Velký hlad firem po stavebních zakázkách je pryč. Opravy silnic nebo mostů váznou

Události ČT: Průtahy dopravních staveb. Dříve podepsané smlouvy nejsou pro firmy tak lukrativní (zdroj: ČT24)

Na některých místech Česka váznou práce na velkých dopravních stavbách a podle odborníků za to může i situace na trhu. Společnosti se totiž nemusejí tolik snažit, aby zakázky dostaly, ceny navíc stoupají, a dřív podepsané smlouvy tudíž nejsou pro stavební firmy tak lukrativní jako ty novější.

Před měsícem panoval na opravě mostu ve středočeské Kamenici klid, který měl do očekávatelného stavebního ruchu hodně daleko. Teď už je zde živější tempo, jenže na prodlevu si stěžují místní a na Facebooku zveřejňují korespondenci s obcí a firmou. Popisují i to, že techniku firma v jednu dobu přesunula na jiné staveniště.

Zhotovitel stavby BES Benešov, který spadá pod Metrostav, měl změnu v plánu zdůvodnit právě uvolněním kapacit techniky. Oprava mostu se tak protahuje řádově o čtrnáct dní. Podle mluvčího Metrostavu Vojtěcha Kostihy však stavební práce probíhají v souladu se schváleným harmonogramem.

Podobné jevy jako obyvatelé Kamenice pozorují i správci důležitých komunikací. Jeden spor vznikl s konsorciem firem, které opravuje úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Několik měsíců se nestavělo a až v červenci oznámil šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, že došlo k dohodě.

Kroupa tehdy řekl, že do čtrnácti dní předloží taková technická řešení, aby práce pokračovaly v celém úseku. Podle zjištění České televize ale v pracovní den dopoledne většina techniky na inkriminovaném úseku stála a dělníků napočítal televizní štáb jen asi deset; rozdílné to nebylo ani o hodinu později.

O zakázku se nemusí nikdo přihlásit

Odborníci poukazují na to, že si firmy výhry v tendru méně váží. „Stává se dokonce, že se některá řízení musí zrušit, protože se o zakázku nikdo nepřihlásí, což bylo třeba před dvěma lety v podstatě nepředstavitelné,“ uvedl redaktor webu zDopravy.cz Jan Sůra.

„Někdy před čtyřmi roky byla situace v ekonomice taková, že firmy měly velký hlad po jakýchkoli zakázkách. To už je dneska pryč,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Další problematický příklad představuje chybějící kus čtyřproudé komunikace z Třince do Frýdku-Místku. Došlo zde k administrativním průtahům a vítězná firma za původní cenu už později dělat odmítla. Stejně se zachovala druhá v pořadí.

  • Nejvíc peněz šlo na stavbu dálnic a silnic v roce 2015, kdy se dočerpávaly evropské fondy. Schválený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury počítal s téměř 47 miliardami. Letos to má být 38 miliard, podobně jako třeba v letech 2014 a 2016.
  • Například loni se otevřelo, a to včetně modernizovaných částí D1, osm úseků dálnic. Na trase Praha–Brno to byly hned tři v délce přes 20 kilometrů. Silničáři ukončili také práce na dvou úsecích D3. Hotový byl rovněž téměř pětikilometrový úsek D4 a čtyři a půl kilometru D11. Na trase D46 z Vyškova do Olomouce pak loni na podzim skončila přestavba, při které dělníci doplnili odbočovací a prodloužili připojovací pruh u Prostějova.
  • I mimo hlavní tahy se pracuje na více než sedmi stech místech. V průměru se v každém z krajů dělníci věnují více než 60 kilometrům silnic.