Přelepené billboardy stejně odstraníme, vzkázal Ťok. Reklamy reguluje i Německo či Británie

Provozovatelé venkovní reklamy neodstraní billboardy podél dálnic a silnic první třídy, jak to od 1. září vyžaduje zákon. Místo reklam na ně ale vylepí nekomerční motivy. Podle právního výkladu Svazu provozovatelů venkovní reklamy se tak vyhnou povinnosti billboardy bourat. Ministr dopravy Dan Ťok však uvedl, že ŘSD od září zřejmě začne odstraňovat billboardy bez ohledu na to, co na nich bude. Zákazy billboardů u dálnic a silnic platí podle ministerstva i v dalších evropských zemích včetně Německa.

S odstraňováním reklamních sdělení začali provozovatelé už v minulých dnech, nahradili je českou státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,“ uvedl svaz, který sdružuje asi 60 procent provozovatelů.

Podle šéfa svazu Marka Pavlase je český zákon příliš přísný a na místo regulace fakticky likviduje podnikání reklamních společností, které se zaměřují na poutače u silnic. Tvrdí, že jim stát podnikání bez náhrady zakazuje navzdory platným povolením a licencím.

Na místo úplného odstranění by svaz akceptoval omezení počtu billboardů. Zmizet by měly ilegálně postavené panely, které podle Pavlase tvoří třetinu ze všech zákonem dotčených poutačů. Odstranění by se ale nevyhnuly ani poutače s platným stavebním povolením tam, kde je jich příliš mnoho, nebo kde zakrývají hodnotný výhled do krajiny, dodal šéf svazu.

Brífink Svazu provozovatelů venkovní reklamy (zdroj: ČT24)

Expert na správní právo František Korbel na tiskové konferenci svazu řekl, že výklad zákona je nejednoznačný a navozuje otázky, zda není protiústavní. Zákaz billboardů podle něj zasahuje do práva na držení majetku. Vyvlastnění přitom může být provedeno jen ve veřejném zájmu a s náhradou.

Nabízí se podle něho rovněž otázka, zda odstranění billboardů u silnic nenahrává konkurenci, která má poutače postavené v obcích, kde povinnost na jejich odstranění platit nebude. V neposlední řadě se pak Česko vystavuje riziku arbitráží se zahraničními vlastníky, kteří se jejich prostřednictvím mohou domáhat náhrady škody, uvedl právník.

Ne všichni ale sdílejí postoj svazu. Například JCDecaux své klienty dopředu upozornila na odstraňování poutačů a smlouvy s inzerenty ukončila k 31. srpnu, řekl generální ředitel firmy Pavel Slabý. Jde o necelou stovku billboardů.

Billboardy reguluje Německo či Británie

Omezením billboardů u hlavních komunikací se Česko neliší od jiných evropských zemí. Ministerstvo dopravy podotýká, že venkovní reklama u dálnic a silnic je regulována v Německu, Rakousku, Švýcarsku či Velké Británii.

„V Německu a Rakousku jsou reklamy na dálnicích a silnicích zakázány. Zákon zde zakazuje i reklamy v obci, pokud by mohly mít vliv i na provoz mimo obec,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

90' ČT24 na téma omezení billboardů u dálnic a silnic (zdroj: ČT24)

Podobně na billboardy nenarazí řidiči na švýcarských dálnicích a spolkových silnicích mimo obec. „Na silnicích kantonálních (‚krajských‘) je možné reklamu při splnění určitých podmínek povolit,“ dodal Neřold. Povolení mohou získat reklamy na bázi otočných hranolů.

U britských dálnic a významných státních silnic mimo obec jsou podle něj reklamy povoleny jen na odpočívkách a obslužných zařízeních. „V jiných úsecích podléhá zřízení reklam posouzení a schválení,“ zmínil mluvčí.

Ťok: Zřejmě odstraníme všechny

Ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zaráží, že se české billboardy řeší teprve nyní, akčoliv zákon byl schválen před pěti lety. O dalším postupu rozhodují právníci. Z předběžné debaty s právníky o tom, zda v případě, že se dá na nosič billboardu motiv vlajky, podle Ťoka vyplynulo, že to na věc nemá žádný vliv. „Nicméně já si nechám udělat ještě jedno posouzení, abych si byl jistý,“ řekl Ťok.

Ministerstvo se v současné době přiklání k tomu, že billboardy zmizí bez ohledu na to, co na nich bude. „My budeme pravděpodobně odstraňovat všechny - vlajkové, nebo nevlajkové. Už se těším na rozličné názory právníků, které si od teď v příštích dnech přečtu, jestli když umístíte na billboard vlajku, tak to přestává být billboardem a začíná to být něčím jiným,“ dodal ministr. Ani jeho středeční schůzka se šéfem svazu dohodu nepřinesla.

Ministr dopravy Dan Ťok (zdroj: ČT24)

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. Billboardy nebudou smět být v pásu do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů od silnic první třídy. Jedinou výjimkou jsou reklamní plochy pro dálniční motely a restaurace, ale i ty mají nastavenu bezpečnou vzdálenost.

V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění poutačů. Reklamní zařízení podle uvedeného zákona může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací. 

  • Od 1. září zákon zakazuje jakákoli reklamní sdělení podél dálnic a silnic první třídy v ochranném pásmu – okolo dálnic se jedná o 250 metrů, u silnic první třídy mohou stát billboardy nejblíže 50 metrů. 
  • Kromě billboardů musí zmizet i reklamy na mostech. Zůstat mohou například poutače benzinových pump, vyjmuty jsou také reklamní plochy pro provozovny, které se nacházejí v ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 m od jejich objektu.
  • Zákon se týká všech pozemků – státních i soukromých. Netýká se ale poutačů v souvisle zastavěném území.

Ředitelství silnic a dálnic už dříve upozornilo, že neodstraněné poutače zakryje a poté odstraní samo. Náklady pak bude vymáhat po majitelích poutačů nebo pozemků, na kterých stojí. Jejich odstraňování ale může trvat měsíce, připustil ministr dopravy.

Podle zjištění ÚAMK je u českých dálnic 875 billboardů, které mají majitelé do pátku odstranit. Podle dřívějšího vyjádření Svazu provozovatelů venkovní reklamy by mělo od hlavních silničních tahů postupně zmizet na 3000 billboardů ze zhruba 25 tisíc, které v Česku jsou. 

Billboardy k odstranění od dálnic
Zdroj: ÚAMK

Kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy se už obrátila na Ústavní soud skupina 17 senátorů. Navrhla zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích. Podaná ústavní stížnost je podle Pavlase rovněž důvodem, proč chtějí provozovatelé nechat poutače stát i po 1. září.