodal.

Jan Kroupa naproti tomu tvrdí, že silničáři výpověď v pondělí doručili, ale druhá strana ji nepřevzala. „Když jsme přišli na podatelnu, tak nás vykázali, že si to od nás nepřevezmou. Proto jsme to poslali doporučeně poštou,“ uvedl.

Dálnice D1 je nyní na čtrnácti kilometrech mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem částečně rozkopaná. Jezdí se ve zúžených jízdních pruzích. Mimo jiné to komplikuje zimní údržbu, což se projevilo v minulém týdnu, kdy na Vysočině nasněžilo a doprava na dálnici zkolabovala.

Pod vozovkou vznikly při práci kaverny, které je nutné zasypat. ŘSD již začalo připravovat přesun svodidel tak, aby byla dálnice pro zimní údržbu průjezdná. Samotný přesun provede v příštích dnech firma, kterou silničáři oslovili. Její název mluvčí ŘSD neprozradil, podle Ivana Havla měl o zakázku zájem i samotný Geosan. Po přesunu svodidel by měly být zasypány kaverny, aby se po D1 mohlo po zbytek zimy jezdit bez dalších omezení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 58 mminutami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...