Uzavírka roku. Vytížený úsek D1 za Prahou bude rozkopaný až do konce prázdnin

Z oprav dálnice: Tohle je starý beton z roku 1971, na něm asfalt z konce 90. let (zdroj: ČT24)

Jako o uzavírce roku hovoří silničáři o opravách dálnice D1 u Říčan. Úsek mezi 12. a 16. kilometrem je rozkopaný už přes měsíc. Tento týden se silničáři přesunuli na druhou stranu komunikace. Mimořádné zácpy tak lze očekávat ve směru na Brno, a to až do konce prázdnin. Páteřní dálnice však zdaleka netrápí řidiče jen v části za Prahou.

Když silničáři okolo desátého června začali v úseku pracovat na pásu dálnice D1 ve směru do Prahy, zdržení se pohybovalo minimálně mezi 20 a 30 minutami. „Ve špičce to často bylo ještě výrazně víc. Auta stála od patnáctého kilometru až po sjezd na České Budějovice u Mirošovic, tedy zhruba šest kilometrů. Kolona jela v průměru dvacetikilometrovou rychlostí,“ připomněl reportér ČT Jan Beránek.

„Zkušenosti z dnešního rána jsou velmi podobné, byť je zdržení o něco menší, okolo patnácti, dvaceti minut, protože v polovině července je nejmenší intenzita dopravy,“ popsal Beránek situaci na D1 po přesunu silničářů na druhou stranu silnice v místě, které je nejzatíženějším z celé republikové dálniční sítě.

Povrch, svodidla i zpevňující stěna

„Režim bude pořád stejný až do konce prázdnin, kdy práce letos dokončíme. Trvale, i když budeme postupně měnit etapy, budou vždy průjezdné dva pruhy do Prahy a tři ven z Prahy,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

„Pracujeme v těsné blízkosti křížení D1 a D0, Pražského okruhu. V žádném případě se nesmí stát, abychom přemírou dopravy tento extrémně důležitý uzel jakkoliv zablokovali,“ vysvětlil Rýdl.

„Neděláme jen výměnu povrchu. Pracujeme na odvodnění, což je nejdůležitější klíč k bezpečnosti provozu jakékoliv dálnice. Zároveň budeme pracovat na úplně novém dopravním značení, na svodidlech, ať už jsou betonová, nebo ocelová,“ řekl Rýdl a dodal, že vystavěna bude také 500 metrů dlouhá zpevňující stěna podél dálnice. Na příští rok se chystá navazující oprava kilometrů 9 až 12 blíž k Praze.

Studio 6: Rekonstrukce D1 u Říčan (zdroj: ČT24)

D1 trápí v modernizovaném úseku i za ním

Nervový systém řidičů ale prověří dálnice D1 i v dalších úsecích, které prochází modernizací. Zúžení vozovky potrápí řidiče mezi Ostředkem a Šternovem na 34. až 41. kilometru, v úseku Hořice–Koberovice na kilometrech 75 až 81. U Humpolce se staví středové pilíře.

Zúžení dále komplikuje provoz mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem mezi 90. a 104. kilometrem, mezi Jihlavou a Velkým Beranovem na kilometrech 112 až 119 i v poslední modernizované části mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou mezi kilometry 146 a 153.

Mapa modernizace D1
Zdroj: novad1.cz

Plánem modernizace D1 se míní rekonstrukce úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou na kilometrech 21 až 182. To však bohužel neznamená, že dále již je dálnice sjízdná bez omezení. Opravuje se totiž i dále a zúžený je i úsek před Brnem na kilometrech 180 až 190.

Velkou radost nebudou mít šoféři na dálnici v Moravskoslezském kraji. Zbrzdí je zúžení na 342. kilometru před Klimkovickým tunelem i za ním na 349. kilometru. Totéž opatření si vyžádal i havarijní stav vozovky na 358. až 364. kilometru u Ostravy. Následně dálnice vede přes Bohumín, kde je u 369. až 371. kilometru zúžena. Od hranic až do polských Katowic se jede bez zúžení.