Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) věří, že dálnice D1 bude opravená do roku 2021. O čtyři roky později by se podle něj mělo jezdit také po dálnici D3 mezi Prahou a jihem Čech. Naopak billboardy od dálnic jen tak nezmizí.
Ministr dopravy Ťok odejde, když modernizace D1 neskončí v roce 2021
Kolaps dopravy, který postihl úsek D1 u Brna v neděli, byl podle Ťoka nevyhnutelný. „To byla situace, kdy jsme končili modernizaci a odstraňovali značení. My ani nikdo jiný zatím nevymyslel způsob, jak to udělat jinak, než že musíme na 54 hodin vést dopravu jenom jedním pruhem v každém směru.“ Ministr hájil i rozhodnutí ukončit opravy o víkendu, protože intenzita dopravy je o prázdninách ve všední dny vyšší.
Nejproblémovějším úsekem modernizace D1 je ten mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, který se zřejmě nestihne dostavět v plánovaném termínu do dubna 2020. Staví ho česko-italsko-kazašské konsorcium firem Geosan Group, Toto Costruzioni Generali a Sine Midas Stroy za 1,75 miliardy korun.
„My jsme férově vybrali někoho, kdo splnil podmínky, kdo dal nejnižší cenu, prokázal všechny podklady,“ hájil výběr konsorcia Ťok. Poukázal při tom na kritiku, která na ministerstvo mířila za to, že nevyužívalo kapacity zahraničních firem, nebo na obvinění z nadržování uzavřené skupině českých firem při výběrových řízeních.
„My dnes v těchto otevřených soutěžích stavíme za polovinu toho, co se stavělo v roce 2008 a já nedokážu garantovat, že každý ten dodavatel bude schopen splnit něco, co slibuje, že splní,“ pokračoval ministr.
Vysvětlil, že se zakázkou jsou spojené bankovní garance ve výši do deseti procent celkové ceny zakázky, což by v tomto případě znamenalo maximálně 175 milionů korun. Ty podle Ťoka stát dodavateli v případě nedodržení podmínek vezme.
Zároveň ministerstvo počítá i s možností změny dodavatele rozestavěného úseku. „Pokud nebude schopen doložit harmonogram, že ty věci splní, tak ho prostě vyměníme.“ Ministerstvo chce, aby se při tom dokončily práce před zimou, kdy se modernizace zastavují pravidelně. Pak by chtělo postupovat rychle. „Můžeme podle zákona o veřejných zakázkách dát druhého nebo třetího v té soutěži, který bude schopen to dokončit,“ nastínil možnost výběru náhradního dodavatele.
Do Budějovic za sedm let
Ministr Ťok věří, že se kupředu posune i stavba dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem. „Máme přání, aby byla do roku 2025 i se středočeskou částí. Je to reálné, pokud nenastanou nějaké zásadní problémy,“ prohlásil. Ruku do ohně však za tento termín dávat nechce, protože česká stavební legislativa je podle něj příliš složitá.
Ministr také kritizoval hnutí Děti Země za to, že podalo rozklad proti prodloužení dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. „Právo každého subjektu je, aby ty věci debatoval a aby se odvolával, proti čemu chce. Ale toto vykazuje veškerou charakteristiku šikanózního jednání,“ řekl Ťok s tím, že s mnoha subjekty v době stavebního řízení řadu témat řešili.
Vlajky na billboardech budou silnice hyzdit dál
Podle Ťoka by se mělo zrychlit i mizení billboardů od silnic, u kterých nesmí už téměř rok stát, avšak stále stojí. „Odstraněno je asi tisíc billboardů na dálnicích a silnicích první třídy. V posledním týdnu to bylo 35,“ popsal dosavadní bilanci.
Všechny podle něj však nezmizí, protože novela je člení do šesti kategorií a dvě z nich u silnic zůstanou. Rychlému zásahu státu brátní to, že by o něm musel rozhodnout buď on sám, nebo někdo z úředníků. Všichni přitom mají obavy z trestněprávních následků takového rozhodnutí. „Já dělám všechny kroky, které podle práva mohu. Teď už mi došla trpělivost a dal jsem pokyn, že Ředitelství silnic a dálnic má ty věci řešit s mnohem větší razancí,“ řekl ministr.
Ťok na závěr dodal, že v politice je odhodlaný pokračovat, protože má důvěru premiéra. „Měl jsem nějaké podmínky, za kterých bych pokračoval, a ty jsou dnes v pořádku. Je to rozhodnutí pana premiéra,“ shrnul svou pozici.