V pátek začal platit zákaz umísťování billboardů u dálnic a silnic první třídy. Resort dopravy tak začne s evidencí poutačů, které doposud jejich majitelé neodstranili, a vyzve je k jejich demontování. Část provozovatelů už dala najevo, že zařízení dobrovolně neodstraní. Na popud Svazu provozovatelů venkovní reklamy z nich sejmula reklamní obsah a nahradila ho státní vlajkou, tedy nekomerčním sdělením. Ministerstvo dopravy ovšem rozhoduje podle toho, pro jaký účel byly billboardy zřízeny, a na jejich odstranění trvá. Celkem se očekává, že by od komunikací mělo zmizet na tři tisíce poutačů z celkových asi 25 tisíc v Česku.
Začal platit zákaz billboardů u dálnic. Zmizet by jich mělo na tři tisíce
Kvůli postupu státu ve sporu s částí provozovatelů svolal na pátek ministr dopravy Dan Ťok koordinační schůzku zástupců ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic, které by mělo zbylé reklamní poutače od dálnic začít odstraňovat. Úřad očekává, že odstranění billboardů potrvá měsíce.
- Od 1. září zákon zakazuje jakákoli reklamní sdělení podél dálnic a silnic první třídy v ochranném pásmu – okolo dálnic se jedná o 250 metrů, u silnic první třídy mohou stát billboardy nejblíže 50 metrů.
- Kromě billboardů musí zmizet i reklamy na mostech. Zůstat mohou například poutače benzinových pump, vyjmuty jsou také reklamní plochy pro provozovny, které se nacházejí v ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 m od jejich objektu.
- Zákon se týká všech pozemků – státních i soukromých. Netýká se ale poutačů v souvisle zastavěném území.
Od začátku září běží majitelům pětidenní lhůta na odstranění poutačů, poté se na ně začnou kvůli jejich demolici obracet úřady. „Pokud billboard neodstraní, tak po dalších 15 dnů Ředitelství silnic a dálnic na základě výzvy ze silničně správního úřadu dostane pokyn k tomu, aby billboardy zakrylo a následně odstranilo,“ uvedl na tiskové konferenci po koordinační schůzce ministr dopravy.
Na dálnicích bude tuto agendu vykonávat ministerstvo dopravy, na silnicích první třídy kraje. Náklady na bourání billboardů pak chtějí vymáhat po majitelích zařízení nebo vlastnících pozemků, na kterých stojí.
Billboardy začnou úřady zakrývat podle Ťoka v polovině září, odstraňovat je začne na přelomu září a října. „Chtěl bych vyslovit naději, že se ukáže zdravý rozum a velká část vlastníků si uvědomí, že ten billboard má odstranit a odstraní ho,“ uvedl.
Silničáři odhadují náklady na odstranění jednoho billboardu na 10 - 30 tisíc korun. Odklidit bude potřeba až tři tisíce poutačů.
Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy je zákon příliš přísný
Zatímco někteří provozovatelé billboardy již začali odstraňovat, jiní reklamní sdělení pouze nahradili státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení svaz venkovní reklamy.
Podle šéfa svazu Marka Pavlase je český zákon příliš přísný a na místo regulace fakticky likviduje podnikání reklamních společností, které se zaměřují na poutače u silnic. Na místo úplného odstranění by svaz akceptoval omezení počtu billboardů, kdy by měly zmizet ilegálně postavené panely, které podle Pavlase tvoří třetinu ze všech zákonem dotčených poutačů. Odstranění by se podle něj nevyhnuly ani poutače v místech, kde je jich příliš mnoho nebo zakrývají hodnotný výhled do krajiny.
Expert na správní právo František Korbel na tiskové konferenci svazu řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku.
„Věříme, že nebudou vznikat další škody a do rozhodnutí Ústavního soudu nikdo neodstraní, nebo nebude chtít odstranit ty plochy se státní vlajkou. V tuto chvíli to není inzertní plocha,“ uvedl mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa.
Podle ministerstva ale budou odstraněny i billboardy s motivem vlajky a názor svazu podle něj před soudem neobstojí. „Jestliže bylo konkrétní zařízení jako reklamní zařízení povoleno tam, kde je umístěno, je to stále reklamní zařízení, i když aktuálně nemá reklamní obsah,“ uvedl po středečním setkání se šéfem svazu Markem Pavlasem ministr Dan Ťok.
Svůj postoj v pátek znovu potvrdil. „Situace je zcela jednoznačná. Dneska platí zákon tak, jak je napsaný. Je to situace, na kterou se všichni mohli nachystat,“ řekl.
Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Billboardy nesmí být v pásu do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. Jedinou výjimkou jsou reklamní plochy pro dálniční motely a restaurace. I ty ale mají nastavenou bezpečnou vzdálenost.